Er is geen structurele reden om die balken van 6m ook effectief 6m lang te maken (enfin, toch niet bij een stabiele ondergrond, wat een betonplaat uiteraard is). Daar zou ik dus ergens een mooie langsverbinding tussenflappen (de kenners zullen ongetwijfeld naam én voorbeelden kunnen oplijsten van die verbinding). Dat zal qua kostprijs voor het hout alvast een stevige slok op de borrel schelen. Eventueel kan het ook onzichtbaar ter hoogte van de dwarsbalk tussen ‘overdekt terrasgedeelte’ en ‘schuurtje-gedeelte’. Ook daar weer zullen de kenners wel een verbinding voor de balken kunnen voorstellen.
Wat ik vooral jammer vind – maar mss hoort het wel zo – is dat je een sponning voor de zijwanden uit je eiken balken gaat halen. Het is ‘maar’ 15mm op een balk van 200mm (?) – en voor sommige balken in de achterzijde 2x15mm - maar optisch gesproken ben je het toch maar schoon kwijt. Dan zou ik toch kiezen voor een ‘namaaksponning’ door balkjes langs de binnenzijde op te nagelen. Die hoeven dan geeneens in eik, maar dat hangt dan weer af van de binnenafwerking die je voor ogen had. De kenners moeten trouwens ook maar even aangeven of 15 mm uberhaupt genoeg is om te nagelen zonder dat het zal uitscheuren (al dan niet na werken vh hout).
Wat betreft je opgemetst muurtje: aan welke steensoort had je gedacht? Baksteen? Snelbouw? Want als je er draadstangen in vastmaakt moet je goed beseffen dat de eerste windvlaag zo je voegen uit elkaar kan trekken (mortel vangt geen trekkracht op), om van het ‘opheffen’ nog te zwijgen (daar wordt de gehele constructie naar alle waarschijnlijkheid te zwaar voor; zou dus wel moeten goedkomen (*)). Ik zou de stangen derhalve sowieso borgen tot in de betonplaat en daar dan rondmetsen. Kost amper extra moeite maar dan zit je wel gerust. Dit is uiteraard niet aan de orde als je die rand uit beton giet, maar dat trekt volgens mij op geen hol
bij een dergelijk tuinhuis.
Over de openstaande keuze voor je dakhelling: misschien heeft Stedenbouw die al voor jou gekozen
... Dubbelchecken met de bouwvoorschriften dus.
(*) Ik heb zelf een – gerecycleerd – blokhutprincipegeval staan, met een oversteek van amper 80cm, maar dat was tijdens de najaarsstormen toch genoeg om het dak van de muren te trekken. Dolle pret om te repareren....