Elektriciteit vanaf stopcontact aanleggen

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.760
3.954
Die linkse moet je op een botervlootje klikken, heeft draadjes aan de achterkant. De rechtse kan je doorlussen.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.760
3.954
Het is allemaal niet zo spannend. Op mijn werkbank staat een opgerolde kabelhaspel en daarin zit een verlengsnoertje met nog drie wcd's. Als je op een gemiddelde bouwplaats kijkt, wat er allemaal aan elkaar geplugd zit. Geeft zelden grote problemen. Je wil het liefst zo weinig mogelijk lassen in een installatie. Dus een lasdoos en van daar uit je wcd's allemaal een eigen kabel.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.760
3.954
Een beetje knappe bouwhaspel mag opgerold iets van 1200 watt continue hebben. Ik gebruik het aangesloten gereedschap niet tegelijk. Je komt niet zo snel in de gevarenzone. Je moet geen straalkachel op een 3x 1.0 pvc haspeltje zetten. Dan rolt hij aan het eind van de middag niet meer af.

Voorhetplezier

Actieve deelnemer
12 jan 2024
95
47
Hillegom
Aan allen,

De stopcontacten komen zeker boven de werkbank. De kabel werk ik deels weg achter een betimmering van OSB en komt voor een ander deel vrij te liggen.

Ik tak af van een dubbel geaard stopcontact dat een eindje van de nieuwe werkbank af zit. Op die plaats wel handig als er een stopcontact overblijft. Bovendien (snap ik nu) zou ik met doorlussen toch wel boven die acht stopcontacten uitkomen.

Ik wil met één kabel naar de werkbank en daar twee dubbele opbouw stopcontacten aansluiten. Onderweg moet ik dan toch een keer verdelen en dan zijn die Wago's wel nodig.
Ik zal doorlussen (met installatiekabel of losse draden in een PVC buis) in het bestaande stopcontact, bij de werkbank een nieuwe (ev. dubbele) stopcontact plaatsen, en zoals SunRayes zei, een stevige (voor buitengebruik?) verdeeldoos boven op de werkbank schroeven, of een houten kabelgoot boven op de werkbank maken en daar inbouw stopcontacten plaatsen. De werkbank sluit jij via een stekker aan de nieuwe stopcontact aan. Dan los jij het probleem op van meer dan 8 stopcontacten op een automaat en jij blijft flexibel zonder extra kabel over de vloer.
Maar het blijft behelpen als een nieuwe aansluiting vanaf de meterkast niet mogelijk is, ook gezien mogelijke andere verbruikers op hetzelfde automaat.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.