Eerste frees - advies gezocht!

JasN

Nieuw lid
3 feb 2022
15
0
Amsterdam
Zoals de titel zegt. Ik doe hobbymatig aan houtbewerken in de weekenden en ben denk ik toe aan mijn eerste frees. Wat zouden jullie aanraden? Een bovenfrees, een kantenfrees? Nieuw, tweedehands? Heb je zelf nog wat liggen? Ik hoor het allemaal graag!
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Zoals de titel zegt. Ik doe hobbymatig aan houtbewerken in de weekenden en ben denk ik toe aan mijn eerste frees. Wat zouden jullie aanraden? Een bovenfrees, een kantenfrees? Nieuw, tweedehands? Heb je zelf nog wat liggen? Ik hoor het allemaal graag!
Wat je ook kiest, sla de goedkope zooi als Einhell en dergelijke direct over. Op marktplaats is genoeg te vinden. Kantenfrees als algemene frees lijkt me te beperkt. Ik doe het zelf al jaren met een Metabo OFE 738. Met beleid kun je daar alles mee frezen. Zijn grote broer 1229 vind ik ook fraai, maar beiden zijn nieuw behoorlijk aan de prijs. Andere alternatieven zijn Makita, DeWalt, Bosch Blauw (groen zou ik ook overslaan), Festool en Triton.
 

jorisvh

Post veel
Ik weet natuurlijk niet welk budget je in gedachten hebt, maar dit is een prima set om te starten, veel waar voor je geld.
Iets kleinere set, nog steeds kanten en bovenfrees
of kantenfrees alleen

er bestaan ook kloonversies van

 

JasN

Nieuw lid
3 feb 2022
15
0
Amsterdam
Wat je ook kiest, sla de goedkope zooi als Einhell en dergelijke direct over. Op marktplaats is genoeg te vinden. Kantenfrees als algemene frees lijkt me te beperkt. Ik doe het zelf al jaren met een Metabo OFE 738. Met beleid kun je daar alles mee frezen. Zijn grote broer 1229 vind ik ook fraai, maar beiden zijn nieuw behoorlijk aan de prijs. Andere alternatieven zijn Makita, DeWalt, Bosch Blauw (groen zou ik ook overslaan), Festool en Triton.
Bedankt, goeie tips! Ik ben inderdaad wel een beetje op zoek naar iets wat me niet meteen een fortuin kost, ben nog beginnend zoals ik al zei. Maar ik ga er naar kijken!
 

JasN