Er zijn verschillende technieken om zwaluwstaarten te maken, zo heeft ieder zijn voorkeur. Het internet staat vol met tips en tricks.
Allereerst moet je over een aantal basis technieken beschikken, recht kunnen zagen en recht met een bijtel kunnen steken. Dit is te leren door oefenen, lijnen aftekenen en gaan! En blijven oefenen, fietsen kunnen de meeste mensen ook niet zonder eerst te oefenen.
Opmerking over 1d: niet meteen beginnen te meppen met de beitel, als je dat doet dan mep je de beitel naar achter waardoor er een slechte passing ontstaat!
Eerste stukje duwen en wegsteken zodat je een strakke schouder krijgt die netjes aansluit. Daarna kun je meppen onder een kleine hoek.
Je kan natuurlijk ook een mal en frees gebruiken, ziet er minstens zo mooi uit, maar afhankelijk van de mal ben je niet echt flexibel in de vormgeving!
Maar voor mij persoonlijk werkt het niet.
Ten eerste vind ik het niet leuk om te doen, ik werk het liefste met handgereedschap en ten tweede vind ik het iets dat iedereen kan zonder er al te veel moeite voor te doen.
Een beetje zoals "iedereen kan schilderen met ravensburger" .
Als het puur gaat om het resultaat is een mal met frees natuurlijk prima, maar voor mij persoonlijk is de weg naar het resultaat juist wat houtbewerken zo leuk maakt (of frustrerend
)