Een freestafeltje, het eerste project

geert

Actieve deelnemer
27 aug 2012
37
40
Workum
Voor de effectiviteit van een gezamenlijk project is het handig als iemand alle kenmerken telkens verzamelt en samenvoegt. Dan krijgen we inzicht in gelijke én conflicterende eigenschappen.
Mocht ik iets missen op https://freestafel.woodworking.nl laat van je horen.

Hoe heb je destijds de montage van de aanslag aan het blad uitgevoerd?

Wat bedoel je precies met een fijnafstelling van de aanslag? Hoek (haaksheid) van de aanslag, of afstand tot freesbit?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.121
243
Goeree-Overflakkee
Bij een zaagtafel is duidelijk wat er met geleider bedoeld wordt, dat lijkt me bij een freestafel niet anders ;)
Bij mijn tafel zit de geleider in T-tracks vast. Het blad van de tafel is 2 x 18mm, want de T-tracks worden erin gefreesd en geven teveel verzwakking.
Fijnstelling is bedoeld voor de afstand tot de freesbit. Haaksheid is niet echt van belang.

Een goede dwarsgeleider is trouwens ook een must. Bij mij loopt die in de (smalle) T-track evenwijdig aan de geleider, maar een aparte (brede) sleuf is beter. De dwarsgeleider is bv. om kops hout te frezen en voor diverse houtverbindingen.

Ik zie op https://freestafel.woodworking.nl/ nog geen lijst met specs?
 

geert

Actieve deelnemer
27 aug 2012
37
40
Workum
Hmm, ja een freesaanslag dus. Prima om het tevens geleider te noemen. Als het maar duidelijk is wat er bedoeld wordt.

Hoe zou je die fijnafstelling kunnen regelen. Suggesties?

Je vroeg naar kenmerken en eigenschappen, die staan vermeld onder 'uitgangspunten'. Als je met 'specs' harde waarden bedoelt, die zijn er (nog) niet.
Wat voor de één een must is, is voor de ander een optie. Ik ga de haaksheid denk ik wel van belang vinden.

Een enkele betonplex plaat 18mm waar een T-track in gefreesd wordt van 12,5mm hoeft misschien geen probleem te zijn mits er voldoende ondersteuning is, bijvoorbeeld door de constructie van de ondersteunende latten / torsion box.
 

geert

Actieve deelnemer
27 aug 2012
37
40
Workum
Wat zijn de opties voor het vastklemmen van de aanslag/geleider aan het blad?
  1. T-track
  2. Aanslag/geleider met horizontale sleuven vastschroeven (indraai/rampamoer)
  3. Klemvoorziening aan de zijkanten
  4. ...?
En hoe zijn die opties eventueel gerelateerd aan andere zaken? Bijv. evt. hoekafstelling / fijnafstelling.
En dan zodanig dat het voor menig houtbewerker uitvoerbaar is.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.731
2.590
Gaanderen
Hmm, ja een freesaanslag dus. Prima om het tevens geleider te noemen. Als het maar duidelijk is wat er bedoeld wordt.

Hoe zou je die fijnafstelling kunnen regelen. Suggesties?

Je vroeg naar kenmerken en eigenschappen, die staan vermeld onder 'uitgangspunten'. Als je met 'specs' harde waarden bedoelt, die zijn er (nog) niet.
Wat voor de één een must is, is voor de ander een optie. Ik ga de haaksheid denk ik wel van belang vinden.

Een enkele betonplex plaat 18mm waar een T-track in gefreesd wordt van 12,5mm hoeft misschien geen probleem te zijn mits er voldoende ondersteuning is, bijvoorbeeld door de constructie van de ondersteunende latten / torsion box.
Vertel eens wanneer je haaksheid van belang vind bij een freestafel? Dan bedoel ik bij welke bewerking?
 

Jollenbaas

Actieve deelnemer
21 mrt 2017
74
39
Velserbroek
www.ssrp.nl
Mijn compact uitgevoerde freestafeltje van Veritas is zeer praktisch (incl losse geleider, zie hun website) en ook geschikt voor een Makita. Met stofafzuiging. De kwaliteit ervan is erg netjes.
 

Bijlagen

  • 20221117_125133.jpg
    20221117_125133.jpg
    217,8 KB · Weergaven: 58
  • 20221117_124953.jpg
    20221117_124953.jpg
    121,8 KB · Weergaven: 58
  • 20221116_171305.jpg
    20221116_171305.jpg
    137,2 KB · Weergaven: 58
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.121
243
Goeree-Overflakkee
Je vroeg naar kenmerken en eigenschappen, die staan vermeld onder 'uitgangspunten'.
Dat mag dan nog aangevuld worden met de andere genoemde suggesties zoals afzuiging, T-tracks enz.

Bij haaksheid mag je eerst even vertellen wat er precies haaks moet zijn. We hebben het over een (ronde) frees en een (rechte) geleider :sneaky:

Fijnafstelling waar ik zelf aan zit te denken is een tweede bevestiging op de T-track (blauw) met er een draadstang (groen) tussen. De geleider laat je dan nog even los, met de draadstangen op de juiste maat draaien en dan vastzetten. Ongeveer zoals de fijnafstelling van mijn bovenfrees ook werkt:
1.jpg 2.jpg
 

geert

Actieve deelnemer
27 aug 2012
37
40
Workum
Vertel eens wanneer je haaksheid van belang vind bij een freestafel? Dan bedoel ik bij welke bewerking?
Bijv. als je een sponning wilt infrezen met een recht bit en je houdt het hout tegen de aanslag/geleider, waarbij de hoek tussen de aanslag en het blad niet haaks is, dan krijg je een scheve sponning.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bijtel

geert

Actieve deelnemer
27 aug 2012
37
40
Workum
Fijnafstelling waar ik zelf aan zit te denken is een tweede bevestiging op de T-track (blauw) met er een draadstang (groen) tussen. De geleider laat je dan nog even los, met de draadstangen op de juiste maat draaien en dan vastzetten. Ongeveer zoals de fijnafstelling van mijn bovenfrees ook werkt:
Goede optie voor fijnafstelling lijkt mij, heldere methode.
 

Eric H

Nieuw lid
18 nov 2021
22
37
Tiel
De gemiddelde prijs van een T-track bij de Baptist is ca. € 18,- voor een "simpel "profieltje" van 1m lang. Om de prijs laag te houden zou je ook kunnen kijken naar alternatieven zoals bijvoorbeeld:

Aluminiumprofiel 11x20L B-Type Groef 8, 0,28kg/m, op maat snijden van 50 tot 6000mm

Dit profiel kost €7,- / meter, exclusief zaagkosten van €0,50. Sauter gebruikt dit B- type groef ook voor hun fence:

Sauter Aluminium Fence FA-SA 2.0

Het profiel voor de fence kan je trouwens bij dezelfde winkel kopen

Aluminiumprofiel 120x15L B-Type Groef 8, 2,42kg/m, op maat snijden van 50 tot 6000mm

Dit kost dan wel weer meer maar je kan bij de bestelling de 45 graden hoek laten zagen en met dit profiel wordt het maken van de fence simpeler. (je hoeft geen gleuven te frezen)
 
  • Leuk
Waarderingen: baas, edjuh en geert

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
316
135
55
Luzy Saint Martin
Hahah! Na al dit precisiewerk wat in dit mooie topic beschreven is wil ik jullie het volgende niet onthouden.
In Brabant zouden we zeggen wat een braswerk of brolwerk (prutswerk)
Aan de ene kant kan ik zijn snelheid van werken en "doel heiligt de middelen" aanpak wel waarderen, aan de andere kant moet ik toegeven dat ik als ambachtelijk opgeleid meubelmaker af en toe met afgrijzen zit te kijken naar zijn werkmethode. Vooral de wijze waarop hij zijn gereedschap hanteert en slechts zelden een schuurpapiertje of vijl ter handen neemt! (verzinken met een -metaal!-boortje 10mm?! 🧐)

En soms kneep ik mijn billen bijelkaar als hij aan het zagen of boren was gezien veiligheid van werken...

Hoe dan ook kijk en huiver, in het kader van "tja zo kan het ook" ;)

 
  • Leuk
Waarderingen: baas

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.731
2.590
Gaanderen
Bijv. als je een sponning wilt infrezen met een recht bit en je houdt het hout tegen de aanslag/geleider, waarbij de hoek tussen de aanslag en het blad niet haaks is, dan krijg je een scheve sponning.
Dat klopt ik zat echter in de andere richting, dus de lengte te denken. Ik denk dat wat jij nu schetst in werkelijkheid niet zal gebeuren. Als de geleider uit het lood staat en je er een haakse hoek (stuk hout) tegenaan zet dan heb je maar een heel smal contact met de geleider. Naar mijn mening krijg je het hout er niet scheef tegenaan. Hoogstens is je sponning iets te klein of te groot.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.