Een klusje, een kapotte deense design stoel.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.561
2.340
Terkaple
www.woodworking.nl
Een dorpsgenoot bracht deze week een stoel, een deense design stoel, die door de poten gegaan is. Het is een familiestuk en net voor 500 euro opnieuw laten bekleden.

Wordt nog wel een puzzelstukje. Op de foto's heb ik de poten al van het frame gehaald, die ga ik eerst weer zo origineel mogelijk in elkaar lijmen en dan op de zwakke plek misschien opdikken met een extra stukje essen. Een andere oplossing is een verbindings spijl tussen de voor en achterpoten om het geheel weer betrouwbaar te krijgen.
Er zit nog oude lijm op de gebroken en gedelammineerde delen; dus ik ken dat ik het met epoxy ga verlijmen.

Voordat ik er aan begin hoor ik graag jullie ideeën,

jaap

IMG_4511.jpg

IMG_4512.jpg

IMG_4513.jpg

rinus

Post veel
13 nov 2011
845
181
Heerde
marinusvannorel.nl
Op bepaalde plekken is het wel behoorlijk haaks gebroken! Kun je op de haakse stukken een soort van deuvels of stalen pinnen in verwerken? Maakt de klus niet makkelijker, maar de reparatie waarschijnlijk wel sterker.

• Leuk
Waarderingen: baas

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.561
2.340
Terkaple
www.woodworking.nl
Dank voor het meedenken! De eigenaar dacht aan nieuwe poten zagen uit massief hout, maar dan ga je in de hoek over van langs hout op dwars hout en dat is niet sterk. Het idee van chevy66 is dan beter, maar ook nog wel een klusje, Ik denk dat ik de latten niet koud kan buigen en dan zul je moeten stomen. Een stoombak heb niet. Maar het is wel de gemakkelijkste manier om de met behoud van vorm iets steviger te maken.
Een deuvel of pen er in zal niet meevallen, in de bocht zijn de pootjes het grootst, 28 mm breed en 27 mm dik.
Ik ga ze eerst maar in elkaar lijmen, dan heb ik de vorm en ga ik bekijken of ik ze nieuw maak of versterk.
Wordt vervolgd!

jaap

munckf

Actieve deelnemer
Dank voor het meedenken! De eigenaar dacht aan nieuwe poten zagen uit massief hout, maar dan ga je in de hoek over van langs hout op dwars hout en dat is niet sterk. Het idee van chevy66 is dan beter, maar ook nog wel een klusje, Ik denk dat ik de latten niet koud kan buigen en dan zul je moeten stomen. Een stoombak heb niet. Maar het is wel de gemakkelijkste manier om de met behoud van vorm iets steviger te maken.
Een deuvel of pen er in zal niet meevallen, in de bocht zijn de pootjes het grootst, 28 mm breed en 27 mm dik.
Ik ga ze eerst maar in elkaar lijmen, dan heb ik de vorm en ga ik bekijken of ik ze nieuw maak of versterk.
Wordt vervolgd!

jaap
Je zou misschien een test kunnen uitvoeren op een essen proeflat/lamel hoe gemakkelijk die (droog) boven een spiritus vlam te buigen is. Aan de hand van de foto schat ik dat ik dat de dikte van per lamel zo'n 3mm is. Bij pernambuco ben ik altijd verrast hoe ver (en nog vrij snel) het buigen op die manier kan gaan. Dus bij essen zou het ook wel eens rap kunnen gaan.

Uiteraard wel goed in beweging houden om brandvlekken te voorkomen tijdens het verhitten.

Leuke uitdaging! Succes.

• Leuk
Waarderingen: baas

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.703
1.052
71
Veldhoven
Ik zag toevallig afgelopen week op Discovery in een aflevering van de Repair Shop hoe ze zelf een "stoomapparaat" maakten.
Een forse regenpijp met aan de stoomkant een waterafloopgaatje en aan de uitlaat een dunne doek, zodat de stoom in beweging bleef.. Als stoomketel zou je een fluitketel kunnen gebruiken. Of wellicht heb je via via de beschikking over een stoomreiniger? De buis werd iets schuin opgesteld zodat het water aan de stoomkant er uit kon lopen.

• Leuk
Waarderingen: jaap

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.860
224
Rotterdam
Ik denk dat nieuw maken met essen latjes en stomen de beste oplossing is.
Dan gaat het weer tientallen jaren mee.
En je kan op de zwakke punten een extra latje doen.
Het is inderdaad wel een flinke klus.
Maar misschien kan je met de shaper de mallen frezen?

• Leuk
Waarderingen: jaap en ZotVanHout

Voorhetplezier

Actieve deelnemer
12 jan 2024
48
22
Hillegom
Ik zag toevallig afgelopen week op Discovery in een aflevering van de Repair Shop hoe ze zelf een "stoomapparaat" maakten.
Een forse regenpijp met aan de stoomkant een waterafloopgaatje en aan de uitlaat een dunne doek, zodat de stoom in beweging bleef.. Als stoomketel zou je een fluitketel kunnen gebruiken. Of wellicht heb je via via de beschikking over een stoomreiniger? De buis werd iets schuin opgesteld zodat het water aan de stoomkant er uit kon lopen.
Een behang afstoomer als stoomgenerator? Kan je bij de bouwmarkt huren. Pijp wel goed isoleren.

• Leuk
Waarderingen: jaap en henkverhaar

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
948
1.095
de buurt van den bosch
Je hoort en ziet wel eens voorbij komen dat ze het hout weken in water.Dit varieert van houtsoort hoelang dat moet.Daarna gelijk in de mal en laten zitten dan behoud het alvast zijn vorm.deze methode is voor lamellen.
1 nadeel is dat het hout goed moet drogen voordat het gelijmd kan worden.Heb hier geen ervaring mee.(Ga ik wel een keer proberen)
Ben wel iets aan het maken met gebogen pootjes maar deze gaan droog in de mal.
Maar dat wordt een ander draadje.

• Leuk

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.868
851
Antwerpen
Je hoort en ziet wel eens voorbij komen dat ze het hout weken in water.Dit varieert van houtsoort hoelang dat moet.Daarna gelijk in de mal en laten zitten dan behoud het alvast zijn vorm.deze methode is voor lamellen.
dat had ik ook ‘gehoord’ en geprobeerd maar dat moet èn lang èn warm/heet weken om in vorm te krijgen, zie link
het is meer een kwestie van zo dun mogelijke stroken te maken en te weken en dan in de mal

• Leuk

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.507
803
Moordrecht
En voor akoestische gitaar kan het oplopen tot ruim 2 mm, temperatuur en hoeveelheid water hangt af van de houtsoort. Dikker betekent meer geduld en ervaring, je voelt vanzelf wanneer het hout vindt dat het zover is om mee te geven

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.896
3.484
Gewoon al het hout voor een poot in een stoomkist. Daarna gezamelijk op de mal klemmen en laten afkoelen. Daarna de volgende poot. Je kan de zelfde mal gebruiken om de latjes te lijmen. Daarna gaten boren, sleuven frezen en daarna rond frezen.

PBA

Actieve deelnemer
10 okt 2021
34
23
Diepenveen
Hallo jaap ik heb al meerdere van deze stoelen gerepareerd en heb goede ervaringen met woodmax van bizon
deze delaminatie is wel een klus en de stoel moet zo compleet mogelijk zijn. En aangezien dit geen hele kostbare stoel is kun je overwegen een donor stoel te kopen is misschien voordeliger dan repareren

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.