Eiken regenton aansluiten op het hemelwater

48rmc

Post veel
2 dec 2021
1.052
443
Middelburg
Gezien de warme dagen deze week, en omdat mijn vrouw groene vingers heeft, en vaak met de watersproeier haar tuin bevochtigd, dacht ik kom laten we de eiken regenton, die ik ooit op de kop had getikt, maar eens gaan gebruiken voor iets nuttigs. Het is eerlijk gezegd ook niet meer te verantwoorden om liters water te verspillen uit de kraan en zeker nu met dit soort van hittekoepels. Twee weken geleden een antieke messing/brons tap gekocht hier in de buurt met een hele grote mondopening. Het gewicht van de messing/brons tap alleen al weegt een kleine 5kg. Nu is de vraag hoe kan ik het beste zo'n zware antieke tap in mijn eiken regenton bevestigen? Het gedeelte die in de regenton moet worden bevestigd loopt iets taps toe. Wat is verstandig een 5mm kleiner gat boren dan de diameter van de achterkant van de tap die de ton in gaat of moet het nog krapper? Misschien met een ronde vijl het gat in dezelfde tapse shape vijlen, als die van de tap?. Om het geheel waterdicht te krijgen, is het wellicht verstandig, om hier van die tape voor te gebruiken, waarmee men vaak het schroefdraad mee voorziet om een waterdichte verbinding te bewerkstelligen? Om de juiste hoek in te stellen, denk ik de zwaaihaak te gaan gebruiken, zodat de tap uiteindelijk horizontaal komt te zitten in de ton. Ik zal de tap zo laag mogelijk monteren, zodat in de winter een minimale hoeveelheid water achterblijft in de ton,....of een aftapplug monteren voor dit specifieke doel?? Intussen is mijn standaard die onder de ton komt te staan gerealiseerd (vanochtend heb ik hiervoor Azobo palen gebruikt die afkomstig waren van mijn vorig huis,, voorgeboord en met lange schroeven de voetsteunen bevestigd op de dragers). Naast de tap bevestiging ook maar eens kijken voor een regenton automaat, volgende "probleem". Dank voor de tips, ik zie jullie reactie met interesse tegemoet fijne (koele)dag toegewenst,
groet vanuit het zuidwesten van Nederland😥😓

Bijlagen

• IMG_4425.jpeg
    IMG_4425.jpeg
    70,6 KB · Weergaven: 7
  • IMG_4424.jpeg
    IMG_4424.jpeg
    114,7 KB · Weergaven: 6
  • IMG_4423.jpeg
    IMG_4423.jpeg
    176,2 KB · Weergaven: 7
  • IMG_4422.jpeg
    IMG_4422.jpeg
    137,4 KB · Weergaven: 8
  • IMG_4426.jpeg
    IMG_4426.jpeg
    141 KB · Weergaven: 7
  • 8F53E923-5E42-4AD2-9701-F9B777072EEF.jpeg
    8F53E923-5E42-4AD2-9701-F9B777072EEF.jpeg
    93,2 KB · Weergaven: 8
  • 6C334D6B-037B-495D-A947-07CF72680F78.jpeg
    6C334D6B-037B-495D-A947-07CF72680F78.jpeg
    52,2 KB · Weergaven: 8
  • CCB20A52-B9CE-4485-A467-C357D2195E56.jpeg
    CCB20A52-B9CE-4485-A467-C357D2195E56.jpeg
    79,8 KB · Weergaven: 8

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
3.082
1.501
Omgeving Leiden
Misschien heb je het al gedaan, maar als eerste zou ik eens kijken of de kraan goed werkt. Het zou zonde zijn van het werk als die niet goed sluit of open gaat.
Het gat van de kraan niet al te laag maken, zo houd je bezinksel in het vat.

Het gat 5mm kleiner maken en voorzichtig conisch vijlen, zou ook mijn aanpak zijn. En eerst in een proefstuk.
Ik denk niet dat je tape nodig hebt.

En het vat? Is dat waterdicht?

48rmc

Post veel
2 dec 2021
1.052
443
Middelburg
Misschien heb je het al gedaan, maar als eerste zou ik eens kijken of de kraan goed werkt. Het zou zonde zijn van het werk als die niet goed sluit of open gaat.
Het gat van de kraan niet al te laag maken, zo houd je bezinksel in het vat.

Het gat 5mm kleiner maken en voorzichtig conisch vijlen, zou ook mijn aanpak zijn. En eerst in een proefstuk.
Ik denk niet dat je tape nodig hebt.

En het vat? Is dat waterdicht?
Dank Thomasz voor je reactie. De kraan heb ik uitgetest toen ik hem ophaalde. Door de kraan dicht te draaien mond op de opening van de achterzijde, voorzijde afdichten met de palm van mijn hand,....en blazen maar, er kwam geen lucht door dus dan lijkt het me luchtdicht dus waterdicht,...dat hoop ik:oops::sneaky:
De regenton is niet doorgerot en is nog best in gave staat, heeft jarenlang buiten gestaan, denk zo'n 15 jaar maar is nog hard. Is hij waterdicht?? denk het wel, maar dat zou ik moeten uittesten, dank

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
713
1.127
Zuid West Drenthe
Vergelijkbare situatie hier
IMG_9439.jpeg

En inderdaad een taps gat geboord en afdichttape gebruikt.
Deze kraan heeft overigens schroefdraad op het tapse deel.
Dit staat al enkele jaren en werkt perfect.
In de winter laten we het water er gewoon in.
Leverd nooit problemen op.
Enige is dat als je hem voor het eerst vol met water laat lopen hij aan alle kanten lekt.
Maar door het water begint het hout uit te zetten en stopt uiteindelijk de lekkage

48rmc

Post veel
2 dec 2021
1.052
443
Middelburg
Dank Ruben voor de foto en je reactie. Ik heb ook naar zo'n soort tap gekeken maar ben toch gevallen voor een loodzware antieke tap, gewoon omdat ik hem mooi vind door zijn grote, geniaal door zijn eenvoud, alleen schroefdraad had wel fijn geweest die ontbreekt bij mijn tap. Dat is ook de reden dat ik vraag wat is verstandig qua bevestiging het is immers een 5kg zware bonk brons. Hout zet uit dat is weer een voordeel van hout.

Het regent/onweer inmiddels dus ik laat het boren eventjes schieten, komt mooi uit hopelijk komen er nog meer tips binnen?? Geen haast verzieken kan ik altijd nog:LOL:. Op zoek naar een regenton automaat met de bijbehorende hulpstukken om dit verdomde ding er tussen te planten tussen de vrijgekomen uiteinden van de regenpijp. Mocht iemand een goeie tip hebben over de bevestiging regenton automaat (welk merk of type), ik zie het met belangstelling tegemoet, het is immers niet mijn dagelijks werk,....

Laatst bewerkt:

48rmc

Post veel
2 dec 2021
1.052
443
Middelburg
Wat voor soort diameter gaat ga je in de duig maken? Te grote in verhouding met de breedte van de duig is een probleem. Een gaat die in doorsnee meer is dan de helft van de duig breedte zou ik niet doen.
Dank Ernest voor je tip hier had ik eerlijk gezegd niet aan gedacht . Het smalste gedeelte waar de tap begint is 3,7cm en daar waar het het meest breed taps toeloopt is 5 cm. Uiteraard lijkt het mij qua stevigheid het beste als de tap wordt bevestigd daar waar de tap het breedst uitloopt?? Dus volgens jou inzicht moet de duig op zijn minst 10cm breed zijn en liever nog breder, pfff dat gaat een probleem opleveren want de breedste duig die ik heb kunnen vinden in mijn ton onderaan, is 9,5cm, dus als ik netjes centreer, is dat 2,2cm aan weerskanten wat ik overhou. Denk je dat dit gaat lekken of dat het hout niet sterk genoeg is om de kracht op te vangen??? De dikte van de duig is 3cm (bovenkant gemeten). Nogmaals bedankt voor je inzicht ik ga dit zeker meenemen in "mijn ontwerp".

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.