Eiken planken - verdunnen

Terribel

Actieve deelnemer
4 okt 2020
27
3
Goes
Hallo,

Ik heb enkele vierkante meters van een oude eiken vloer over. Dikte van de planken ongeveer 22mm.
Ik zou deze graag dunner hebben, iets van een 7mm of zelfs dunner. Planken varieren in breedte van ~110- 150mm.

In hoeverre is het haalbaar dit te realiseren, en hoe? Ik zou denken in de lengte doormidden met een lintzaag, en dan door de vandikte om mooi glad en gelijkmatig te krijgen?
Ik heb (momenteel) geen lintzaag noch vandiktebank en er dus ook geen ervaring mee :). Lijkt me een omslachtig werk, maar dun eikenhout kan ik nergens vinden...
Om 22-7mm = 15mm weg te schaven met de vandikte lijkt me dan weer zonde...

Bedankt alvast!
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Het hangt er vanaf hoe de planken eruit zien. Vaak zitten er bij vloerdelen groeven aan de onderzijde om de spanning uit het hout te halen. Als je delen van 7mm wil overhouden, dan kan je er met een lintzaag krap 2 delen uithalen. En met een tafelzaag waarschijnlijk 1 deel, omdat je meer zaagverlies hebt.

Zitten er geen groeven aan de onderkant, dan kan je waarschijnlijk nog steeds 2 delen van 7mm er uit halen. Ongeacht of je met een lintzaag of tafelzaag zaagt.
 

Terribel

Actieve deelnemer
4 okt 2020
27
3
Goes
Het hangt er vanaf hoe de planken eruit zien. Vaak zitten er bij vloerdelen groeven aan de onderzijde om de spanning uit het hout te halen. Als je delen van 7mm wil overhouden, dan kan je er met een lintzaag krap 2 delen uithalen. En met een tafelzaag waarschijnlijk 1 deel, omdat je meer zaagverlies hebt.

Zitten er geen groeven aan de onderkant, dan kan je waarschijnlijk nog steeds 2 delen van 7mm er uit halen. Ongeacht of je met een lintzaag of tafelzaag zaagt.
Er zitten groeven in. 7mm is een grootte-orde. Dunner mag ook (5 oid) maar fineer is dan weer veel te dun. Maar schulpen met lintzaag of zaagtafel en dan door een vandiktebank is wel een reële optie?

Bedankt!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Als je dit op je tafelzaag wil doen heb je wel een schulpzaag nodig. Dus een zaag met weinig tanden. Mijn ervaring is dat deze zagen, bij de betere merken, soms dikker zijn. Er bestaan ook dunnere zaagbladen. Dat kan een uitkomst zijn als je veel kleinere maten uit een dik en kostbare houtsoort moet halen.
Lang niet iedere lintzaag kan 15 cm eiken recht schulpen. Daar heb je een goed afgestelde zaag voor nodig.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
Maar schulpen met lintzaag of zaagtafel en dan door een vandiktebank is wel een reële optie?
jazeker, denk er wel aan altijd met dezelfde kant vd plank tegen de geleider te duwen en een paar goed afgestelde drukblokken (featherboards) maken het een stuk gemakkelijker
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Als je dit op je tafelzaag wil doen heb je wel een schulpzaag nodig. Dus een zaag met weinig tanden. Mijn ervaring is dat deze zagen, bij de betere merken, soms dikker zijn. Er bestaan ook dunnere zaagbladen. Dat kan een uitkomst zijn als je veel kleinere maten uit een dik en kostbare houtsoort moet halen.
Lang niet iedere lintzaag kan 15 cm eiken recht schulpen. Daar heb je een goed afgestelde zaag voor nodig.
Helaas staat de mijne in Drenthe :p.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.148
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb (momenteel) geen lintzaag noch vandiktebank
heb ik allemaal
maar woon te ver opdat je bij mij aan zou kloppen
bij zo'n operatie schulp ik beide kanten van het hout tot er nog 1 tot 2 cm in het midden blijft staan
dus 2 x over de tafelzaag
daarna door de lintzaag + vandikte
een paar collega's wonen in jouw streek
met een beetje geluk lezen ze jouw zoekertje & hebben ze tijd
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat wil je met de dunnere delen gaan doen? Als je ze b.v. op een tafel wil plakken dan kunnen die ontspanningsgroeven aan de onderzijde best blijven zitten. Als je ze gaat schulpen is het zaak om dat zo recht en zuiver mogelijke te doen, zodat je er niet al te veel van af hoeft te halen op de schaafbank. Er zijn ook bedrijven die dat doen, b.v. van Mourik in Wolvega. Daar heb ik 10 jaar geleden mijn parket laten maken. Fijnbezaagde eiken planken van 30 cm breed hebben zij geschaafd, geschulpt, op dun multiplex verlijmd (ivm vloerverwarming) en vierzijdig geschaafd en van veer en groef voorzien. Zulke bedrijven zijn er vast wel meer. Ik heb nog een paar stukken die niet verlijmd zijn van 5 mm dik. Zijn na 10 jaar nog helemaal vlak.

Om het op de cirkelzaag te doen is dit wel een interessant filmpje .

jaap
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Was de vloer los gelegd, verlijmd, gespijkerd of getackerd?

Ik heb nog een paar delen liggen die getackerd waren. Dacht dat alles er uit was, niet dus, wel weer een paar krassen in een schaaf rijker :(
 

Terribel

Actieve deelnemer
4 okt 2020
27
3
Goes
Bedankt voor alle reacties!

Kromtrekken dat is zeker een ding. Zou het willen gebruiken voor inleggen/opleggen of andere vormen van verwerken met een lasersnijder. Dus sowieso verlijmd...De groeven behouden is dan zeker een goede tip, bedankt.

Denk dat ik inderdaad even probeer schulpen en dan vandikte (mss eerst even met de handschaaf voor testjes, voor ik ga investeren of het ergens uitprobeer...). Het is best een mooie partij (de rest ligt in huis), net niet genoeg voor een extra vloer maar wil er toch iets mooi van maken.

Wilde vooral ook bijleren over wat kan. Zie wel vaker mooie partijen oude vloer, etc...Die worden weggegooid of brandhout, waar met een lasersnijder m.i mooie dingen mee te maken zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.