Eerste kistje - Advies welkom...

Robert B

Nieuw lid
5 mrt 2015
18
0
Noord-Holland
Beste allen,

Ik weet niet waarom, maar ik wil erg graag kistjes maken...

Ik heb geen ervaring met houtwerk. Alleen een boek, youtube en dit forum.

Ik wil uiteindelijk graag een aantal kistjes maken. Mooi, degelijk hout (eiken of kersen), zwaluwstaarten, met de hand gemaakt. Eigenlijk redelijk recht toe recht aan.

Ik ben bezig met een testkistje om te kijken hoe alles loopt. Het testkistje is gemaakt van MDF en bevat nu al de nodige fouten. Maar goed, het is dan ook een testkistje. Hier een momentopname, ik zit nog midden in het proces...
MDF_halverwege.jpg

Ik heb een aantal vragen waar ik hier op het forum nog geen antwoord op heb kunnen vinden:
- Welk hout is makkelijk te bewerken met handgereedschap (zwaluwstaartzaag, beitels)? Ik heb verschillende bronnen bekeken, maar die spreken elkaar tegen. Is eikenhout makkelijk te bewerken met een beitel? Kersenhout? De ene bron zegt wel, de ander niet... Iemand advies?
- Daarnaast loop ik tegen de dikte van het hout aan. Het MDF wat ik nu gebruik is 1,8 cm. Overdreven dik voor de functie en erg zwaar. Zelf denk ik dat 1 cm ruim voldoende is. Iemand advies?
- Waar mijn hout te kopen? Online shops verkopen geschaafde planken, maar de minimale dikte is meestal 1,5 cm. Waarschijnlijk te dik dus. Zijn er hier verkopers bekend die dunnere planken verkopen? Of is (laten) schaven de enige optie?

Mijn werkomstandigheden:
Een zolderkamer met een workmate, zwaluwstaart zaag, beitels, schuifmaat, gelimiteerd budget, gezond verstand en een kennis met een zaagtafel...

Elk advies is welkom. Ik houd jullie graag op de hoogte van de vorderingen.
 

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
264
154
Nijmegen
Het hout kan inderdaad veel dunner. Ik heb kistjes gemaakt van 8mm bv. Maar bedenk wel van te voren welke scharnieren, of eventueel een slotje je gaat gebruiken. Dat bepaalt uiteindelijk hoe dik je hout moet zijn. Overigens zijn eiken en kersen beide prima te doen. Maar aangezien eiken grover van structuur is is het moeilijker om daar hele fijne zwaluwstaartjes in te maken. Persoonlijk vind ik kersen fijner werken. Maar ik hou dan ook van priegelwerk. Ik kan je ook perenhout aanbevelen. Scherp gereedschap is sowieso het belangrijkste.

Groeten,

Renéc
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Prachtig Robert! Mijn eerste advies voor je is, dat je een eigen klein werkbankje maakt wat voldoende massa en stevigheid heeft. Voor het uitbeitelen van hout heb je een stevige ondergrond nodig en ook een goede werkhoogte. Hetzelfde geld voor het zagen. Een stukje gereedschap wat ik je van harte kan aanbevelen is een kleine blokschaaf type Stanley 60 1/2; die van Lie Nielsen en Veritas zijn absoluut goed, maar voor een kleiner budget zijn er ook leuke alternatieven van b.v. Peak oid. Dun hout is wel te koop, loop eens bij een parketboer binnen b.v. voor restanten tapis parket. Houdt ons op de hoogte van je vorderingen!

jaap
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ik zou zeker gaan voor noot. Dat werkt erg fijn. Het zaagt makkelijk en laat zich goed beitelen.
Bij Rick uit Zwolle kun je vast wat kleine plankjes kopen. Eventueel kan hij ze op maat zagen en op dikte schaven.

Mijn eerste kistje heb ik gemaakt zonder goede werkbank. Gewoon aan de eettafel met een zaagplankje. Dat werkt ook prima. Het is vooral belangrijk dat je je beitels goed blijft slijpen en dat je een prettige zaag hebt. Wat oefenen met recht zagen kan ik ook wel aanraden. Dat maakt het maken van zwaluwstaarten heel wat makkelijker.

De dikte van je jout is zeker afhankelijk van de scharnieren. De plankjes die ik gebruik zijn een mm of 6-8. Dat is een mooie dikte en er zijn voldoende scharnieren voor te krijgen.

succes ermee.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Kistjes maken is heerlijk werk ! Ik weet ook niet waarom maar blijkbaar is het gewoon zo ;)

6-12 mm is wel een fijne dikte voor het meerendeel van de kistjes.
 

Robert B

Nieuw lid
5 mrt 2015
18
0
Noord-Holland
Bedankt voor de feedback!

Bedankt voor alle reacties! Erg behulpzaam. Ik hoop dat ik ooit anderen van advies kan voorzien.

@Allen: Het wordt gewoon een rommelkistje, dus het hoeft geen dik hout te zijn. Ik heb boxscharnieren van 5 mm gezien, dus ik denk dat ik voor hout rond de 1 cm ga. Ik neem binnenkort contact op met masave op te kijken wat ze voor me kunnen doen.

Werkbank staat op mijn wensenlijst maar zit er nu niet in qua budget / ruimte.
Ik wil van een cirkelzaag een zaagtafel maken, wat ook nog wel een uitdaging wordt denk ik.

Bedankt voor de tips over de houtsoort ook. Twijfel nog tussen eiken en kersen, maar misschien heeft masave nog houtsoorten waar ik niet aan gedacht heb.

@Vener: Ik wilde eigenlijk minimalistisch te werk gaan, dus zonder slotje, ook geen 'handvat' om het kistje te openen. Maar misschien is dat een denkfout...

@Jaap: Ook bedankt voor jouw tips. Waarom raad je de blokschaaf aan? Op dit moment denk ik dat ik die niet nodig heb, maar misschien zie ik iets over het hoofd.

@Meron: Notenhout heb ik over nagedacht en lijkt me erg mooi. Maar ik wil graag de buitenkant van de kist volledig overschilderen. Dat is misschien al heilschennis, maar met eiken of kersen kan ik dat nog wel over mijn hart verkrijgen, met notenhout vindt ik dat te ver gaan...

Dank nogmaals! Ik houdt jullie op de hoogte.
 

Robert B

Nieuw lid
5 mrt 2015
18
0
Noord-Holland
Kistje doormidden

Hoi allemaal,

Ik ben weer een stapje verder, ook al heeft het een tijd geduurd.

Ik heb toch besloten een zaagtafel te maken. Dankzij Athanor had ik een blauwdruk, waarvoor credits en dank. Ik heb de suggestie die bij die post gegeven werd ter harte genomen en de begeleider over de hele tafel doorgetrokken. Wonder boven wonder heb ik de begeleider (of cirkelzaag, hoe je het wilt zien) in een keer parralel gekregen.

Hier wat eye candy:
Boven 2.jpg

Zaagtafel.jpg

Cirkelzaag_onder.jpg

Het kistje is nu eindelijk door midden. Nu is duidelijk te zien dat het materiaal veel te dik is. Maar goed, testkistje.

Kistje_open.jpg

Ik was zo enthousiast dat ik het kistje direct heb doorgezaagd, zonder dat ik de tafel goed getest had. Schijnbaar heb ik de bouten aan een kant niet goed genoeg aangedraaid, of stond de zaag nog wat schuin, zie deze pic:

Foutje instelling cirkel.jpg

Hoe dan ook ben ik dik tevreden met mijn nieuwe machine (bijnaam: The Beast) en kan ik het zelf maken van een zaagtafel (met ingebouwde vuilopvang en geluiddemping) iedereen aanbevelen. Bedankt voor alle tips hier op het forum, en ik geef een update zodra ik met eikenhout aan de slag ga.

Tot later!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ziet er goed uit voor de eerste keer. Tussen de staarten en nesten van de zwaluwstaarten heb je hoogte verschillen. Deze verschillen schaaf je weg met een schaaf. Kijk eens op YouTube bij boxmaking.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Het is ook wel een goed idee om het kistje niet volledig door te zagen . Stel de wanddikte is 12mm, ik zal dan meestal op 11,6mm.... Zo houdt het kistje zijn stevigheid , het laatste stukje kan je dan met de handzaag doen.
 
A

Athanor

Guest
Mooi initiatief van je om kistjes te gaan maken! Leuk dat je daarvoor zelf de hulpstukken maakt, zoals een zaagtafel door mijn projectje geinspireerd:). Als je ervaring wilt opdoen met het gebruik van beitels en zwaluwstaarten e.d. gaat maken is het in het begin misschien wel handiger om met wat zachtere houtsoorten te gaan werken, Grenen zonder kwasten, maar ook Lindenhout werkt fijn of Tulpenboomhout. Wil je mooi decoratief hout kun je na oefenen naar hardhout overschakelen.


Fons
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Goede raad van Fons (maar ik geloof ook dat hij daarvoor doorgeleerd heeft ;), en als zachte houtsoort met wel een heel mooie dichte structuur zou je ook nog aan elzenhout kunnen denken. Dat lijkt wel wat lindenhout, maar het heeft een mooiere kleur en een meer decoratieve nerf. Veel succes.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Robert,
Ik vind het moedig dat je voor de eerste maal zwaluwstaarten hebt toegepast.
Toch denk ik dat je aan de ene kant van het kistje goed zit en aan de andere kant hebt je mussenstaarten denk ik.
Zo noemen wij dat hier in West Vlaanderen.
Ik bedoel daar niets negatiefs mee, maar we moeten leren uit elkaars fouten en daarvoor open staan.
Ik ben er zeker van dat je de tweede maal nog beter zal doen.
Al doende leert men of wie niets doet maakt geen fouten.
Ik als beginneling jaren geleden maakte ook die fout.
Met een rode cirkel heb ik het eens aangeduid.
Deze verbindingen met een rode cirkel konden waarschijnlijk gemakkelijk uit elkaar vallen als het nog niet gelijmd was.
MDF_halverwege.jpgKistje_open.jpg
Hopelijk heb je iets bijgeleerd en nogmaals, het is niet negatief bedoeld Robert.
Op naar het volgende zou ik zeggen.
Groetjes Sirjacobs Didier.
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Hoi Didier,
ik ben dit draadje aan 't volgen omdat ik ook doodgraag mooie en goede zwaluwstaarten zou willen kunnen maken... (amai drie werkwoorden achter elkaar) Wat bedoel je eigenlijk met mussenstaarten? De speling tussen beide kanten of de vorm? Hoe bepaal je eigenlijk de beste "vorm" van de staart?
Groetjes, Luk
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Hoi Didier,
ik ben dit draadje aan 't volgen omdat ik ook doodgraag mooie en goede zwaluwstaarten zou willen kunnen maken... (amai drie werkwoorden achter elkaar) Wat bedoel je eigenlijk met mussenstaarten? De speling tussen beide kanten of de vorm? Hoe bepaal je eigenlijk de beste "vorm" van de staart?
Groetjes, Luk

Mussenstaarten is een typische woord onder ons voor zwaluwstaarten die verkeerd gericht staan.
Ik kon ook een ander woord nemen, het zijn Chinese zwaluwstaarten.

Wat bedoel ik hiermee.
Een zwaluwstaart heeft als doel dat hij trekkracht kan verdragen zonder dat er lijmtoestanden aan gebeuren, maar we lijmen ze toch meestal.
Die mussenstaart daarin tegen, is het omgekeerde. Al pas je het in elkaar, bij het minste stootje valt het uit elkaar.
Bekijk de omcirkeling eens goed op de hier bovenstaande foto's.
Beeld u in als je eraan trekt wat er zal gebeuren. Zonder moeite neem je het af.
Hopelijk is het duidelijk wat ik bedoel.
 

Robert B

Nieuw lid
5 mrt 2015
18
0
Noord-Holland
@Wim: Ik zag het als een meetfout. Indien ik die de volgende keer weer maak ga ik aan het schaven.

@Athanor, @Nerflander: Bedankt voor de tips over het hout.

@Sirjacobsd: Geen probleem met de kritiek, ik vroeg juist om advies met deze thread. Ik heb naast de mussenverbinding nog ergere fouten gemaakt, namelijk de staart zelf wegzagen... Maar goed, zoals je zelf al zegt leer je juist van dit sooort fouten. Een tekening op papier en het aftekeken op het hout welke delen weggezaagd moeten worden zal een hoop van dit soort problemen voorkomen.

Bedankt voor de tips. Ik ga door met mijn testkistje om de scharnieren te plaatsen. Ik houdt jullie op de hoogte.
 

Robert B

Nieuw lid
5 mrt 2015
18
0
Noord-Holland
Weer een stapje verder

Het is weer tijd voor een update.

Ik ben nu begonnen aan een nieuw kistje met eikenhout van Masave. Erg fijn dat deze kleine hoeveelheden geschaafd aangeleverd kunnen worden.

De zwaluwstaarten gaan nu beter, ook al is het nooit helemaal perfect. Ik heb deze keer in ieder geval geen staarten zelf weggezaagd...

Hier wat foto's:
Eiken1.jpg

Eiken3.jpg

Het formaat en de dikte (1 cm) vindt ik deze keer stukken beter.

Waarschijnlijk krijg ik morgen het hout voor de boven en onderkant. Ben benieuwd!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.