Een hele slimme vacuum klem, de vacuum benchdog

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.462
3.522
Gaanderen
Ik wilde er net een bestellen, maar ze leveren alleen naar de VS en Canada.
Ik heb er een mailtje aan gewaagd.
O ja er is hier een keer een post geweest over adressen in de VS die dan doorsturen. Kan het echter niet meer vinden.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.462
3.522
Gaanderen
Dat is eenvoudig op te lossen met een blokje hout, iets groter dan de pakking, een gat in het midden en een extra pakking. Een stuk hout heb je vast wel liggen, dus de kosten zijn een extra pakking. Dikte naar wens in te vullen.
Het is natuurlijk geen oplossing voor alle werkzaamheden waarbij geklemd moet worden, maar ik heb me toch wel wat blind gestaard op de hulpstukken die b.v. Festool maakte, de 3D geprinte pads etc. Dan vind ik zo'n plug in een gat van je mft tafel wel slim en minimalistisch goed. Zo'n plug kun je prima zelf uit hout maken, misschien met een flens er onder waar nog een o-ring de zaag afdicht tussen de flens en de tafel.

En best wel serieus klemkracht, zo'n pompje zal toch gauw - o,5 bar halen, dat is 1 kg (of beter 10N) per 2cm2. Gaten op een mft staan 96 mm uit elkaar, met wat ruimte voor de pakking, haal je toch een vierkant van 15x15 cm, is 225 cm2 levert een dikke 100 kg klemkracht op minimaal. Daar moet je aardige lijmtangen voor gebruiken.
Zo probeer ik mijzelf al jaren te overtuigen, maar het is er nog niet van gekomen.

Iemand een idee wat je voor pakking materiaal zou kunnen gebruiken?

jaap
Gewoon rubber pakking werkt wel. Ik heb hier nog een stukje liggen. Ga nadenken waar ik dat vandaan heb,
Ergens gewoon uit een winkel. Nee, niet uit de mijne daar had ik het op rollen van een meter.
Elke rubber handel heeft het tegen een prijs die ik te hoog vond toendertijd.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.076
3.593
Voor een euro of 50 heb je 400 meter glasband. Dat plak je op een plaat betonplex en je kan er van alles op zuigen. Gaten die je niet gebruikt stop je een conische rubber stopje in. Slangetje er aan, benzine filtertje en dan de slang naar je vacuumventiel en daarna naar je pomp. Heb je een andere omtrek nodig, dan steek je het band er af en plak je er een nieuw stuk op. Als je werkstuk dun is plak je binnen de omtrek een paar banen extra ter ondersteuning.

• Leuk
Waarderingen: SunRayes

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.598
2.388
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik wilde er net een bestellen, maar ze leveren alleen naar de VS en Canada.
Ik heb er een mailtje aan gewaagd.
O ja er is hier een keer een post geweest over adressen in de VS die dan doorsturen. Kan het echter niet meer vinden.
Bestellen? Je bent houtdraaier, je draait toch zo een houtplugje met 2 groeven er in voor O-ringen? Lijm je er met een beetje epoxy een snelkoppeling voor luchtslang onder in en klaar...
Als je voor b.v. schuurwerk of zo een kantelbaar plateau maakt boor je daar een gat van 20 mm. en stop je de plug daar in. We zouden ze best in een serie kunnen maken.

jaap

• Leuk
Waarderingen: SunRayes

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.462
3.522
Gaanderen
Jaap, waarom wil jij me van mijn verslaving afhelpen? :ROFLMAO: Je hebt helemaal gelijk ze zijn zelf vrij eenvoudig te maken. Die O ringen er zelf inzetten en de groef uitsteken is toch wel iets dat niet zo eenvoudig is.O-ringen worden gemeten tot 2 cijfers achter de komma, neem je hem iets te groot dan stroopt de ring op.
Kijk hier eens HONGDUI Hooked On Wood HD30 Bench Dog Set 19mm 20mm Houtbewerking MFT-systeem Bench Dog Gat Klemmen voor MFT-tafels DIY-projecten
Dan ben je het probleem van de ringen kwijt (komen weer andere problemen naar voren)

Of dit UJK Parf Aluminium Revision Dogs (3)

Ik vraag me namelijk af of je de rubberringen nodig hebt.
En een tap 1/8 BSP

Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.598
2.388
Terkaple
www.woodworking.nl
Zo nauw steekt dat niet Wim met die O-ringen. Ik heb in een heel ver verleden bij een bedrijf gewerkt dat hydraulische cilinders maakte en repareerde. Daar hadden we een O-ring rubber op de rol en verlijmden we dat met een druppel cyanoacrylaat (superlijm).
Ik denk dat een flens onder de plug wel handig is, zo voorkom je dat de plug zich naar het vacuum trekt. In die flens kan je ook een o-ringetje maken.
Heb je hier wel tijd voor of ben je al druk aan het verbouwen?

jaap

kettingspanner

Actieve deelnemer
23 sep 2022
132
42
Alkmaar
Bestellen? Je bent houtdraaier, je draait toch zo een houtplugje met 2 groeven er in voor O-ringen? Lijm je er met een beetje epoxy een snelkoppeling voor luchtslang onder in en klaar...
Als je voor b.v. schuurwerk of zo een kantelbaar plateau maakt boor je daar een gat van 20 mm. en stop je de plug daar in. We zouden ze best in een serie kunnen maken.

jaap
Mooi Projectje voor je benchpilot toch?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.076
3.593
Onder de 2 euro, moet je zo'n rubber stop wel bij een winkel voor bierbrouwers of wijnmakers kunnen vinden.

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
127
101
Hoofddorp
in principe wordt de ring helemaal plat geperst. Je wilt inderdaad geen gewiebel.
Ik heb een stevige werkbank, maar als ik op mijn beitel tik met mijn hamer, merk ik al het verschil of ik midden op de bank, of boven een poot zit (liever boven een poot). Met die ring wordt het hout niet ondersteund op de plek waar je beitelt. Dan kan die ring nog zo sterk en stijf zijn op een goede bank, het gaat toch niet lekker werken.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.