Eerste frees - advies gezocht!

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.996
821
Omgeving Leiden
Hoi @JasN ,
De makita rp0900 bovenfrees zie ik voor rond de 120 euro. Die gaat volgens makita uit het assortiment, vandaar de gereduceerde prijs.
Heeft wat meer vermogen dan een kantenfrees en is een recht toe rechtaan machine zonder teveel fratsen. Die leiden m.i. alleen maar af. Bovendien kosten opties voor de fabrikant ook geld en dat geld is dus niet in de materialen voor het freesmachientje zelf gestopt.

De rp0900 heeft een spantang van 8 mm. Freesjes koop je bij ecotools, die zijn gunstig geprijsd. Zeker als beginner verbrand je er vast wel één, dan is het wel jammer als dat een kostbare cmt frees is.
Ik vind dat makita goede machines heeft voor een fatsoenlijke prijs, dus hier val je je geen buil aan.
 
Laatst bewerkt:

jorisvh

Post veel
Er zijn zoveel meningen als machines.
Probeer in te schatten wat je ermee gaat doen, al is dat als beginner misschien moeilijk.

Een kantenfrees is ideaal gezien licht zodat je ze met 1 hand kan hanteren. Die hoeft ook niet veel vermogen want je neemt weinig af. Daar is de Makita RT0700 of vergelijkbaar (~700W) ideaal voor.

Die RT0700 kan je rekken richting bovenfrees door er een andere voet op te zetten. Dat werkt prima en ik gebruik de mijne ook regelmatig zo maar het blijft natuurlijk een licht machientje. Als je een bovenfrees zoekt om meters te maken, veel af te nemen, … zal je die snel meer belasten dan er goed voor is en dan is zelfs de bovenfrees voet nog wat klein om stabiel te werken.

Voor zwaarder werk zit je met de bosch blauw gof130 een stuk beter. Maar die gaat al wat zwaar zijn om uit de hand kantjes te breken.

Wil je ze gaan inbouwen in een freestafel dan kan nog een maatje groter (tot 2000W?) geen kwaad. Die kan je dan misschien nog als bovenfrees gebruiken maar als kantenfrees in de hand is dat niet meer werkbaar. Je kan er natuurlijk prima kantjes mee breken in de freestafel.

De Makita rt0900 (900W) lijkt mij persoonlijk vis noch vlees. Maar dat is natuurlijk ook omdat ik er een modelletje onder en een boven heb.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.716
2.574
Gaanderen
De mooiste machine vind ik de festool of 1010. Maar dat is wel een hele andere prijs. Soms komen er ook oude machines voor leuke prijzen op de markt. Bijvoorbeeld de of 900. Deze heb ik al 30 jaar en word regelmatig gebruikt. Je moet natuur heel goed uitkijken dat je geen afgeragd ding krijgt.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
550
131
@JasN, raad je aan te kijken of je ergens een frees kunt uitproberen.
Hierboven worden veel machines genoemd, ieder heeft zo zijn voorkeuren.
Heb zelf jaren een Makita gehad, voorganger van 0900.
Toen overgestapt naar een Festool OF1010, prima machine maar ik kon niet wennen aan de zijgreep op deze machine. Heb nu een Makita RT0700CX3J.
Achteraf was de CX2J ook prima geweest, verschil is de excentrische voet waar ik zelf weinig toepassing voor zie.
De voet waar je er een kantenfrees mee maakt werkt op kantjes veel fijner en controleerbaar dan een gewone bovenfrees.
Je kunt deze RT0700 ook prima gebruiken als bovenfrees, dus met deze set krijg je twee machines tegelijk. Beperking van de bovenfrees is de diepte, maar dat hebben eigenlijk alle goedkoper machines wel.
 

JasN

Nieuw lid
3 feb 2022
15
0
Amsterdam
Dank allen! Zoals @thomasz al gokte, ben ik inderdaad beginner en op zoek naar een eerste frees, dus een Festool of iets in die prijsrange zit er voorlopig nog niet in. Gelukkig veel andere opties gezien dus ik kan voort!
 

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Als enige frees zou ik niet gaan voor een kantenfrees zoals de hierboven genoemde Makita RT0700C).

** Meerdere leden hier (inclusief ikzelf) hebben een Katsu kantenfrees. Zeer vergelijkbaar dan eerder genoemde Makita RT0700C maar dan een stuk goedkoper. Dan zou je voor een klein bedrag die erbij kunnen nemen.
Bij mij zit in die frees altijd het afrondfreesje wat ik 95% van de tijd gebruik. ZO ligt die altijd voor het grijpen en hoef ik die niet steeds te wisselen en af te stellen. Sterker nog, voor dat bedrag ga ik er binnenkort nog eentje bestellen voor een 2e freesje wat ik vaak gebruik.
(edit, zie nu ook dat deze ook al in post #3 is genoemd, maar hier dus ook een zeer tevreden gebruiker van deze kloon)
Ja, ik heb ook een Katsu frees, en mijn Makita accu past daarop dus die hoefde ik niet meer te kopen. Bevalt me goed, kan me niet voorstellen dat de Makita duidelijk beter is. En inderdaad, voor ‘echt’ freeswerkmis ‘ie te licht en is ‘ie ook niet voor bedoeld. Ik heb nu nog de bovenfrees van de Lidl als grote frees, en tzt komt daar een andere voor in de plaats.
 

jova313

Actieve deelnemer
6 nov 2017
30
8
Zulte (België)
Ik ben ook op zoek naar een eerste frees en twijfel nog tussen de
Makita RP0900 - 98€
of de Makita RT0700CX2J - 175€

Ik heb nog nooit een frees gebruikt, maar ik wil ook later geen spijt hebben dat ik niet iets meer heb uitgegeven.
Ik vroeg me af wat je allemaal meer kan met de RT0700CX2J. De RP0900 kan je toch ook gebruiken om kanten te frezen? Want dat is wel een vereiste...
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Voor de veelzijdigheid zou ik de RT0700 nemen. Voor kantenfrezen is deze veel handzamer en fijner.

Maar, ik heb alleen met die ervaring, en juist niet met de andere...
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
Toen ik mijn eerste bovenfrees kocht, wist ik niet dat zo'n palm router veel handiger is, dus toen kocht ik een Bosch POF1400ACE, maar dat is een behoorlijk lomp ding.
Dus uiteindelijk een Makita palmrouter, RT0700 gekocht, superding, niet alle voeten zijn even handig, maar mocht je ze een keer nodig hebben dan is het handig, en je kunt maar beter heel de bups tegelijk kopen want per stuk zijn ze duurrrr. De lompe bosch hangt in een freestafel.
 

jorisvh

Post veel
daar sluit ik me bij aan: ik vrees dat de RP0900 een beetje vis noch vlees is.
  • te groot om in 1 hand te houden als kantenfrees
  • te licht om als bovenfrees te gebruiken voor het zwaardere werk (grotere afnames)
de RT0700 lijkt me ideaal als 1ste. zo kan je het verschil ervaren tussen de kantenfrees- en de bovenfreesvoet.
als je na verloop tegen de limieten botst, dringt een 2de zwaarder model zich op, maar dan ineens >1500W.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
550
131
Sluit me aan bij de 2 laatste antwoorden.
Heb jaren een RP0900 gehad en deed daar alles mee.
Toen overgestapt op een Festool 1010. Kon nooit wennen aan de pistoolgreep, deze uiteindelijk verkocht en ik heb nu naast een Triton voor in de tafel een RT 0700.
Als kantenfrees veel handzamer en beter te hanteren dan de RP en als bovenfrees zeker voor het begin goed te gebruiken.
Krijg je behoefte aan meer vermogen/freesdiepte kun je altijd nog een zwaardere bijkopen.
Je zou nog kunnen kijken naar hebt alternatief van Dewalt (26204) maar die is een stuk duurder dan de Makita
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.716
2.574
Gaanderen
Ik heb er 3 of 4. Een freesmotor voor onder de freestafel. En de triton tra001 welke eerst onder de tafel zat.
Dan mijn oudje en meest gebruikte festo of 900 e (zo rond 1990) en recent een kantenfrees op accu. Ik doe zoveel mogelijk op de freestafel. De rest met de festo. De triton gebruik ik nu alleen voor het vlakken van hout. De kantenfrees spreekt voor zich. Zou ik er een moeten kiezen dan is dat nu de festool of 1010 ebq.
Niet iedereen kan of wil dat aan een frees uitgeven. Alle bekende A merken hebben wel goede frezen alleen bij festool hebben ze het uitgebreidste assortiment toebehoren wat ook nog eens goed verkrijgbaar is. Gebruik je dit niet dan kan je met een blauwe bosch, De walt,Metabo, mafell, makita en nog een paar andere prima uit de voeten. Blijf weg bij Einhell Ferm en alle eigen merken van de bouwmarkten.
Succes
 

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
303
125
Boxtel, Noord-Brabant
Toen ik mijn eerste bovenfrees kocht, wist ik niet dat zo'n palm router veel handiger is, dus toen kocht ik een Bosch POF1400ACE, maar dat is een behoorlijk lomp ding.
Dus uiteindelijk een Makita palmrouter, RT0700 gekocht, superding, niet alle voeten zijn even handig, maar mocht je ze een keer nodig hebben dan is het handig, en je kunt maar beter heel de bups tegelijk kopen want per stuk zijn ze duurrrr. De lompe bosch hangt in een freestafel.

Ik heb met hetzelfde gebrek aan kennis dezelfde Bosch gekocht. In welke freestafel heb jij die gehangen? Zelfbouw?
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
Zelfbouw idd, ik had nog een stukje dun betonplex liggen, en wat oude Lundia zijstaanders, dus daarvan heb ik zonder veel plan een tafel in elkaar geflanst.
Die plastic onderplaat onder de POF1400 kun je er vanaf halen om de gaten over te zetten op het werkblad en dan hang je hem er zo onder.
Beetje een gedoe met de aan/uit schakelaar uiteraard, ik heb er nu een tie wrap omheen zitten, en ik heb op Amazon machine schakelaars besteld, moet die alleen nog monteren.
Dan kan de tie wrap blijven zitten, maar gaat ie alleen aan als je hem via de schakelaar aanzet.
Ik heb er geen handig verstelbare geleider op zitten, dat moet nog een keer (maar het materiaal is te dun om een aluminium profiel in te frezen, dus dat moet iets listigs worden, misschien zo'n geleider met een draaipunt).
 

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
303
125
Boxtel, Noord-Brabant
Zelfbouw idd, ik had nog een stukje dun betonplex liggen, en wat oude Lundia zijstaanders, dus daarvan heb ik zonder veel plan een tafel in elkaar geflanst.
Die plastic onderplaat onder de POF1400 kun je er vanaf halen om de gaten over te zetten op het werkblad en dan hang je hem er zo onder.
Beetje een gedoe met de aan/uit schakelaar uiteraard, ik heb er nu een tie wrap omheen zitten, en ik heb op Amazon machine schakelaars besteld, moet die alleen nog monteren.
Dan kan de tie wrap blijven zitten, maar gaat ie alleen aan als je hem via de schakelaar aanzet.
Ik heb er geen handig verstelbare geleider op zitten, dat moet nog een keer (maar het materiaal is te dun om een aluminium profiel in te frezen, dus dat moet iets listigs worden, misschien zo'n geleider met een draaipunt).

Klinkt als een leuk projectje. In heb nog veel stukjes betonplex en multiplex liggen, en Rosmalen ligt niet ver van Boxtel, dus mocht je een leuk design in gedachten hebben (niet mijn sterkste kant) dan kunnen we evt iets x2 bouwen!
 

jova313

Actieve deelnemer
6 nov 2017
30
8
Zulte (België)
Beetje een gedoe met de aan/uit schakelaar uiteraard, ik heb er nu een tie wrap omheen zitten, en ik heb op Amazon machine schakelaars besteld, moet die alleen nog monteren.
Dan kan de tie wrap blijven zitten, maar gaat ie alleen aan als je hem via de schakelaar aanzet.
Kan je niet gewoon een stekkerdoos met schakelaar gebruiken?
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
Ik heb al een tafel gebouwd, maar ik wil best wat foto's opsturen als je me je email adres laat weten (via PM op dit forum). Boxtel kom ik elke dag langs (werk in Best).

Verder ten aanzien van de schakelaar, het zijn deze:

En kennelijk zit daar ook een nulspanningsschakeling in, zodat ie niet inschakelt als iemand die schakelaar op het verlengsnoer aanraakt of zo, veiliger. Ben wel benieuwd of er ook daadwerkelijk een nulspanningsschakeling in zit, want "China", kostte weinig, dus ik ga het zien.
Niet de meest handige versie overigens, er zijn er ook te koop waar je simpelweg de stekker van het apparaat in steekt en het female deel van een enkel verlengsnoer, da's echt een no-brainer om te installeren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.