Een robuust nachtkastje

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.577
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb al mijn eigen nachtkast gebouwd, maar de draadloze lader die daarin zit voldoet niet meer aan de standaard van mijn nieuwe telefoon. Ook heeft mijn vrouw, ondanks dat ik haar een reusachtige boekenkast heb gebouwd, nog steeds niet genoeg plaats om ook mijn bescheiden boekenverzameling te huisvesten. Om die redenen, maar ook omdat hier gewoon zin in had, bouw ik een nieuwe. En dat doe ik dan maar gelijk ten name van de Woodworking challenge.

In de vorige challenge heb ik ook een nieuw nachtkastje geprobeerd te bouwen, maar daarin teveel fouten gemaakt en dat project staat nog steeds half-af op zolder. Hopen dat het bij deze beter lukt...

Hier de, zoals mijn gewoonte is, ruwe schets:

20220218_141615.jpg

hier ben ik ook aan het experimenteren met beitskleuren. Ik ga namelijk licht vurenhout gebruiken omdat ik, zoals óók mijn gewoonte is, met hergebruikt hout werk. Maar ik wil een donkere kast hebben, een beetje tegen mahonie aan qua tint - antiek, zullen we maar zeggen.

Het blad maak ik van verlijmde, geschaafde palletbalken, hieronder links. Het frame/de poten komen uit vuren balken die ik nog heb van een oud gesloopt bed (de oude boomhut-hoogslaper van mijn zoon).

20220218_141600.jpg

Uit een ander bed (het oude IKEA stapelbed van mijn dochters) heb ik de matras-planken gehaald die ik in een gefreesde sleuf van het frame wil zetten om de zij- en achterwanden te maken.

20220218_141605.jpg

Deze heb ik alvast op dezelfde dikte geschaafd als één van mijn freesbitjes (om het mezelf makkelijk te maken).
Het blad ligt alvast in de lijm geklemd:

20220218_144811.jpg

Volgende stap is het op maat zagen van de poten/balkjes en deze van een randje voorzien. Om dit aan elkaar te maken werk ik vaak met pen-en-gat verbindingen, maar daar heb ik nu even geen zin in. Bovendien wil ik wat nieuws proberen, ik heb namelijk zo'n jig gekocht waarmee je schuine verbindingen kunt schroeven, ook wel populair in keukenkastjes. Dit kan ik netjes verbergen in dit ontwerp. Het blad komt erop met bladverbinders en er komt een lade in. Ik heb nog voldoende IKEA ladegeleiders liggen, maar die zijn veel te diep, dus dit word gewoon eentje met houten geleiders.
 

Bijlagen

  • 20220218_141600.jpg
    20220218_141600.jpg
    71,5 KB · Weergaven: 20
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.577
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Vanwege de storm werd mijn zaterdag onverwachts een stuk voller. Er waren pannen losgewaaid, dus ik was voornemens deze recht te gaan leggen maar vond uiteindelijk een vriendelijke buur(t)man bereid me te helpen (hij legt zonnepanelen als beroep, dus eitje voor hem). Ook was onze schutting kapotgewaaid (ding was al zo rot als een mispel) dus die moest eruit en een tijdelijk schot om te zorgen dat ons woefje het terrein niet af kan.

Er bleef dus weinig 'me' time over maar gelukkig wel alvast de framebalkjes en poten kunnen schaven en zagen. Hier even los tegen elkaar gelegd, ik ga ze vanavond of morgen voorzien van een freesrandje en in elkaar lijmen en schroeven.

20220219_151831.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.577
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Toch nog even een paar uurtjes naar mijn 'happy place' kunnen gaan. Alle balkjes voorzien van een heel licht freesrandje, en dan met een 12mm freesbitje sleuven gefreesd voor de plankjes die erin moeten komen. Hierbij steeds goed op de markeringen gelet zodat ik niet op de verkeerde zijde frees. Om het allemaal afval/resthout is met soms hier en daar een gaatje is dit belangrijk, omdat ik de mooiste kanten uitgezocht heb voor de zichtzijdes.

20220219_185046.jpg

Ik heb niet superveel foto's gemaakt (ik was gewoon lekker bezig!) maar met wat D3 lijm en een rubberen hamer de achterzijde in elkaar gestoken. Het kwam zo uit dat ik voor de achterwand een frees-sleuf in de poten moest maken om precies 6 plankjes te passen, voor de zijkanten passen er precies 4 plankjes in zonder sleufje in de poten. Ze zijn desondanks nog stijf genoeg met ~12mm) om niet alle kanten op te buigen.

Voor de positie van de lade moest ik even een beetje schuiven en doen om de verhoudingen 'mooi' te krijgen.

20220219_212045.jpg

Daarna ook de bovenste balkjes van 'kreg' schroefgaten voorzien:

20220219_212052.jpg

En dan ook hier, met liberaal gebruik van PVA lijm en stevige schroeven de boel in elkaar gezet. Ik schroef alles met de hand omdat ik bang was iets kapot te draaien, maar deze verbindingen zijn toch best stevig. Niet zo goed als een pen-en-gat, maar wel veul makkelijker en sneller...

20220219_220553.jpg

Het blad had ik al verlijmd en is droog, maar moet nog helemaal afgewerkt worden. O.a. de zijkanten recht zagen, mooie freesrand eraan maken, glad schaven/schuren... en dan kan het erop. Maar toch even neerleggen voor het zicht.

20220219_220613.jpg

De Jet zaagtafel is een groot genot bij dit project - herhaalbare nauwkeurig zaagsnedes via de (nu) soepele roltafel en, na afstellen, nauwkeurige maatvoering. Ik merk dat ik, zoals enkelen hadden voorspeld, de afkortzaag bijna niet meer aanraak! Een punt van verbetering is echter wel het zaagblad dat Jet standaard mee leverde. Het heeft een kleine slag - niet genoeg om het ding uit balans te brengen, maar je ziet het wel aan de nauwkeurigheid van lange zaagsnedes waarbij de eerste paar centimeter iets dieper ligt, hooguit een halve mm maar wel zichtbaar. Daar gaan we dus twee mooie nieuwe bladen voor bestellen (schulp en fijn). Als iemand een tip heeft voor iets echt goeds? Anders ga ik gewoon weer voor Ecotools.
 
Prachtig Trigger,

Super om te zien dat jij dit uit gebruikt hout maakt.
Ik heb een vraag over de verlichting die jij in jouw werkplaats hebt. Zijn dat Led tl buizen ?
Het ziet er op de foto zo prachtig helder verlicht uit. Iets wat ik ook moet zien te vinden want ik merk dat goed licht wel erg belangrijk is.

Groet Edwin
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.577
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Prachtig Trigger,

Super om te zien dat jij dit uit gebruikt hout maakt.
Ik heb een vraag over de verlichting die jij in jouw werkplaats hebt. Zijn dat Led tl buizen ?
Het ziet er op de foto zo prachtig helder verlicht uit. Iets wat ik ook moet zien te vinden want ik merk dat goed licht wel erg belangrijk is.

Groet Edwin
Dank je! :). Het voelt af en toe tegenstrijdig omdat er ondertussen een flink bedrag in de inrichting van de werkplaats zit (gereedschap, maar ook kasten, de afzuiging etc etc etc) en ik ondertussen zo spaarzaam mogelijk ben met het aanschaffen van hout. Ik denk dat ik het nog steeds een beetje eng vind met 'duur' hout te werken (foutjes enzo) maar het is wel leuk om lekker 'groen' te zijn (aangezien vrijwel alles wat ik heb/gebruik ook tweedehands is).

Ik haal veel inspiratie van deze vent vandaan:


zijn fascinatie met metalen doppen en afwerking deel ik niet, maar hij maakt dus ook vreselijke gave dingen met pallethout en ander gerecycled spul.

De verlichting is inderdaad LED TL. Ik heb er in totaal 10 hangen verdeeld over de hele onderverdieping, daar waar er boven (op zolder) slechts 2 hangen (is slechts opslag, immers). Er zijn ook 4 ramen maar daar heb je 's avonds niks aan natuurlijk. Boven de metaalbank hangt nog een 11e (kleine) LED TL balk.
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

KMvrtr

Actieve deelnemer
5 aug 2018
42
23
Hellendoorn
Dank je! :). Het voelt af en toe tegenstrijdig omdat er ondertussen een flink bedrag in de inrichting van de werkplaats zit (gereedschap, maar ook kasten, de afzuiging etc etc etc) en ik ondertussen zo spaarzaam mogelijk ben met het aanschaffen van hout. Ik denk dat ik het nog steeds een beetje eng vind met 'duur' hout te werken (foutjes enzo) maar het is wel leuk om lekker 'groen' te zijn (aangezien vrijwel alles wat ik heb/gebruik ook tweedehands is).

Ik haal veel inspiratie van deze vent vandaan:


zijn fascinatie met metalen doppen en afwerking deel ik niet, maar hij maakt dus ook vreselijke gave dingen met pallethout en ander gerecycled spul.

De verlichting is inderdaad LED TL. Ik heb er in totaal 10 hangen verdeeld over de hele onderverdieping, daar waar er boven (op zolder) slechts 2 hangen (is slechts opslag, immers). Er zijn ook 4 ramen maar daar heb je 's avonds niks aan natuurlijk. Boven de metaalbank hangt nog een 11e (kleine) LED TL balk.
Die gast is fantastisch om te kijken als je tijd over hebt. Man man man, wat een werk maakt hij van elk project.

On topic: Leuk project! En inderdaad tof dat je circulair werkt.
Semi on topic: Is dat nu veel werk, al dat (pallet)hout weer bruikbaar maken?
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.577
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Die gast is fantastisch om te kijken als je tijd over hebt. Man man man, wat een werk maakt hij van elk project.

On topic: Leuk project! En inderdaad tof dat je circulair werkt.
Semi on topic: Is dat nu veel werk, al dat (pallet)hout weer bruikbaar maken?
Kwestie van bijhouden. Als ik pallets binnen krijg demonteer ik ze direct en gooi ze op zolder. Scheelt opslagruimte en frustratie als ik ze nodig heb. Even door de schaafbank en voila.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
het slopen en spijkervrij maken is het meeste werk.
dat kan je flink makkelijker maken door de recipro er bij te pakken
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.577
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik kan niet zeggen dat ik meters heb gemaakt vandaag, want zo groot is het kastje helemaal niet :p maar op het schuren en beitsen na (moet nog een leuke beits halen) issie af. We verlieten het project gisteravond met een ontbrekende bodem, dus daar begon ik vanochtend mee. Ik heb de balk aan de onderkant voorzijde nét iets hoger gemaakt (de dikte van de bodem) en er een lat tegenaan geschroefd en gelijm, zodat de bodem mooi vóór het balkje ligt. Ik moest de latjes een beetje bijschaven om het passend te maken (kwam de handschaaf toch weer van pas).

20220220_113214.jpg

Daarna was het zaak om aan de lade te beginnen. Ik had de IKEA geleiders eerder links laten liggen, maar besloot een poging te doen ze in te korten. Dan verlies je wel de 'verdieping' (IKEA lades zakken enkele millimeters naar binnen/onder aan het eind van de geleider zodat ze niet zomaar open glijden) maar altijd nog soepeler dan een hout geleider.

20220220_122218.jpg

Dat afkorten ging heel behoorlijk, maar omdat ik opereer zonder enige kennis van lades is het toch altijd weer een beetje vechten. Het heeft me dus behoorlijk wat tijd gekost dit allemaal op zijn plek te krijgen en goed te stellen.

20220220_135637.jpg

Daarna een lade maken. Freesrandje erin voor de bodem, maar op dit punt kwam ik er later achter dat ik de schuine schroeven voor het frontje al had moeten inboren... de hele boor + mal passen niet in het laatje. Al doende leert men.

20220220_141725.jpg

De metaalwerkbank komt echter wel direct van pas. Alles bij de hand en, nog belangrijker, geen metaalvijlsel tussen mijn hout.

20220220_154040.jpg

Ik had het laatje soepel lopend, maar zodra de geleiders vast zaten en het frontje erop klemde het geheel behoorlijk en moest ik proefondervindelijk ontdekken waarom. Uiteindelijk de schroefjes onderop iets gelost, ik denk dat mijn binnengeleider niet perfect parallel loopt. Nog steeds beter dan een houten geleider :). Het frontje heb ik nog iets bij moeten schuren om het enigzins recht te trekken wat betreft de ruimte tussen front en kast. De knop komt uit mijn voorraad oude IKEA metaal.

Geen foto's van het frezen/bewerken van het blad, maar daar ging ik per ongeluk te diep met de kantenfrees waardoor het randje aan de onderzijde veel groter is aangezet dan de bedoeling was. Het is niet anders.
De bovenzijde een afgerond randje gegeven, want dat vind ik wel leuk staan. Het blad zit met schroeven onderlangs vast. Ik ga er later nog met enkele korrels overheen om de diepe schuursporen van de bandschuurmachine eruit te halen waarmee ik alles glad gemaakt heb na het verlijmen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.577
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Helemaal af is hij dus nog niet, ik moet alles nog schuren en een mooie beits uitzoeken, maar zo staat het kastje er nu bij...

20220220_162137.jpg
20220220_162142.jpg20220220_162148.jpg
20220220_162155.jpg
20220220_162158.jpg

Zoals eerder aangegeven is elke snipper van de kast hergebruik of afval/resthout. Alle de lijm, schroeven en beits zullen nieuw zijn (je kan niet alles hebben...).
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

KMvrtr

Actieve deelnemer
5 aug 2018
42
23
Hellendoorn
Ik vind dit een leuk project! En eerlijk inclusief de foutjes. (y)
Zodra het er online makkelijk uitziet wordt ik al achterdochtig. Veel youtubers hebben daar wel last van.
Tof ook dat je dat voor elkaar krijgt met hergebruikt materiaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
500
118
Omg. Eindhoven
Mooi kastje geworden zeg! :)

Hier hergebruik ik ook erg veel hout, en soms moet je zelfs je ontwerp aanpassen om alles met 'afval' goed te krijgen en dat hoort erbij..
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Bedankt,

Ik denk dat ik toch ook maar eens ga kijken naar Led verlichting.

Groet Edwin
Edwin,

Ik heb in mijn werkplaats ook alle bestaande TL balken vervangen door led. Bij Harry van Cranenbroek kun je redelijk goedkoop philips TL buizen kopen die je in je bestaande TL bakken kwijt kunt, inclusief vervangende starten. Ik ben er inderdaad ook zeer tevreden over!
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.577
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
WhatsApp Image 2022-02-22 at 14.59.46 (1).jpegWhatsApp Image 2022-02-22 at 14.59.46.jpeg

Ik denk dat ik er verstandig aan doe om er nog een laklaag op aan te brengen, zeker voor de bovenzijde.
Daarbij moet gezegd zijn dat ik het schurft heb aan schuren en schilderen, dus de beits was al een 'dingetje', maar ik wil het wel goed doen - het ding moet lang mee.

Wat voor merken en types lak doen het goed op beits? Dit is Hermadix mahonie beits. Ik prefereer een spuitlak.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.