Bij het inpakken van m'n spullen voor de emigratie naar Amerika had ik in een donker hoekje nog wat over het hoofd gezien. Daar zat nog wat klein gereedschap bij dat ik eigenlijk zelden gebruikte. Dat verdween in m'n koffer. Bij het uitpakken bekeek ik alles wat aandachtiger en er bleek een 1/4" beiteltje bij te zitten van Nooitgedagt. Dat was me eigenlijk nooit eerder opgevallen maar door de aandacht voor oud gereedschap op dit forum ben ik wat oplettender geworden. Waarschijnlijk heb ik het jaren geleden gekregen van een oom die meubelmaker was. Zo te zien is het aardig opgeslepen en waarschijnlijk daarom aan mij gegeven.
Ik weet niet hoe oud de beitel is maar ik meen te zien dat er twee verschillende staalsoorten zijn gebruikt. Je merkt een kleine overgang net voorbij het merkteken. Ik heb de beitel geslepen, waarschijnlijk de eerste keer gedurende de periode dat het in mijn bezit is op een manier die beter recht doet aan de kwaliteit van het staal. Ik heb de beitel even geprobeerd op een afvalstukje en ter vergelijking een even brede beitel van Marples, ook fris geslepen. En wat ik niet voor mogelijk hield, ik voelde een verschil. De Nooitgedagt gleed lekkerder door het hout. Na wat werken op eikenhout voelde de vouw van de Marples niet helemaal strak aan en de Nooitgedagt was nog even soepel als voorheen.
Ik ga toch maar serieus denken aan een setje betere beitels.
Ik weet niet hoe oud de beitel is maar ik meen te zien dat er twee verschillende staalsoorten zijn gebruikt. Je merkt een kleine overgang net voorbij het merkteken. Ik heb de beitel geslepen, waarschijnlijk de eerste keer gedurende de periode dat het in mijn bezit is op een manier die beter recht doet aan de kwaliteit van het staal. Ik heb de beitel even geprobeerd op een afvalstukje en ter vergelijking een even brede beitel van Marples, ook fris geslepen. En wat ik niet voor mogelijk hield, ik voelde een verschil. De Nooitgedagt gleed lekkerder door het hout. Na wat werken op eikenhout voelde de vouw van de Marples niet helemaal strak aan en de Nooitgedagt was nog even soepel als voorheen.
Ik ga toch maar serieus denken aan een setje betere beitels.
Bijlagen
Laatst bewerkt: