Eerste frees - advies gezocht!

JasN

Nieuw lid
3 feb 2022
15
0
Amsterdam
Zoals de titel zegt. Ik doe hobbymatig aan houtbewerken in de weekenden en ben denk ik toe aan mijn eerste frees. Wat zouden jullie aanraden? Een bovenfrees, een kantenfrees? Nieuw, tweedehands? Heb je zelf nog wat liggen? Ik hoor het allemaal graag!
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Zoals de titel zegt. Ik doe hobbymatig aan houtbewerken in de weekenden en ben denk ik toe aan mijn eerste frees. Wat zouden jullie aanraden? Een bovenfrees, een kantenfrees? Nieuw, tweedehands? Heb je zelf nog wat liggen? Ik hoor het allemaal graag!
Wat je ook kiest, sla de goedkope zooi als Einhell en dergelijke direct over. Op marktplaats is genoeg te vinden. Kantenfrees als algemene frees lijkt me te beperkt. Ik doe het zelf al jaren met een Metabo OFE 738. Met beleid kun je daar alles mee frezen. Zijn grote broer 1229 vind ik ook fraai, maar beiden zijn nieuw behoorlijk aan de prijs. Andere alternatieven zijn Makita, DeWalt, Bosch Blauw (groen zou ik ook overslaan), Festool en Triton.
 

jorisvh

Post veel
Ik weet natuurlijk niet welk budget je in gedachten hebt, maar dit is een prima set om te starten, veel waar voor je geld.
Iets kleinere set, nog steeds kanten en bovenfrees
of kantenfrees alleen

er bestaan ook kloonversies van

 

JasN

Nieuw lid
3 feb 2022
15
0
Amsterdam
Wat je ook kiest, sla de goedkope zooi als Einhell en dergelijke direct over. Op marktplaats is genoeg te vinden. Kantenfrees als algemene frees lijkt me te beperkt. Ik doe het zelf al jaren met een Metabo OFE 738. Met beleid kun je daar alles mee frezen. Zijn grote broer 1229 vind ik ook fraai, maar beiden zijn nieuw behoorlijk aan de prijs. Andere alternatieven zijn Makita, DeWalt, Bosch Blauw (groen zou ik ook overslaan), Festool en Triton.
Bedankt, goeie tips! Ik ben inderdaad wel een beetje op zoek naar iets wat me niet meteen een fortuin kost, ben nog beginnend zoals ik al zei. Maar ik ga er naar kijken!
 

JasN

Nieuw lid
3 feb 2022
15
0
Amsterdam
Ik weet natuurlijk niet welk budget je in gedachten hebt, maar dit is een prima set om te starten, veel waar voor je geld.
Iets kleinere set, nog steeds kanten en bovenfrees
of kantenfrees alleen

er bestaan ook kloonversies van

Ja heb niet al te veel budget, vind die laatste Makita wel een redelijke prijs, al wil ik natuurlijk wel zoveel mogelijk opties (maarja wie niet). Bedankt iig!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Bedenk ook dat frezen ook geld kosten. Met name als je wat grote profielen wil maken. 1/2 frezen zijn op het www tegen hele leuke prijsjes te scoren geen topkwaliteit maar voor mij meestal ruim voldoende. Als je ze hier in 12mm moet kopen betaal je een vermogen. (wel is dit dan topkwaliteit)
De grootste triton tra 001 kan dit allemaal en kan uitstekend onder een tafel geplaatst worden. Zelfs van bovenaf te bedienen. Wel een zware dus iets minder geschikt om uit de hand te frezen. Het meeste freeswerk doe ik trouwens met de freestafel. Verder denk ik dat je nooit te veel freesmachines kan hebben. Maar ik heb makkelijk praten want ik heb ze verkocht. Verder doe je geen verkeerde aankoop met de goede merken. Metabo bosch blauw de walt makita zijn allemaal prima frezen. Van de meeste frezen kan je met een plaatje prima een kantefrees maken. Werk je veel met plaatmateriaal dan hebben veel mensen een aparte machine hiervoor om de kantjes te breken met een fase of radius. Hoef je niet meer in te stellen. Want hier gaat de meeste tijd mee versleten. Ik ben oms wel een uur bezig voor ik alles heb ingesteld en dan met 10 minuten frezen klaar.
 

jorisvh

Post veel
Ja heb niet al te veel budget, vind die laatste Makita wel een redelijke prijs, al wil ik natuurlijk wel zoveel mogelijk opties (maarja wie niet). Bedankt iig!
Je kan natuurlijk beginnen met enkel de kantenfrees en later uitbreiden. De andere voeten om er bvb een bovenfrees van te maken, zijn apart te koop.
op het einde van de rit heb je met aparte onderdelen natuurlijk wel een stuk meer betaald.
Heb je een idee wat je ermee gaat doen?
een paar 100 lopende meter eiken planken tot parket met tand en groef frezen?
de kantjes van een MDF meubel breken?
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

Rouwdouwer

Nieuw lid
18 feb 2022
16
3
Almere
Hallo JasN,

Ik heb nog een oude ELU bovenfrees liggen, 1600 watt met een 12mm spantang erin
Er moet een snoer worden opgezet en er zit geen geleider meer bij, verder is de machine goed
Als het je wat lijkt kan je hem zo komen ophalenELU1.jpg
 

Bijlagen

  • ELU2.jpg
    ELU2.jpg
    69 KB · Weergaven: 18

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Die Elu’s zijn oud maar prima. Ik ben er zelfveen aan het inbouwen in mijn freestafel. Alleen zal je wel een 8 Mm spantang moeten regelen. Die is niet heel goedkoop, maar met een gratis frees heb je nog voor een prikkie een prima apparaat.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.162
867
Ulvenhout
Mijn eerste frees was net als die van @Superkees een Metabo OFE 738. 2e hands gekocht via Marktplaats en ik doe er nog steeds alles mee. Als ik zie wat deze nieuw heeft gekost en hoevaak ik hem heb gebruikt is het echt een super koop geweest.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Ik heb zo'n oude Elu in mijn freestafel hangen. Ik heb er een 8mm spantang bij gekocht. Vorig jaar de lagers ervan vervangen en hij kan weer jaren mee.
Maar voor een allround frees zou ik niet voor zo'n grote machine kiezen.
 

Altbus1

Nieuw lid
23 jan 2022
1
0
Antwerpen
Toevallig ook op zoek naar een bovenfrees en het lijkt me stom om een 2de topic naast de deze te laten lopen. Als t niet mag verwijder ik mijn reactie wel.
Maar is de bosch gof 130 een goed alternatief, is slechts iets duurder dan de pof 1400 ace? Als 2de alternatief kwam ik via de link van jorisvh ook de makita RP0900J tegen.

Mvg
 

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
141
23
Drachten
Wat je ook kiest, sla de goedkope zooi als Einhell en dergelijke direct over. Op marktplaats is genoeg te vinden. Kantenfrees als algemene frees lijkt me te beperkt. Ik doe het zelf al jaren met een Metabo OFE 738. Met beleid kun je daar alles mee frezen. Zijn grote broer 1229 vind ik ook fraai, maar beiden zijn nieuw behoorlijk aan de prijs. Andere alternatieven zijn Makita, DeWalt, Bosch Blauw (groen zou ik ook overslaan), Festool en Triton.
Een Einhell kun je wel mooi inbouwen in een freestafel. zie:

Dan heb je voor een koopje een freestafel
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik gebruik een B&D 8mm Bovenfrees á 89 euro voor het zware werk, een Bosch 6mm frees voor kleiner werk en een gekregen (via het forum hier) 8mm Makita in een klein freestafeltje. Ik ga uiteindelijk nog een keer een echte freestafel bouwen voor mezelf (waarschijnlijk met de B&D erin).
 

Hulpverlener

Actieve deelnemer
4 nov 2021
198
27
BoZ
Zoals de titel zegt. Ik doe hobbymatig aan houtbewerken in de weekenden en ben denk ik toe aan mijn eerste frees. Wat zouden jullie aanraden? Een bovenfrees, een kantenfrees? Nieuw, tweedehands? Heb je zelf nog wat liggen? Ik hoor het allemaal graag!
Ik zit met hetzelfde probleem. Maar ik denk aan een HBM. Tot nu toe heb ik met HBM geen slechte ervaring. Zit in ieder geval een koffer bij. En hebben tegen een redelijke prijs frezen voor hout.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ieder heeft zo zijn overwegingen en wensen en dat maakt advies lastig.
Ik heb na lang wikken en wegen recent een klein, licht, handzaam machientje aangeschaft: de Makita RT0700CXJ, te gebruiken als bovenfrees, kantenfrees en trimmer.
Hier zal ik ervaring mee op doen en op basis van die ervaring koop ik evt. een tweede frees. Als aanvulling een veel zwaardere? Of.... misschien blijkt dat het Makitaatje al mijn behoeften kan vervullen. (Hoewel... bij mij, amateur, ontstaan behoeften en wensen vaak tijdens gebruik).


Klaas
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026 en luk knops

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Als enige frees zou ik niet gaan voor een kantenfrees zoals de hierboven genoemde Makita RT0700C. Die is prima geschikt (en heel fijn!) als freesje om klein werk te doen, zoals afronden van scherpe hoeken van je werkstukken. Maar te licht voor het meer algemene freeswerk. Een groeffrees van 15mm zou ik er bijvoorbeeld zelf niet in willen stoppen. Voor het vermogen dat te licht is, maar ook ivm de kleine basisplaat die op het werkstuk rust. Dus m.i. niet een frees om als enige frees te hebben, wel leuk en zeer nuttig voor erbij. **
Al weet ik niet wat deze doet met de complete set met grote voet, al zegt mijn gevoel nog steeds dat je vermogen tekort komt.

Ik zou zelf voor een klein model 'normale' bovenfrees gaan. Een niet te grote, mijn ervaring is dat die dan snel te lomp wordt om lekker mee te werken.
Ik heb al veel merken/modellen frezen in m'n handen gehad (begonnen met een B&D, later een Hitachi, ook regelmatig gewerkt met de Bosch blauw GOF 1250), maar op den duur vind ik die allemaal wat groot. Zelf heb ik nu een Festool OF1010; wel wat duurder maar een zeer handzaam en compact (lekker klein) model frees wat daardoor fijn in de hand ligt, niet te zwaar is om veel mee te werken en op te pakken en weer weg te leggen, en toch krachtig genoeg voor de meeste freesklussen (mits met beleid uitgevoerd natuurlijk).

** Meerdere leden hier (inclusief ikzelf) hebben een Katsu kantenfrees. Zeer vergelijkbaar dan eerder genoemde Makita RT0700C maar dan een stuk goedkoper. Dan zou je voor een klein bedrag die erbij kunnen nemen.
Bij mij zit in die frees altijd het afrondfreesje wat ik 95% van de tijd gebruik. ZO ligt die altijd voor het grijpen en hoef ik die niet steeds te wisselen en af te stellen. Sterker nog, voor dat bedrag ga ik er binnenkort nog eentje bestellen voor een 2e freesje wat ik vaak gebruik.
(edit, zie nu ook dat deze ook al in post #3 is genoemd, maar hier dus ook een zeer tevreden gebruiker van deze kloon)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.