Een interessant verhaal over tung olie en de industrie

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.824
1.003
Moordrecht
Laatste keer dat ik zelf ChatGPT om raad vroeg was hoe ik de glazen in een brillenmontuur het best kon vervangen. Het antwoord was een stappenplan waar een opticien mee overweg kon, maar halverwege ontspoorde het naar een procedure voor een glaszetter of schilder.
Ik ben er inmiddels van overtuigd dat de onbetaalde versies bewust meer fouten maken. Wij hebben op het werk Copilot, betaald, en die maakt nauwelijks fouten. Soms moet je 'm even een skup onder de hol geven, maar dat ligt dan ws meer aan de prompt die ik erin stop dan aan de tool zelf. Soms moet ik vergelijkingen maken tussen normen en beoordelingsrichtlijnen en dit scheelt me zo ontzettend veel tijd. Ik kan het opzoeken, vanwege de kennis die ik al heb, maar dit is toch wel verrekte handig

• Leuk
Waarderingen: nijb_jan en jaap

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.379
1.172
Nootdorp
AI of niet. Ik heb een litertje Tung olie besteld. Ik zag dat er door mijn voorraad heen was en ik heb nog wat te doen in het nieuwe clubhuis voor de kanovaarders in Zoetermeer. Mijn pasen bestaat heel even gezamenlijk eten om daarna te klussen, een dochter helpen verhuizen, een bijzettafel af te maken, een snijplank maken en een vogelhuis knutselen.

• Leuk
Waarderingen: John1969 en jaap

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.695
798
Prov. Groningen
Ik begin me pas echt zorgen te maken wanneer de resultaten van AI als origineel werk worden gepubliceerd.
Nou ja, dat gebeurt immers al op grote schaal. leerlingen leveren iets in en als je ze dan vraagt hoe dit of dat precies zit hebben ze geen flauw idee waar je het over hebt. Het is allemaal de schuld van Einstein, die zei ooit, waarom zou je iets onthouden als het al in een boek staat. Nou dan, zie hier het resultaat van die uitspraak. :ROFLMAO:

• Leuk
Waarderingen: nijb_jan

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.265
1.103
Enschede
ingoogni.nl
Nadeel is dat je het verleert,
Wie kan de weg nog vinden zonder dat "Truus uit het dashboard" je verteld dat je rechts af moet?

Wie ken nog alle telefoonnummers van de vriendenclub uit het hoofd?

Als je geen boodschappen meer kunt doen als AI je niet verteld wat je nodig hebt voor wat AI je heeft verteld dat je vanavond gaat koken....

Het is onvoorstelbaar hoe snel het brein "verweekt" als je het niet concequent gebruikt en traint.

AI is een prachtig stuk gereedschap, al hangt er geen aan de muur in de werkplaats, als je het op een zinvolle manier gebruikt.

• Leuk
Waarderingen: John1969 en SuperBart63

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.879
2.852
Terkaple
www.woodworking.nl
ik kijk graag YT, het is een grote bron op allerlei gebied, Musici die voor 1 keer samenspelen b.v. mijn geliefde hout hobby zijn maar paar voorbeelden. Vanwege de algoritmes kijk ik nauwelijks naar politieke onderwerpen om te voorkomen dat ik overspoelt wordt met dingen die ik niet wil zien.
Maar de meer recente stroom AI filmpjes, hebben het kijken er niet leuker op gemaakt. De filmpjes over de tung olie ontschoten aan die aandacht, maar met al die AI invloede/creaties wordt zo'n onwerkelijke wereld waar ik me niet altijd helemaal happy bij voel.
Ik weet het, je hebt de artistieke oorsprong van een creator, of het Rembrandt is of Disney of iemand die met een idee en een AI tool beeldmateriaal laat maken, dat zou om het even moeten zijn.
Er is tegenwoordig zo veel bagger met enkel als doel geld te genereren met beeldmateriaal dat heel kortstondig je aandacht moet trekken met iets wat onwerkelijk lijkt en ook vaak is..
Fotografen als Henri Cartier Bresson, Cas Oorthuys, Ed van der Elsken, Paul Huf, Ansel Adams wisten het moment te pakken, beheersten de techniek en hun apparatuur en hadden een eind resultaat voor ogen waar ze elke keer naar toe werkten. Hetzelfde geldt voor musici.
Wat een armoede is het dan om met IT tools die je bij lange niet begrijpt hoe ze werken, met geld gedreven ideeën allerlei flut te maken.

jaap

• Leuk
Waarderingen: knotwilg en John1969

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.695
798
Prov. Groningen
Ik wil zelf blijven denken en uitvinden hoe dingen in hun werk gaan. AI gaat er bij mij niet in komen om geen andere reden dan dat. Ik zoek liever een dag of een week naar een oplossing voor een probleem dan me over te leveren aan AI. Ik ben van mening dat we daar nog de nodige ellende van gaan ondervinden. Maar dat kan ik nergens 100% met bewijzen onderbouwen, dus zal het te maken hebben met mijn leeftijd. :ROFLMAO: Trouwens wel die zelfde leeftijd die me de nodige levenservaring heeft opgeleverd. Ik vertrouw AI niet, al weet ik heel goed dat het niet AI is dat ik wantrouw, maar de mensen die achter dit alles zitten. Niets anders dan het grootste verdienmodel ooit, wat het ook moge kosten.

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.824
1.003
Moordrecht
Dan heb ik wel medelijden met je als je 's een keer een nieuwe telefoon uit gaat zoeken, of communiceer je ook nog met leisteen en beitel?

AI weer je niet meer. Voorlopig kost het meer dan het oplevert, maar dat gaat een keer omdraaien, als het geen bubbel blijkt te zijn. Er is een enorme wedloop bezig. Ik was te gast bij de RWE kolencentrale in de Eemshaven vorige week, als auditor voor hun reststromen die bruikbaar zijn in beton en de gips(plaat)industrie. En er staan inmiddels een bak datacenters daar in de buurt die allemaal enorm veel energie verbruiken. Daar loopt het voorlopig in Nederland op stuk, we kunnen simpelweg de energie niet leveren zonder extreem veel elders in te kopen. Zelfs die centrale, die 1600MWh kan leveren (4 miljoen huishoudens, ongeveer 40%) en de drie gascentrales ernaast, houden het niet bij. En er komen dagelijks aanvragen binnen

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.695
798
Prov. Groningen
Dan heb ik wel medelijden met je als je 's een keer een nieuwe telefoon uit gaat zoeken, of communiceer je ook nog met leisteen en beitel?
Je hoeft geen medelijden met me te hebben. Ik heb geen mobieltje en zolang het vaste net nog bestaat zal ik die waarschijnlijk ook niet krijgen. Ik heb het ding nog geen seconde gemist en heel veel meer tijd van leven gehad die ik anders op het niets aan mijn leven toevoegende schermpje had doorgebracht.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.