@jaap Over de functionaliteit ben ik eigenlijk wel tevreden. Ik had de frees en lift al, en zocht nog naar een compact, goed op te bergen freestafeltje. Ik keek in eerste instantie naar zo'n klein tafeltje van Veritas, maar had nog allerlei restmateriaal liggen dat ik kon gebruiken. Gezocht naar doe-het-zelf oplossingen kwam ik op Lumberjacks.com de oplossing van Mafe tegen (zie post #117), dat was mijn inspiratie.
Wat goed bevalt:
- je kunt er verassend lange werkstukken op verwerken door de geleidewieltjes
- afzuiging werkt goed met de verstelbare opening op de geleider
- opbergen in de koffer is erg eenvoudig en alles is netjes opgeruimd(belangrijkste reden voor de koffer was de enorm wisselende vochtgehaltes in mijn schuurtje)
Wat tegenvalt / beter zou kunnen
- de geleider is wel erg lomp. Fijn dat het recht en haaks is, maar dat kan lichter en kleiner.
- achteraf had ik graag iets meer ruimte tussen de geleider en het hart van de frees gehad zodat het gemakkelijker is om groefjes op wat afstand van de zijkant van je hout te kunnen frezen. Mede door de lompheid van de geleider wordt ik daar nu wat in beperkt. Maar ja, wat wil je, met een oppervlak van een a4'tje. Wordt altijd een compromis. Wat dat betreft is een uitklapbare optie zoals in het filmpje van
@jaap wel interessant.
- het profieltje (T-track, hoe heet dat ook al weer) parallel met de geleider heb ik nog nooit gebruikt. Afstand tot de frees is ook te klein denk ik eigenlijk. Achteraf gezien dus een beetje overbodig. Maar goed, het zit ook niet in de weg.
- de doorzichtige kunststof afdekkap voor de geleider helpt erg bij de stofafzuiging, maar het uitstekende deel zit erg in de weg bij het frezen van smalle werkstukken. Daar moet ik iets anders voor verzinnen, of een stuk vanafzagen.
Overigens vind ik geen van de tegenvallers (behalve de laatste) zo erg dat ik er snel iets aan ga doen
@John1969 ik frees idd 'out of the box'. Dan kan ik het tafeltje vastklemmen aan de werkbank én het was mij veel te ingewikkeld om iets van een schakelaar te maken zodat je de frees vanaf de buitenkant kunt bedienen. Ik ben wel benieuwd naar jouw oplossing! Hoe heb jij dat opgelost?
Het inkorten van de geleider zou denk ik niet eens nodig zijn om m op te bergen in de koffer, hoogte en diepte zijn het probleem. omdat ik de frees en lift gemonteerd laat, past de geleider niet onder het tafeltje.