Eiken trap met een twist, bouwverslag

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
474
715
Zuid West Drenthe
Ik zie op de trapuitslag een verkeerd-om verdrijving. Waarom heb je daarvoor gekozen?
De bocht in de looplijn lijkt me niet realistisch. Risico dat deze trap niet heel goed loopt, omdat de treden op de echte looplijn smaller worden.
Ja klopt, dit komt door de positie van opstap maar vooral om een vloeiende spiraal te verkrijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bijtel

KMvrtr

Actieve deelnemer
5 aug 2018
42
23
Hellendoorn
Ik vind dit echt indrukwekkend hoor!
Dat moet straks wel een soort van centre piece wezen.

Dacht ook al 'is ie zo niet te dun?', maar die vraag is al beantwoord.
Ik als leek vind dit echt ambachtelijk. Knap hoor, als je dit kunt.
Later als ik groot ben zou ik dit ook wel willen kunnen. Of in een volgend leven of zo. :giggle:
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
474
715
Zuid West Drenthe
Het mooi vloeiend en glad krijgen van de holle kant van de spiraal blijkt nogal lastig.
Ben al bezig geweest met grote rasp en spookschaaf, lukt wel maar gaat erg traag op het grote oppervlak.
Hol/bol schaaf zou nog wel eens de oplossing kunnen zijn.
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
474
715
Zuid West Drenthe
Afgelopen 2 weken weinig gewerkt aan de trap.
Af en toe moet er ook nog gewerkt worden.
Tussendoor vooral bezig geweest met het opvullen van de verschillende scheuren in de spil met epoxy hars.

Vandaag eindelijk weer wat van het leuke werk kunnen opstarten.
grondschaaf-1.jpg

Komende tijd lijkt het erg druk te worden, ik hoop nog tijd vrij te kunnen maken voor de trap.
Blijft gewoon mooi werk en daarnaast heb ik die trap nodig om boven te kunnen komen:)
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
474
715
Zuid West Drenthe
Stanley 66 beading tool, deze kende ik nog niet. Hier kan je verschillende beitels in zetten begrijp ik?
Neem aan dat je hier alle profielen mee geschaafd hebt?
Kunnen inderdaad verschillende profielen in.
Er zijn enkele standaard profielen, maar de meeste maak ik zelf van plaatjes staal met slijptol en vijltjes.
Werkt als een schraapstaal, maar dan in profiel.

De fijne profielen zijn inderdaad met de beadingtool gemaakt.
De diepe holle ronding aan beide zijden van het leuningprofiel zijn met de bovenfrees gedaan en de verdere rondingen met verschillende spookschaven (bol, hol en recht)
Alle profielen vervolgens nagelopen met schraapstalen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marcelsch

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.