Een robuust nachtkastje

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
WhatsApp Image 2022-03-02 at 14.22.31.jpeg

De beits heeft 2 lagen en daarna nog een week uitgehard. Daarna heel lichtjes met korrel 2000 zacht gemaakt en een (dun!) laagje gekookte lijnolie (Ruwol) erop. Zal ik dat na 20min nog afnemen met een doek of zo laten? En zou een tweede laag nodig zijn? Het gaat me puur om het afsluiten van de beitslaag en het ding word gewoon binnen in een stabiele temperatuur omgeving neergezet.
 

thewieger

Actieve deelnemer
6 mei 2019
96
30
Wageningen
Wel afnemen, want als de laag dik is of druipers heeft, verhard het langzamer en heb je kans dat het (een tijdlang?) plakkerig blijft.

Geen idee of je op beits een tweede laag olie nodig hebt.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Omdat reactie uitbleef heb ik het er toen niet op gegokt en inderaad afgenomen. Het staat er nu te drogen maar omdat de werkplaats 's nachts nog best koud word droogt het wat langzamer. Ik ga het gewoon bij deze laag houden, het is toch maar binnen.
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Klaar :).

Minpuntjes: Het is echt te stoffig in de werkplaats, ik moet eens goed gaan nadenken over een oplossing voor het beitsen/oliën van werk op een manier/locatie waardoor er geen stof bij komt. Je ziet nu op sommige plekken best wel stof in de olie (onder bepaalde lichtinval). Dat is voor de relatief donkere plaats waar deze kast komt geen issue, maar wel een les voor later.

WhatsApp Image 2022-03-04 at 13.26.28.jpegWhatsApp Image 2022-03-04 at 13.26.28 (1).jpeg
WhatsApp Image 2022-03-04 at 13.26.28 (2).jpeg

En even met feller (zon)licht zodat je echt de tint van de beits ziet:

WhatsApp Image 2022-03-04 at 13.26.28 (3).jpeg

Nog even een dagje beneden onder kamertemperatuur laten uitharden en dan morgen naar de slaapkamer verhuizen en inrichten. Ik ben er blij mee :).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.