Eerste en mogelijk kleinste werkplaats ooit.. - nieuw

mvdwood

Nieuw lid
6 jun 2021
4
7
070
Hoi,

na jaren youtube filmpjes kijken over, eindelijk stroom in mijn kleine schuurtje (bovenwoning) en recentelijk wat spullen aangeschaft om nu toch echt dingen van hout te gaan maken. Ik heb (allicht tegen beter weten in) een zaagtafel gekocht en de oude nooitgedacht werkbank van mijn Opa in ere hersteld. Mijn schuurtje is ongeveer 1.80 bij 1.80 maar ik ben er evengoed op gebrand om er met enige regelmaat daadwerkelijk kleine projectjes te doen.

Vandaag voor de eerste keer geoefend met de zaagtafel en een poging gewaagd om een lijstje te maken. Veel geleerd, geen vingers verloren en geeindigd met een kromme lijst die te klein is, met kieren, en een grote grijns op mijn gezicht :D Normaalgesproken zit ik hele dagen naar een computer te staren (en schelden) en ik vind het nu al leuk om wat tastbaars te maken. Terugkijkend in de stamboom kom ik uit generaties timmermannen / meubelmakers dus genetisch zou er wat basis materiaal aanwezig moeten zijn.. haha. Had al eea hier gelezen, en allicht ikom ik nog met een lading (domme) vragen...

groetjes,
Maarten
werkplaats.jpg
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Beste Hagenaar (Of Hagenees?) Ziet er keurig netjes en opgeruimd uit.
Welkom bij dit kluppie. En troost je met de gedachte dat het nog kleiner kan. Ik begon 40 jaar geleden in het berginkje in ons flatje. De voor mij beschikbare ruimte was toen 100 bij 150 centimeter. En toch sterk: Mijn eerste werkstukjes waren ook lijstjes. en die hangen nog steeds. MET naden en kieren, hihihi.
Mijn voorfamilie bestond uit loodgieters van vaderskant. Van moederskant keek ik altijd mee bij mijn opa in zijn knutselhok in de kelder onder zijn winkel.

Wat ik wil zeggen: Jij komt er wel!

Veel plezier, en pas op je vingers.
Wat is het merk van je zaagtafel?
Groeten,
Jan
PS: Die fiets moet daar weg. Daar kan een gereedschapsrek komen....
 

mvdwood

Nieuw lid
6 jun 2021
4
7
070
Beste Hagenaar (Of Hagenees?)
Voorburgonees... ;)
Wat ik wil zeggen: Jij komt er wel!
Thanks :)
Veel plezier, en pas op je vingers.
Wat is het merk van je zaagtafel?
Groeten,
Jan
PS: Die fiets moet daar weg. Daar kan een gereedschapsrek komen....
Na wat reviews gelezen te hebben was mijn oog gevallen op een Black and Decker BES720-QS Zaagtafel.
Die fiets ... haha ja, Momenteel even naar buiten als ik wat aan het doen ben, en mijn andere fiets al noodgedwongen permanent buiten geparkeerd. Armoe... haha.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Welkom hier.

Vraagje.
Is die haspel waar de zaagtafel aan lijkt te hangen volledig uitgerolt?
We willen natuurlijk geen brand.
 
  • Leuk
Waarderingen: mvdwood

mvdwood

Nieuw lid
6 jun 2021
4
7
070
Vraagje.
Is die haspel waar de zaagtafel aan lijkt te hangen volledig uitgerolt?
We willen natuurlijk geen brand.
Nu wel ;) Wist het wel maar had hem idd opgehangen om alleen even de stroom te testen en telefoon op te laden. Met gereedschap erop beter ff uitrollen inderdaad. Is sowieso tijdelijk, totdat er op de juiste plekjes stopcontacten zitten.

Vandaag de zaagtafel even buiten gezet (heel fijn.. ) en een eenvoudige french cleat gemaakt om wat spullen aan op te hangen. Had ergens gezien dat het handig is om er 10 graden hoekje af te zagen, aan beide kanten, zodat je er nog een soort slot blokje tussen kan schuiven. Lijkt vooralsnog allemaal redelijk gelukt. Van de week eens een bakje maken wat er op past.
cleat.jpg
cleat_detail.jpg
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Welkom!
Is het schuurtje ook boven, of kan je je werkbank bij mooi weer ook buiten zetten om meer ruimte te hebben om je heen?

en allicht ikom ik nog met een lading (domme) vragen...
De enige domme vraag is de vraag die je niet stelt! Dus gewoon vragen en werkstukken delen (ook als er iets niet goed aan is), daar zijn we hier voor.
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Vraagje.
Is die haspel waar de zaagtafel aan lijkt te hangen volledig uitgerolt?
We willen natuurlijk geen brand.
Hoewel ik zeker geen discusdie over haspels wil, toch even een opmerking. Je hebt gelijk gezien de situatie van haspel in combinatie met zaagtafel. Dat een haspel altijd volledig afgerold moet zijn, is wat een eigen leven gaan leiden, maar niet gestoeld op voldoende natuurkundige kennis. Voor iedere leek is dit echter wel het beste advies.

Sec gezien is het afhankelijk van aderdikte, lengte en stroom in volt en ampère.

Op de betere haspels staat het ook vermeld. Max vermogen in Watt in opgerolde en afgerolde toestand.

Een telefoon kun je dus prima op een opgerolde haspel opladen.

Overig aan TS, welkom hier. Inderdaad kleine werkplaats. Ik vind die van mij al klein, met 7,5 m2.

Een kleine werkplaats vraagt om slimme oplossingen en dan is er veel mogelijk. Zo ben ik nu bezig om zelf een verticale platenzaag te maken als aanvulling op mijn combinatiezaagmachine (een afkortzaag met een klein zaagblad er bovenop voor schulpen) welke weer minder geschikt is voor plaatmateriaal.

De stofafzuiging heb ik buiten de werkplaats kunnen plaatsen. Scheelt ook weer.
 
Laatst bewerkt:

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Hoi,

na jaren youtube filmpjes kijken over, eindelijk stroom in mijn kleine schuurtje (bovenwoning) en recentelijk wat spullen aangeschaft om nu toch echt dingen van hout te gaan maken. Ik heb (allicht tegen beter weten in) een zaagtafel gekocht en de oude nooitgedacht werkbank van mijn Opa in ere hersteld. Mijn schuurtje is ongeveer 1.80 bij 1.80 maar ik ben er evengoed op gebrand om er met enige regelmaat daadwerkelijk kleine projectjes te doen.

Vandaag voor de eerste keer geoefend met de zaagtafel en een poging gewaagd om een lijstje te maken. Veel geleerd, geen vingers verloren en geeindigd met een kromme lijst die te klein is, met kieren, en een grote grijns op mijn gezicht :D Normaalgesproken zit ik hele dagen naar een computer te staren (en schelden) en ik vind het nu al leuk om wat tastbaars te maken. Terugkijkend in de stamboom kom ik uit generaties timmermannen / meubelmakers dus genetisch zou er wat basis materiaal aanwezig moeten zijn.. haha. Had al eea hier gelezen, en allicht ikom ik nog met een lading (domme) vragen...

groetjes,
Maarten
Bekijk bijlage 104022
Iedere man verdient een man cave, ook als is deze 'slechts' 1.8x1.8m.
Veel plezier ermee!
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
895
758
Nootdorp
Welkom! Het feit dat je houtbewerkings-DNA al goed ontwikkeld is door je voorouders is een pluspunt. Was bij mij niet het geval. Die fiets kan je aan het plafond hangen, dan heb je er weer een wand bij waar je veel gereedschap aan kan hangen. Snel berekend 1,8 x 2.20 aan gereedschappen mogelijk!
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Mooie werkbank! Daarmee zou je ook met handgereedschappen goed uit de voeten kunnen komen. Dat vergt wat minder ruimte dan grote machines. Maar dat is maar wel net wat je leuk moet vinden; ik vind het heerlijk in elk geval.

Ook kan je je werkstukkeuze aanpassen aan je middelen; d.w.z. jezelf ervan weerhouden om kasten en tafels te maken, maar eerder kistjes en lampjes en andere kleinere projecten. Dus niet tegen de ruimte werken maar met de ruimte! Maar ook dat is een kwestie van waar jij een kick uit haalt :)

Hoewel ik überhaupt geen dedicated werkplek heb, heb ik toch wel iets meer ruimte (verspreid over berging en eettafel), maar het is inspirerend om je het te zien proberen aangezien ik in mijn volgende huurwoning wellicht in hetzelfde schuitje zit.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Hoi,

na jaren youtube filmpjes kijken over, eindelijk stroom in mijn kleine schuurtje (bovenwoning) en recentelijk wat spullen aangeschaft om nu toch echt dingen van hout te gaan maken. Ik heb (allicht tegen beter weten in) een zaagtafel gekocht en de oude nooitgedacht werkbank van mijn Opa in ere hersteld. Mijn schuurtje is ongeveer 1.80 bij 1.80 maar ik ben er evengoed op gebrand om er met enige regelmaat daadwerkelijk kleine projectjes te doen.

Vandaag voor de eerste keer geoefend met de zaagtafel en een poging gewaagd om een lijstje te maken. Veel geleerd, geen vingers verloren en geeindigd met een kromme lijst die te klein is, met kieren, en een grote grijns op mijn gezicht :D Normaalgesproken zit ik hele dagen naar een computer te staren (en schelden) en ik vind het nu al leuk om wat tastbaars te maken. Terugkijkend in de stamboom kom ik uit generaties timmermannen / meubelmakers dus genetisch zou er wat basis materiaal aanwezig moeten zijn.. haha. Had al eea hier gelezen, en allicht ikom ik nog met een lading (domme) vragen...

groetjes,
Maarten
Bekijk bijlage 104022
welkom.. gelukkig kan de deur open en dan heb je opeens lengte in overvloed. ik zou de werkbank dus net andersom zetten
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.