Weer een kleine update.....
Ik had mijn werkblad met de MFT gaten gewoon koud op 2 schragen met daartussen 2 balken gelegd.
Dat ging in principe prima maar de ongelijkheid in het blad begon me toch een beetje te storen.......daarbij, na het aanschaffen van mn zaagtafeltje groeide bij mij de wens om het blad wat hoger en rechter(lees vlakker) te hebben.
Daarom een frame erop gemaakt wat exact waterpas is en zo goed als op hoogte vd zaagtafel is en het dus heel mooi als outfeed tafel kan dienen.
Toen dat klaar was de tafel maar meteen getest en panelen gezaagd en gestart met de Afkortzaag tafel die ik wilde maken......
Aldoende heel veel ervaring opgedaan mbt het zonder chip-out zagen van die panelen.......uiteindelijk heb ik dat met een ander zaagblad (60T) aardig onder de knie......elke zaagsnede werdt beter nadat ik een filmpje had gezien om eerst de melamine laag te "breken" voor de 2e snede over de hele dikte te doen......
Een soort voorritsen zeg maar.....
Daarna afwerken met strijkband en de bijtel erlangs......beetje naschuren en.....voor een werkplaats helemaal prima......uiteindelijk heb ik het vertrouwen opgedaan dat ik ook strakkere kastenwanden voor in t nieuwe huis zo kan zagen en bouwen dat het een profi uitstraling krijgt....
En ik ben erachter gekomen dat de zagen in de bouwmarkten dramatisch zijn als t op chip-out aankomt...hahaha
Moest alles bij trimmen met mn eigen DW tafeltje.....
De hoogte is gebaseerd op een toekomstige Kapex120, maar voor nu staat er een tijdelijke Metabo op....moet ik nog even een pasplaatje voor maken om alles mooi gelijk met het blad te krijgen.
Box eromheen bouwen voor al het zaagsel zodat het niet alle kanten opgaat......want de stofafzuiging van die Metabo is knudde imho.
Links en rechts van het centrale kastje worden nog verder ondersteund en afgewerkt, en uiteindelijk opgevuld met lades etc.
Ik maak de lades minder diep dan de diepte van de kast zodat ik binnenin de kast nog iets van stofafzuiging kan monteren en wegwerken.
Zit te denken aan afzuiging op de zaag zelf, alsmede een gat in de bodem van het plankje waar de zaag op staat om daar ook afzuiging te hebben......
Wordt vervolgd.