Goedemiddag,
Mijn naam is Patrick, ben 30 jaar oud, en nieuw op dit Forum. Al geruime tijd vermaak ik mezelf met "kleine" projecten waarbij e.e.a. aan hout verwerkt wordt tot simpele meubels (aquarium meubel, kasten, werkbank etc.).
Na onze verhuizing vorig jaar, hebben we nu de wens om een mooie overkapping in onze tuin te zetten. Onze tuin is redelijk klein (10x6 meter), maar de overkapping mag toch nog een redelijk formaat krijgen van de baas (lees; de vrouw). Plan is om de overkapping 6x3,6m te maken.
In principe zal hij gemaakt worden van Douglas hout, op maat gezaagd bij een lokale zagerij. Echter heeft mijn vader nog heel wat eiken stammen liggen, welke op dit moment geen enkel doel hebben, die ik zou mogen gebruiken voor mijn overkapping. Mits de afmetingen bruikbaar zijn, zal ik de palen en ringbalken dus van eikenhout maken. Het overige wordt dan afgewerkt met Douglas.
Ik wil de voortgang van ons project hier zoveel mogelijk in beeld brengen, waarbij ik hoop op het nodige advies van enkele (ervarings)deskundigen.
Ik zal later vandaag/morgen wat foto's plaatsen van de plek waar de overkapping moet komen, zodat er een beeld ontstaat van ons plan.
Wel alvast 1 vraag waar ik zelf niet helemaal uit kom;
De overspanning zal 6 meter worden, waarbij wij geen paal in het midden willen. De ringbalk moet deze oversteek dus in 1 keer maken. Met de vuistregel van 5cm per meter kom ik dan op een balk van 30cm. Tussen de schoren is de overspanning uiteraard minder (ong. 4,5m? ).
Is er iemand die aan durft te geven of een balk van 30cm echt nodig is? Of zal 25cm (of nog minder?) ook mogelijk zijn, zonder dat de balk overmatig gaat doorbuigen?
Hieronder een snelle schets in paint om even mijn vraag te verduidelijken;
Bekijk bijlage 85070
Hoor graag jullie mening.
Mvg,
Patrick