Eiken keukenblad zwevend bevestigen

ghost

Nieuw lid
16 dec 2017
16
9
Dag allemaal,

voor een klant wil ik een eiken houten keukenblad zwevend bevestigen. Ene kant aan muur bevestigen aan de andere kant staand op de vloer.
De overspanning wordt 1600 mm. Breedte blad 740 mm.

Tegen kromtrekken dacht ik twee profielen in de breedte in te frezen. Zullen deze zelfde profielen in de lengte richting (ook 2) voldoende steun geven tegen doorhangen in de lengterichting?

iemand advies of tips?

alvast bedankt
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
heb ooit een bureaublad van die dikte (40 mm) gemaakt, 2.000 lang
klant zou zelf voor de ijzeren poten zorgen
heeft die dicht bij de uiteinden geplaatst
daarop kwamen pc's + schermen + andere burospullen
tafel is toch lichtjes doorgezakt
dus beter een metalen profiel in het midden over de ganse lengte
al dan niet deels ingewerkt
je zou er 2 kunnen plaatsen, maar mogelijks is dat niet esthetisch
hoe meer naar het midden je het profiel plaatst, hoe hoger je het kan nemen => hoe stijver het is
slobgaten maken in de profielen in de breedterichting
in een ander draadje stond een adres waar je die kant&klaar kan kopen
 

ghost

Nieuw lid
16 dec 2017
16
9
heb ooit een bureaublad van die dikte (40 mm) gemaakt, 2.000 lang
klant zou zelf voor de ijzeren poten zorgen
heeft die dicht bij de uiteinden geplaatst
daarop kwamen pc's + schermen + andere burospullen
tafel is toch lichtjes doorgezakt
dus beter een metalen profiel in het midden over de ganse lengte
al dan niet deels ingewerkt
je zou er 2 kunnen plaatsen, maar mogelijks is dat niet esthetisch
hoe meer naar het midden je het profiel plaatst, hoe hoger je het kan nemen => hoe stijver het is
slobgaten maken in de profielen in de breedterichting
in een ander draadje stond een adres waar je die kant&klaar kan kopen


Dank je wel voor de reactie. Bedoel je zoiets?

 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dus 2 profielen in de breedte en 1 in de lengte?
de raad die ik na mijn ervaringen geef, is enkel richtinggevend
in de breedte zet je minimaal 2 profielen
1 aan elk uiteinde
je zou er daar ook 2 of meer kunnen zetten, maar de noodzaak daartoe hangt af van de grootte van het profiel
en daar kan de esthetica om de hoek komen kijken
ofwel begin je met 1 aan elke kant + je houdt wat (esthetische) ruimte over om er eventueel naar de uiteinden toe 1 bij te kunnen zetten
in de lengte zou ik het profiel / de profielen zo veel mogelijk in het midden zetten omwille van de esthetica
hier speelt weer de grootte van het profiel mee
er is weinig kans dat het hout zich 'rond' de lengteprofielen zal plooien, vermits de breedteprofielen het 'ronden' zullen belemmeren
het blad dien je aan beide zijden op dezelfde manier te behandelen, én dat zo snel mogelijk na het maken er van
 

ghost

Nieuw lid
16 dec 2017
16
9
Ik heb nog even het forum doorgespit op eerdere topics.
Bovenstaande link geeft wel goede informatie. Hiermee lijken de U-profielen af te vallen voor de breedterichting.
Is het een idee om bv op deze manier zoals hieronder profielen te bevestigen? Zelf dacht ik aan 30 mm brede platstaf RVS. Welke dikte denken jullie dat ik het beste kan gebruiken?
De bladspanners vind ik een (te) dure optie.

Volgens de sagulator: The Sagulator – WoodBin zit ik zonder ondersteuning goed tot 350 kg totaal gewicht op de tafel.

Een andere optie is te werken met regels maar dat lijkt mij minder mooi. De platstaf kan ik (deels) infrezen in het blad.

Wat denken jullie?

1604121313711.png
 

FerryLeek

Actieve deelnemer
26 mrt 2015
190
70
Putten
www.foak.nl
0DFEAB93-2202-4E36-A53F-D5A08F9B0883.jpegVaak is 2 al voldoende, ik doe het meestal zo, deze notenhouten tafel is 2,40 L. En nog steeds na 5 jaar recht 3 stuks kan ook , eiken werkt wat meer
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Omdat je aan een kant aan de muur bevestigd en aan de andere kant het blad laat doorlopen in de voet, heb je de stijfheid tegen schotelen al ondervangen. Je hebt alleen strippen nodig tegen doorbuigen. Dus in de lengte richting.
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
213
15
culemborg
Omdat je aan een kant aan de muur bevestigd en aan de andere kant het blad laat doorlopen in de voet, heb je de stijfheid tegen schotelen al ondervangen. Je hebt alleen strippen nodig tegen doorbuigen. Dus in de lengte richting.

Precies. En let er dan wel op dat het blad in breedte nog kan werken. Dus de blinde verbinding aan de muur 'moet' ook met slobgaten oid. Bij de staander is dat niet nodig als de nerf doorloopt

Succes!
 

ghost

Nieuw lid
16 dec 2017
16
9
Omdat je aan een kant aan de muur bevestigd en aan de andere kant het blad laat doorlopen in de voet, heb je de stijfheid tegen schotelen al ondervangen. Je hebt alleen strippen nodig tegen doorbuigen. Dus in de lengte richting.
Precies. En let er dan wel op dat het blad in breedte nog kan werken. Dus de blinde verbinding aan de muur 'moet' ook met slobgaten oid. Bij de staander is dat niet nodig als de nerf doorloopt

Succes!
Dank jullie wel voor de feedback en hulp. Ik ga twee U-profielen aanbrengen in de lengte. Bij de muur ga ik gebruik maken van een afgezaagd reststuk dat ik aan de muur bevestig. Deze zal ik met bladklemmen of bladwervels bevestigen aan het blad. Staander wordt in verstek verbonden.

Als het klaar is, zal ik het resultaat posten.
 

peterl

Actieve deelnemer
21 sep 2013
126
0
Hallo allen

Ik heb een vraag wat zijn slobgaten? Ik heb er nog nooit van gehoord.

Met vriendelijke groet Peter
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Wat vind je van mijn oplossing met 5mm rvs platstaf? Stevig genoeg tegen werken en doorhangen?

Platstaf doet over zo’n lengte ‘niks’ tegen doorbuigen (dat hangt van zichzelf al door).
In de lengterichting kan je kiezen voor iets met een profiel (buis, koker, U-/T-profiel) ook zijn er speciale rechter systemen.
Aan jou/klant wat het mooiste is.

In de breedte ben ik zelf geen fan van ingefreesde profielen. Op de kop kan nog, maar als je dat ergens halverwege doet neemt daarmee effectief de dikte van het blad af en verzwak je het dus.
 

balkensplinter

Actieve deelnemer
29 sep 2008
44
6
Hallo Ghost,

Mogelijk kan als u-profiel een "rail" van Element System (of een ander merk) benut worden, die normaliter aan de muur bevestigd worden voor stalen plankdragers. Ze zijn in enkele en dubbele versies verkrijgbaar, erg sterk, voorzien van schroefgaten (niet geslobd overigens..) en bovendien bij iedere bouwmarkt op voorraad. Met een invalzaag met zaagbladdikte van 2,5 mm is het profiel in het keukenblad te plaatsen.

Succes met het project

Groet, Balkensplinter
 

ghost

Nieuw lid
16 dec 2017
16
9
Uiteindelijk een U profiel bij de gamma gekocht en de invalzaag twee parallele groeven gezaagd. Daarna met de bovenfrees het stukje ertussen wat dieper gefreesd en daarna paste het profiel perfect in de tafel. Met behulp van aantal schroefjes aan de tafel vastgemaakt.

Aan de muur hebben we een deel van het hout gemonteerd als ondersteuning en het tafelblad met behulp van bladachtjes aan deze regel gemonteerd.

De waterval hebben we gemonteerd door te gebruiken van de Clamex P14 verbinders: 5 verbinders genomen en ter plekke lijm ertussen en toen geklemd. De 5 verbinders geven al 500 kg trekkracht samen: de constructie is heel stevig.

Foto's toegevoegd met profielen en eindresultaat.
Foto_profiel.jpgimage_67153921.JPGimage_67182593.JPG
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.