Epoxy ervaringen en gebruik

Mark84

Actieve deelnemer
20 mrt 2018
76
23
Arnhem
Goedemorgen,

In het verleden heb ik voor kleine projecten thuis epoxy gebruikt (VSURE via Baptist). Dat beviel goed, en het is prettig spul om mee te werken, ook qua kleurmogelijkheden.

Nu wil ik voor een aantal grotere houtprojecten epoxy gaan gebruiken en ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Waar ik vooral benieuwd naar ben:
  • Welke merken gebruiken jullie en waarom?
  • Waar kopen jullie epoxy (NL/EU leveranciers)?
  • Ervaringen met snel- vs. langzaam uithardende epoxy?
  • Aanbevolen gietdiktes / maximale laagdikte per gieting?
  • Tips of valkuilen bij grotere projecten?
In de VS zie je veel mensen werken met TotalBoat epoxy. Is er in Nederland of Europa een vergelijkbaar alternatief dat jullie aanraden?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

boertje125

Oud hout
17 okt 2013
2.618
641

Omschrijf je projecten eens wat uitgebreider dan alleen als groter.
dat zegt namelijk alleen dat je eerdere projecten kleiner waren maar verders niets

belangrijkste zijn de omgevingstemperatuur en vochtigheid van de ruimte waarin je aan de slag gaat

Mark84

Actieve deelnemer
20 mrt 2018
76
23
Arnhem
Ik wil met eiken voornamelijk een aantal ruwere stukken hout tot een tafel met epoxy te maken.

Mijn werkplek is een inpandige berging die goed geïsoleerd is waar ik dus een "normale" temperatuur en luchtvochtigheid heb.

Het zal dus meerdere liters zijn die ik zal moeten gieten. Idee zou zijn om alles eerst kort met epoxy in de kwasten om eventuele "gaatjes" te dichten om vervolgens in lagen epoxy te gieten om uiteindelijk tot een tafel te komen met tussen het ruwe hout epoxy te hebben.

Wil dus een mal maken meubelpanelen, dit nog "dicht" tapen, en vervolgens gieten ed.

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
257
81
Utrecht
+1 voor kitten, alleen tape gaat geheid zorgen voor lekken. Ik ben tevreden met West Systems maar gebruik het niet voor tafels zoals jij het gaat gebruiken.
Zorg dat je hout niet gaat drijven en hou rekening met warmte-ontwikkeling.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.