Een kistjes/klein meubel wedstrijd?

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Nu de Open Dag Hout niet door gaat en we allemaal ook weer zoveel mogelijk thuis moeten blijven is het misschien een idee om een kistjes of klein meubelwedstrijd te organiseren. Heb bij Radius ook de vraag neergelegd of ze mee willen doen met een categorie houtdraaien.

Eerste vraag is of er belangstelling voor is en dan de vervolgvragen hoe gaan we het doen?

Mijn ideeën zijn:

  • Onafhankelijke jury
  • Leuke prijzen
  • bouwen van werkstuk op forum laten zien
  • afmetingen binnen de perken houden
  • moeten er meerdere categorieën komen?

Ben benieuwd!

jaap
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Top idee, als het uitkomt probeer ik mee te doen, voor mij moet het wel iets zijn wat ik kan gebruiken;)
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Lijkt mij tof, maar kan mij niet voorstellen dat ik iets binnen de gestelde tijd af krijg. Maar ik zal zeker proberen mee te doen.

Een kistje in de breedste zin van het woord is iets waar ieder vakgebied wel iets van maken. De houtsnijders, draaiers, pyrografen, powertool-fanaten...
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Tof idee, maar ik denk dat zo’n kistje voor mij iets teveel gevraagd is.
Dat gepriegel ligt me niet zo. :giggle:
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Lijkt mij ook wel een leuk idee. Ik heb nog nooit een kistje gemaakt, maar voor alles is een eerste keer.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Overigens lijkt het mij wel leuk als er creatieve eisen aan het kistje worden gesteld. Eventueel aantal houtsoorten dat gebruikt moet worden, max- en minimale grootte.
Dat maakt de uitdaging net wat groter.
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
444
594
47
Breda
Ik vind het wel leuk om mijn grenzen te verleggen.
Ben momenteel vooral bezig met cabin bouw en werkplaats inrichting dus een priegel werkstuk is een welkome afwisseling.

Dubbele zwaluwstaart verbindingen, houten scharnieren, inleg werk, onmogelijke hoeken en op de micrometer nauwkeurig. Precies wat ik nog nooit gedaan heb. :giggle:
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Top idee! Afhankelijk van de deadline, zal ik mee doen! Ook de vorige keer meedoen vond ik erg leuk!

Grt. René
 

ope1967

Actieve deelnemer
12 aug 2017
140
55
Overigens lijkt het mij wel leuk als er creatieve eisen aan het kistje worden gesteld. Eventueel aantal houtsoorten dat gebruikt moet worden, max- en minimale grootte.
Dat maakt de uitdaging net wat groter.
Dat zou wel leuk zijn, iedereen een europallet als beginmateriaal of zo :)
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ha, ha, allemaal vragen. Die stelde ik eigenlijk ook.

Een onafhankelijke jury, waar best inspraak over mag zijn, en leuke prijzen kan ik wel regelen.

Maar wat wordt de inlever datum, wat voor eisen gaan we stellen etc.

Een datum zal wel moeten, b.v. ergens in december of voor de knutselaars met kerstvakantie in b.v. januari.

Persoonlijk zou ik het liefst zo weinig mogelijk eisen stellen, hoewel iets leuks van een pallet maken (zeker die bij Wim Kluck liggen) wel een uitdaging is. Er zijn soortgelijke wedstrijden waar je b.v. een meubeltje van 1 plaat hout maakt, maar daar kun je ook een vaas oid van draaien.

Bij de Open Dag Hout wedstrijd telt altijd vooral originaliteit en uitvoering zwaar ....

Afmeting lijkt me wel een praktische, want er moet uiteindelijk wel gejureerd worden.

Dus kom maar op met tips en ideeën.

jaap
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Leuk idee! Ik doe ook mee. Enkele suggesties:
  • Niet enkel kistjes, maar alle kleine werkstukken komen in aanmerking. Laat ons zeggen max. 0,5 m in iedere dimensie. Tenzij het de bedoeling is dat het verzonden wordt naar de juryleden? In dat geval tarieven per afmeting te checken bij verschillende pakjesvervoerders, en op basis daarvan beslissen.
  • Deadline: 31 december middernacht. Als je op meer dan 2 maand tijd niks kan maken, zul je dat wellicht ook op 4 maand niet kunnen. Dus ik vind de deadline zeker niet te streng.
  • Een thema (pallethout, verschillende houtsoorten, gebruiksvoorwerp enz.) kan, maar bedenk dat je daar wel de creativiteit mee aan banden legt. Aan de andere kant wel makkelijker om al in een bepaalde richting te denken. Een opdeling in categorieën is op dat vlak een goed idee. Dan kies je zelf in welke categorie je wenst deel te nemen (en moet je met je simpel kistje bv. niet opboksen tegen een snijwerkje van Meron ;)). Categorieën waar ik aan denk: kistjes, draaiwerk, houtsnijwerk, meubeltje? Vul gerust aan. En sowieso nog een categorie "buiten categorie", voor de creatievelingen die zich niet in een hokje laten duwen.
 

PiekWerk

Nieuw lid
27 sep 2020
23
9
Rotterdam
Leuk idee, jurering is nog wel een dingetje denk ik, zeker als de kunstwerken naar verschillende rondgestuurd moeten gaan worden.. wellicht incl. video /foto logboek..van maaktraject en eindresultaat? Leuk om zo te kunnnen leren van de handigheden van eenieder..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.