Een kistjes/klein meubel wedstrijd?

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Fysieke jurering zal volgens mij een logistieke nachtmerrie zijn. Ik zou online jureren, maar dan moet je als deelnemer ook wel goeie foto's kunnen nemen. Eventueel kunnen er extra foto's genomen worden van bepaalde details, op vraag van de jury.
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Leuk idee hoor!

Ik denk dat de stukken een stuk minder makkelijk te vergelijken zijn als de mogelijke inzendingen breder getrokken worden, ipv alleen kistjes; dus misschien dat deelnemers zich dan wat moeilijker kunnen vinden in de uitkomst? Verder denk ik dat ware creativiteit juist geboren wordt uit de randvoorwaarden! Dus misschien kan je er juist een gekke twist aan geven; doosjes mogen geen rechthoeken bevatten, oid.

Aan de andere kant neem ik aan dat men niet te zwaar zal tillen aan de uitkomst maar vooral uit het meedoen plezier zal halen :)

Qua timing lijkt de kerstvakantie me wel een leuk moment om er in mee te pakken. Ik denk dat veel mensen hun familiebijeenkomsten af zullen zeggen dus dat er aardig wat vrije tijd over is.
Daarnaast is dit een goede reden om jezelf een mooie dove-tail jig, zwaluwstaartzaagje o.i.d. cadeau te doen voor kerst ;)

Edit: Ik vind de uitdaging om een pallet te gebruiken overigens wel een hele leuke!
 
Laatst bewerkt:

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Gewoon één pallet (niet groter dan een euro pallet) en laat maar zien wat je daar mee kan. Niet meer en niet minder. Van de pallet een foto en daarna liefst een rapportage (niet verplicht stellen) hier in een aparte rubriek met aan het einde een foto collage van het werkstuk. En dat mag alles zijn.

Er was drie jaar terug een wedstrijd van 2x4 inch vuren balkjes op YouTube. Grandioos die creativiteit en wat je met een simpel balkje kan maken verbazingwekkend.



 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Virmian

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
En het machiene park de een heeft top machienes de ander moet het met de hand doen
Is daar dan ook onderscheid in
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
En het machine park de een heeft top machines de ander moet het met de hand doen
Is daar dan ook onderscheid in
Ik kan je beloven dat hier volk rond scharelt dat mooiere dingen maakt met wardeloos handgereedschap dan diegene die een CNC heeft. En uiteindelijk gaat het om de lol en inspiratie waar het om gaat. Laat maar zien dat je met "waardeloos en gratis hout" iets kan presteren.
 
  • Leuk
Waarderingen: meron

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Dan zou ik eerder voor bijvoorbeeld een paar nieuwe sls'en gaan. Ik heb op mijn werk bijvoorbeeld veel pallets. Maar die zijn gebruikt voor steen. En die wil ik niet in mijn werkplaats verzagen met al dat steengruis.

Sls is voor iedereen overal te krijgen voor niet veel geld en hebben zowiezo dezelfde afmetingen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Jullie kennen mijn voorkeur misschien niet goed maar ik geef de voorkeur aan echt hout. Ik denk dat we weinig regels moeten willen. Een plaat is ook wel een idee maar ook dit is een beperking (ik heb geen ebbenplaat :cry: )
 
  • Leuk
Waarderingen: meron

Virmian

Nieuw lid
2 mei 2020
7
0
Deventer
Het lijkt mij ook cool om mee te doen, ook al ben ik onervaren. Het lijkt me mooi om er voor de creativiteit en toegankelijkheid één beperking aan op te leggen. Bijvoorbeeld aan het hout, of aan de uitkomst.

Ik vind 1 pallet met als doel een kist wel een mooi idee, dat dwingt je tot nadenken hoe je er wat moois van maakt en trekt het speelveld ook een beetje gelijk. En iedereen kan wel een gratis pallet van marktplaats halen die bruikbaar (en zonder steengruis) is.

Jurering door stemmen van alle deelnemers die een inzending doen? Bijvoorbeeld door 3, 2, 1 punten uit te kunnen delen. Uiteindelijk gaat het ook helemaal niet om wie er wint, maar om elkaar te laten zien wat je kan en daar wat van te leren. Deadline in december lijkt me inderdaad ver weg genoeg.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Alleen een pallet is wel wat een beperking, ik zou liever materiaal keuze en gereedschap keuze vrijlaten. Een pallet of een mooi stukje hout van Masave kan beide leiden tot een prachtig werkstuk... Alleen handgereedschap of CNC idem. Meestal komt er iets van metaal aan te pas, schroeven, scharnieren, verbindingsdelen; mooi smeedwerk kan echt bijdragen aan een houten werkstuk. En tegenwoordig epoxy, acryl etc. Denk ook aan inlegwerk of snijwerk, we hebben zulke prachtige voorbeelden op het forum..

Originaliteit gaat het verschil maken...

En niet alleen kistjes, maar ook kleine meubeltjes, accessoires als ophangsysteem voor een fiets oid, lampen etc. Althans, dat zou mij de beste optie lijken.

jaap
 
Laatst bewerkt:

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
444
594
47
Breda
Ik stem voor een eerste ronde zonder beperkingen aan materiaal en onderwerp.

Eventuele latere rondes meer beperkingen.
Soort van finale ronde.
 

Tieske

Actieve deelnemer
11 jan 2018
63
8
omgeving Arnhem
Ik vind het een tof idee! hoewel ik zelf waarschijnlijk wegens andere prioriteiten helaas niet deel kan nemen. Persoonlijk denk ik dat een thema wel een leuk uitgangspunt is, zodat iedereen vanuit zijn/haar specialiteit mee kan doen. Bijvoorbeeld (om een beetje bij de kistjes te blijven): "een werkstuk om iets wat je dierbaar is in op te bergen". Daar kan zowel een meubelmaker, instrumentenbouwer, houtdraaier als iedereen die ik vergeet wat mee ;).

Wat ik verder zou doen:
  • Geen categorieën, vraag mij af of er voor iedere categorie voldoende inzendingen zouden zijn
  • Deadline leggen na de kerstvakantie, veel mensen zullen 2 weken vrij hebben zonder hele drukke agenda
  • Minimaal 10 foto's van het proces met een korte beschrijving, zodat iedereen van elkaar kan leren
  • Elkaar jureren op 3 onderwerpen: het idee, de uitvoering en de verslaglegging (punten geven d.m.v. een online tool o.i.d.)
Uiteindelijk is meedoen belangrijker dan winnen (zeg ik die waarschijnlijk niet meedoe :p) dus de lol en het showen van je kunsten en het daar met elkaar over hebben moet het uitgangspunt zijn zou ik zeggen!
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Alleen een pallet is wel wat een beperking, ik zou liever materiaal keuze en gereedschap keuze vrijlaten. Een pallet of een mooi stukje hout van Masave kan beide leiden tot een prachtig werkstuk... Alleen handgereedschap of CNC idem. Meestal komt er iets van metaal aan te pas, schroeven, scharnieren, verbindingsdelen; mooi smeedwerk kan echt bijdragen aan een houten werkstuk. En tegenwoordig epoxy, acryl etc. Denk ook aan inlegwerk of snijwerk, we hebben zulke prachtige voorbeelden op het forum..

Originaliteit gaat het verschil maken...

En niet alleen kistjes, maar ook kleine meubeltjes, accessoires als ophangsysteem voor een fiets oid, lampen etc. Althans, dat zou mij de beste optie lijken.

jaap
Wat mij tegenstaat is dat iemand met een dikke portemonnee naar Massave of andere houthandel kan gaan en het mooiste stukje hout kan regelen. Daarna op zijn prachtige machines kan bewerken. Tja dat is voor hem een uitdaging mischien prima maar de lat mag iets gelijker gelegd worden

Een pallet is best wel te vinden voor iedereen om de hoek langs de kant van de weg zonder steentjes er in maar wel met lekker veel spijkers. Daarna op de toppen van je creativiteit er iets van maken is pas mijn inziens pas een uitdaging. En alles wat je er extra behalve het hout van de pallet aan toe wilt voegen prima.
En dan geen rubrieken.......... gewoon één pallet baggerhout rubriek en laat maar zien waar je toe in staat bent. En of je dat doet met de duurste CNC of met een figuurzaag van de Action of ergens in de Achterhoek op de duurste draaibank die je hebt of een half kistje maakt en denk het is klaar. Wat maakt het allemaal uit het gaat om de lol om van niets iets te maken. Te laten zien hoeveel creativiteit je hebt en vooral lol van het proces en bezig zijn.
En als daar de lelijkste asbak staat en jij hebt het idee dat je tot je uiterste bent gegaan prima toch. En als het je lukt een schommelpaard of stoel te maken met gelamineerd of gestoomd ook prima.

Het eind resultaat is niet belangrijk, het meedoen wel.............. en voor sommige is geld gewoon een dingetje.

PUNT.
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Ik snap wel dat er doorgewinterde houtbewerkers zijn die er weinig lol in hebben om opeens terug te gaan naar pruthout, en het zonde van de tijd vinden om daarmee aan de slag te moeten. Het zou natuurlijk begrijpelijk maar wel heel jammer zijn als die daarom interesse verliezen om mee te doen...

Dus dan neig ik toch ook naar vrije materiaalkeuze. Als je een pallet weet her te gebruiken en dat naar een mooi ontwerp vertaald dan zou je, als ik jury was, ook wel een bonuspuntje krijgen voor duurzaamheid. Piet Hein Eek is toch ook begonnen met restmateriaal en alles wat hij produceert is het gewicht in Pallisander waard ;)

Groetjes,
Bart
 
  • Verdrietig
Waarderingen: JPAJS

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
264
154
Nijmegen
Een kistjeswedstrijd lijkt me leuk. Misschien gelijk motivatie om een kistje af te maken waar ik al een tijd mee bezig ben. Maar ja, die is niet van pallethout... ;-)
En helemaal nieuw beginnen is eigenlijk ook wel zo eerlijk.

Op zich een leuk idee, maar dan toch liever verschillende categorieën. Dat hoeft toch ook geen probleem te zijn?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat mij tegenstaat is dat iemand met een dikke portemonnee naar Massave of andere houthandel kan gaan en het mooiste stukje hout kan regelen. Daarna op zijn prachtige machines kan bewerken. Tja dat is voor hem een uitdaging mischien prima maar de lat mag iets gelijker gelegd worden

Een pallet is best wel te vinden voor iedereen om de hoek langs de kant van de weg zonder steentjes er in maar wel met lekker veel spijkers. Daarna op de toppen van je creativiteit er iets van maken is pas mijn inziens pas een uitdaging. En alles wat je er extra behalve het hout van de pallet aan toe wilt voegen prima.
En dan geen rubrieken.......... gewoon één pallet baggerhout rubriek en laat maar zien waar je toe in staat bent. En of je dat doet met de duurste CNC of met een figuurzaag van de Action of ergens in de Achterhoek op de duurste draaibank die je hebt of een half kistje maakt en denk het is klaar. Wat maakt het allemaal uit het gaat om de lol om van niets iets te maken. Te laten zien hoeveel creativiteit je hebt en vooral lol van het proces en bezig zijn.
En als daar de lelijkste asbak staat en jij hebt het idee dat je tot je uiterste bent gegaan prima toch. En als het je lukt een schommelpaard of stoel te maken met gelamineerd of gestoomd ook prima.

Het eind resultaat is niet belangrijk, het meedoen wel.............. en voor sommige is geld gewoon een dingetje.

PUNT.
Het is een goed punt, we geven het aan de jury mee.

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: JPAJS

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Kijk, voor mij is het om het even. Als het pallethout zou zijn, heb ik daar absoluut geen problemen mee. Let wel dat een pallet vaak niet volledig droog is (10 à 12%), en dus nog een tijdje binnen moet liggen. Als het me dan vergeven is dat ik palletplanken gebruik die ik al liggen heb, ga ik daar graag mee aan de slag. Jeroen heeft wel een punt dat een exclusief exotisch hout een wow-factor kan hebben, en dat dit totaal niet de verdienste is van de houtbewerker, maar van de houtleverancier en de portemonnee. Ik volg hem wel dat pallethout dan voor een 'level playing field' zorgt. Aan de andere kant heb je nu ook niet zoveel hout nodig voor een kistje...
Jaap, ik denk dat jij best geplaatst bent om wat knopen door te hakken. Je hebt mijn steun, wat je ook beslist :)
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
....

Het eind resultaat is niet belangrijk, het meedoen wel.............. en voor sommige is geld gewoon een dingetje.
Ik ben in de gelukkige situatie dat ik me daar minder zorgen over hoef te maken (binnen grenzen natuurlijk), maar wil wel benadrukken dat ik het zeer eens ben met dit statement.

Laat het uitgangsmateriaal zeer basic zijn, dat maakt het voor iedereen bereikbaar en geeft voor iedereen de mogelijkheid om mee te doen.
Voor een ieder die dat te min vind, hopelijk kan je inzien dat gebruik van basic materiaal ook een uitdaging kan zijn en anders doe je gewoon niet mee (wat ik persoonlijk een tekortkoming zou vinden van die betrefende persoon, maar goed ieder recht op zn eigen keuzes).
 
  • Leuk
Waarderingen: JPAJS

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.