Zo, ondertussen weer een aantal stappen gezet.
Ik heb de planken voor de slisverbindingen van de klep geschaafd en daarna haaks gemaakt op de futselplank. Ook met, wederom, de record 405 een test stuk geschaafd om te kijken of ik een nette sponning kon schaven voor 10mm eikenfineer multiplex. Dat werkte ook goed.
Vervolgens alle lijnen uitgezet voor de slisverbinding ( trough corner bridal joint in t engels als je een youtube filmpje wilt vinden van ao Matt Astlea) en die vervolgens gezaagd met een japanse zaag (Ryoba). Dat ging uitstekend om de eerste groef na. Daar ging die super scherpe zaag natuurlijk net van de lijn af op de kopsekant terwijl is op de zijlijn lette. Gelukkig ga je dat niet meer zien uiteindelijk vanwege de lip die rondom de klep komt.
Maar goed niet alleen de succesjes mogen vernoemd worden, zeker ook de fouten. Helaas is de bodem van de verbinding maar 5mm breed. Daar kan mijn smalst beitel niet in (1/4 inch).
Dat betekende dus een bezoekje aan Dieter (Schmid fine tools) waar ze gelukkig nog 1 (!) soort beitel hadden van het merk dat ik zocht. De veritas PM-V11 3/16 inch (4,8mm) bench chisel.
Dus 1 Rib opgestuurd en hopelijk zsm de beitel thuis zodat ik de bodems van de verbindingen kan afmaken. En zoals al vaker vermeld hier: een foto zegt meer dan 1000 woorden. dus:
Foto 1: Record 405 met de test sponning en eiken multiplex.
Foto 2: Futselplank
Foto 3 Detail futselplank UHMW low friction tape
Foto 4: Teststuk op de klep
Foto 5: Detail haaks "gefutselde" plankjes
Foto 6: Net van de lijn op de kopse kant Grrrrr
Foto 7: Hier lukt het goed om net naast de lijn te zagen, hij is nog te zien.
Foto 8: Sleuf schoonmaken met de figuurzaag
Foto 9: Opgeschoonde Pen (schouder lijn met de beitel strak gemaakt)
Foto 10: Afvalstukjes na het zagen van de pennen en gaten. Incl de plankjes.
Ps. Soms zie ik hier mooie foto reportages waarbij tussen de foto's tekst staat.
Ik kan geen uitleg vinden hoe dat te doen. Weet iemand waar ik die kan vinden?
Dank!
MvG