Een hele slimme vacuum klem, de vacuum benchdog

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.598
2.388
Terkaple
www.woodworking.nl
Vacuum klemmen hebben elke keer weer mijn interesse. Zo'n setje van Festool is best prijzig, en niet meer leverbaar volgens mij. We hebben in het verleden wel een vacuüm tafel gemaakt van een grote plaat mdf met een zak er om heen, maar de oplossing in dit filmpje vind ik echt briljant. Het is de eerste keer dat dat ik het in deze vorm zie vandaar ook het filmpje.

jaap

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
965
1.111
de buurt van den bosch
Vanaf morgen te bestellen.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.463
3.522
Gaanderen
Gisteren heb ik het filmpje met veel interesse bekeken. Eens kijken wat de totale kosten zijn.
De grootste kosten zitten in de vacuümpomp. Ik heb er een die met olie werkt. Dat is niet prettig, want er komt een behoorlijke walm en fijnstof vrij. Venturi met compressor zie ik ook niet zo zitten. De meeste compressoren kunnen, maar 40-60% van de tijd aanstaan.
Zijn er betaalbare olieloze vacuümpompen?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.076
3.593
Je kan de oliegevulde vacuumpompen voorzien van een uitlaatfilter. Dat filter ontdoet de uitgangslucht van olie.

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.263
1.186
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Gisteren heb ik het filmpje met veel interesse bekeken. Eens kijken wat de totale kosten zijn.
De grootste kosten zitten in de vacuümpomp. Ik heb er een die met olie werkt. Dat is niet prettig, want er komt een behoorlijke walm en fijnstof vrij. Venturi met compressor zie ik ook niet zo zitten. De meeste compressoren kunnen, maar 40-60% van de tijd aanstaan.
Ja maar die zijn denk ik niet geschikt, want lage capaciteit (kleine labschaal membraanpompen) Ik denk dat je bij deze toepassing relatief veel lek hebt ( valse lucht )

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
127
101
Hoofddorp
Erg leuke oplossing, ik vraag me wel af hoe vaak je dit daadwerkelijk kan gebruiken?
Materiaal mag nl. geen gaten bevatten en niet te dun zijn (als je iets aan een dimensie wil doen).
Daarnaast kan je het ook niet gebruiken, voor bijv het (met de hand) maken van zwaluwstaart verbindingen.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.611
1.190
Omgeving Leiden
Ach,ik denk dat het hiermee net zo is als met al het andere gereedschap: kan handig zijn, maar je zal het niet altijd kunnen toepassen. Ligt er ook aan waar iemand zich mee bezig houdt.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.958
939
Enschede
ingoogni.nl

Het benodigde vacuum halen de meeste pompjes wel, de hoeveelheid lucht die ze kunnen verplaatsen is het criterium. Bij zo'n klein pomje duurt het langer en als er een heel klein lekje is werkt het niet. Een grote pomp heeft niet zo'n probleem met een heel klein lekje.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.598
2.388
Terkaple
www.woodworking.nl
Het lijkt me ook een oplossing als je thuis een kleine cnc hebt of, zoals in mijn geval, een Shaper Origin. IK gebruik best veel dubbelzijdige tape. In de beschrijving van het filmpje staan ook links naar vacuumpompjes die volgens hen goed voldoen. Allemaal amazon links maar deze wordt ook naar Nederland verstuurd. Wat mij dan handig lijkt is een voetschakelaar zoals die bij het Festool setje zat.

jaap

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.218
995
Enschede, Twente
Ik vind de accessoires voor de Grabo (en de recent verschenen versie van DeWalt) die Izzy Swan bedacht heeft interessanter dan weer een variatie op de uit de handel genomen vacuum-spullen van Festool.

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
272
141
Leeuwarden
Ik vind het zeker een interessant filmpje en oplossing. Ik zou dit bij de projecten met de Shaper zeker gebruiken. Ik ben wel heel benieuwd of 1 aanzuigpunt voldoende is als je wat grotere stukken hout hebt. Zeker bij de Shaper moet je 100% van op aan kunnen dat er totaal geen beweging in zit

Efvee

Post veel
9 jun 2021
907
372
RegioRotterdam
Het voorkomen van lekkage lijkt de grootste uitdaging. Je moet door een kritische fase waarin de afdichting nog niet volledig is aangedrukt en nog wat lekt, en de pomp moet in staat zijn om die lekstroom te verwerken en daarnaast de binnendruk verlagen. Een flink vacuumvat aan de pomp kan helpen om een initiële 'put' te creëren om die kritische fase door te komen, waarna het systeem weer op onderdruk komt. Uiteraard gaat afsluiten van pomp/vat van de werktafel en lossen van het werkstuk via aparte ventielen.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.958
939
Enschede
ingoogni.nl
Hebber nog eens over nagedacht, mij bezwaar is denk ik dat het werkstuk meteen op tafel ligt. Bij andere oplossingen "zweeft" het werkstuk centimeters boven het blad. Geeft me een prettiger gevoel als je een randje moet frezen. Wat speelruimte naar beneden toe.

• Leuk
Waarderingen: The Boktor

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.598
2.388
Terkaple
www.woodworking.nl
Hebber nog eens over nagedacht, mij bezwaar is denk ik dat het werkstuk meteen op tafel ligt. Bij andere oplossingen "zweeft" het werkstuk centimeters boven het blad. Geeft me een prettiger gevoel als je een randje moet frezen. Wat speelruimte naar beneden toe.
Dat is eenvoudig op te lossen met een blokje hout, iets groter dan de pakking, een gat in het midden en een extra pakking. Een stuk hout heb je vast wel liggen, dus de kosten zijn een extra pakking. Dikte naar wens in te vullen.
Het is natuurlijk geen oplossing voor alle werkzaamheden waarbij geklemd moet worden, maar ik heb me toch wel wat blind gestaard op de hulpstukken die b.v. Festool maakte, de 3D geprinte pads etc. Dan vind ik zo'n plug in een gat van je mft tafel wel slim en minimalistisch goed. Zo'n plug kun je prima zelf uit hout maken, misschien met een flens er onder waar nog een o-ring de zaag afdicht tussen de flens en de tafel.

En best wel serieus klemkracht, zo'n pompje zal toch gauw - o,5 bar halen, dat is 1 kg (of beter 10N) per 2cm2. Gaten op een mft staan 96 mm uit elkaar, met wat ruimte voor de pakking, haal je toch een vierkant van 15x15 cm, is 225 cm2 levert een dikke 100 kg klemkracht op minimaal. Daar moet je aardige lijmtangen voor gebruiken.
Zo probeer ik mijzelf al jaren te overtuigen, maar het is er nog niet van gekomen.

Iemand een idee wat je voor pakking materiaal zou kunnen gebruiken?

jaap

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.