Je kan bij houtbouw wel op veel anticiperen, maar niet op alles. Een mooi voorbeeld is dus die halfhoutse hoekverbinding met stijl er boven op, hier zit inderdaad het kopshout redelijk kwetsbaar, daar is dan weinig aan te doen. Je zou het bladlood kunnen laten doorlopen tot op de hoek (dus door de verbinding) maar dan zit je weer met het probleem van capillariteit tussen lood en opgaande stijl
Een andere werkbare oplossing is om de halfhoutse verbindingen hier te laten verdwijnen en op deze hoeken ook de stijlen te laten doorlopen. De liggers zitten dan op hun beurt ook met een pen en gat verbinding in de stijlen opgesloten. Voordeel hier, alle stijlen krijgen dezelfde lengte en de constructie verloopt wat sneller. Is wat minder bewerkelijk en ook wat minder sterk, maar hier toch bruikbaar
Capillariteit, dat is ook iets waar je rekening mee moet houden bij het plaatsen van de horizontale balken op de muurtjes! Balken niet klakkeloos vlak op de muur leggen maar ondervullen (minimum 8mm) Er mag dan al een waterdicht membraan op de kop van de muur liggen dat doet niks tegen capillair water tussen membraan en balk. Bij gemetselde muurtjes zet je de draadeinden best vast in het beton en niet alleen in het metselwerk (= een stuk sterker) Qua verdeling van de draagkracht maakt het niks uit of de stijl doorloopt tot op de muur, of dat de onderliggende balk doorloopt. de verbinding tussen balk en stijl gebeurt met een pen en gat verbinding, de onderdelen zijn dus sowieso met elkaar verbonden en kunnen dus perfect de optredende druk verdelen, eender hoe ze ten opzichte van elkaar gepositioneerd zijn.
Wat afmetingen van de diverse onderdelen betreft, zo te zien mag je de afmetingen aanhouden die Frans gebruikt heeft bij de bouw van zijn tuinhuis. De buitenafmetingen van de constructie zijn ongeveer gelijkaardig dacht ik. De daar gebruikte secties leveren een mooi totaalplaatje op en zitten qua draagkracht meer dan ruimschoots binnen veilige grenzen
Omdat je aan de slag gaat met "groene" Eik is het werken van het hout tijdens de klus niet uit te sluiten. Maar dat is geen probleem, het kan dan enkel zijn dat je tijdens de montage sommige verbindingen iets moet bijwerken met een scherpe beitel. Dat is dan hoogstens een minuutje werk. Dit verhaal gaat ook op bij cnc voorbewerkte onderdelen trouwens, hier zijn de toleranties meestal wat kleiner zodat de risico's op niet passende verbindingen door werkend hout een stuk groter zullen zijn. Elk voordeel heeft z.........
Mvg,
André
Een andere werkbare oplossing is om de halfhoutse verbindingen hier te laten verdwijnen en op deze hoeken ook de stijlen te laten doorlopen. De liggers zitten dan op hun beurt ook met een pen en gat verbinding in de stijlen opgesloten. Voordeel hier, alle stijlen krijgen dezelfde lengte en de constructie verloopt wat sneller. Is wat minder bewerkelijk en ook wat minder sterk, maar hier toch bruikbaar
Capillariteit, dat is ook iets waar je rekening mee moet houden bij het plaatsen van de horizontale balken op de muurtjes! Balken niet klakkeloos vlak op de muur leggen maar ondervullen (minimum 8mm) Er mag dan al een waterdicht membraan op de kop van de muur liggen dat doet niks tegen capillair water tussen membraan en balk. Bij gemetselde muurtjes zet je de draadeinden best vast in het beton en niet alleen in het metselwerk (= een stuk sterker) Qua verdeling van de draagkracht maakt het niks uit of de stijl doorloopt tot op de muur, of dat de onderliggende balk doorloopt. de verbinding tussen balk en stijl gebeurt met een pen en gat verbinding, de onderdelen zijn dus sowieso met elkaar verbonden en kunnen dus perfect de optredende druk verdelen, eender hoe ze ten opzichte van elkaar gepositioneerd zijn.
Wat afmetingen van de diverse onderdelen betreft, zo te zien mag je de afmetingen aanhouden die Frans gebruikt heeft bij de bouw van zijn tuinhuis. De buitenafmetingen van de constructie zijn ongeveer gelijkaardig dacht ik. De daar gebruikte secties leveren een mooi totaalplaatje op en zitten qua draagkracht meer dan ruimschoots binnen veilige grenzen
Omdat je aan de slag gaat met "groene" Eik is het werken van het hout tijdens de klus niet uit te sluiten. Maar dat is geen probleem, het kan dan enkel zijn dat je tijdens de montage sommige verbindingen iets moet bijwerken met een scherpe beitel. Dat is dan hoogstens een minuutje werk. Dit verhaal gaat ook op bij cnc voorbewerkte onderdelen trouwens, hier zijn de toleranties meestal wat kleiner zodat de risico's op niet passende verbindingen door werkend hout een stuk groter zullen zijn. Elk voordeel heeft z.........
Mvg,
André
Laatst bewerkt: