Aan alles komt een eind, zo ook aan de schrijftafel, het ding zit in elkaar
Vandaag de laatste klusjes afgewerkt, blad vastleggen, schuiflade samenbouwen en plaatsen, en als kers op de taart een houten topje voor op het schuiffront gedraaid.
Blad vastleggen is gebeurt met de hier al eerder genoemde bladwervels, dat laat de nodige bewegingsvrijheid aan de diverse onderdelen bij werkend hout.
De schuif heb ik dusdanig gemaakt dat bij het openen de hele nuttige oppervlakte van onder de tafel komt, maar zonder dat het de schuif eruit kan donderen. Beide zijkanten van de schuif zijn langer gehouden, bij een open schuif zit een deel van de zijkanten dan nog tussen de geleiding. Front is bevestigd met verdoken zwaluwstaarten, achterkant zit in een ondiepe groef en werd vastgezet met doorgaande drevels van 6mm.
Bij de zwaluwstaartverdeling heb ik mij enige dichterlijke vrijheden gepermitteerd
Zo kon ik de sponningen voor de bodem uitzagen op de paneelzaag, zonder dat die sponning op de koppen zichtbaar werd.
Alle onderdelen op een hoopje, de zijkanten met overlengte.
Achterkant vastgezet met doorgaande drevels.
Eindresultaat, schuif volledig zichtbaar.
Om te beletten dat de schuif bij het gebruik te ver kan uitgetrokken worden ook maar een begrenzing ingebouwd. Moet de schuif eruit genomen worden dan kan de wartel horizontaal gedraaid worden en houd niks de schuif nog tegen
En tenslotte het volledige plaatje.
Afwerking zijn we nog niet uit, de mogelijkheid zit er in dat we de tafel een paar weken in alle weer en wind buiten gaan parkeren om één en ander wat te verouderen. Heb voor alle veiligheid alles gelijmd met een Pvac D4 lijm.
Mvg,
André