Een ergonomisch experiment (versjouwen kleine draaibank > demo's)

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.669
578
Steenbergen, Noord Brabant
Learning by doing it🫣. Heb je wel iets van een plaat waarover je alles kunt schuiven, anders wordt het nog een heel getrek
Het 'Pippi Langkous' principe: ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan....Stapje voor stapje. Eerst het ene probleem aanpakken, dan het volgende. Eerst de grijze cellen maar weer aan het werk zetten:p. En proberen....

• Leuk
Waarderingen: John1969

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.669
578
Kun je het niet doen als een lijkwagen werkt: je onderstel op laten komen tot de plaat met je bank boven de dorpel van de achterklep en de boel dan naar binnen rollen?
Daar ben ik via Pinterest al een interessante oplossing voor tegen gekomen (transport kar met ingebouwde schaarlift), voor een kleine 70 euro.....Maar ik heb daar zo mijn gedachten bij:unsure:.

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.669
578
Update:
Ik ben ondertussen eens aan het experimenteren geweest met het omhoog krikken van het draaibankplateau, ook om uit te vinden tot hoe ver ik omhoog moet om over dat dode punt heen te gaan.

IMG_0097.jpeg
Met een plaatje hout over de vaste voetjes heen gelegd om opwippen te voorkomen, want dat gebeurt dus bij het opkrikken als je de voetjes niet op de grond houd. Het 'knietje' is voor het comfort;) . Ik ben dan met een Bessey lijmklem die ook kan spreiden (die plaats ik onder de buis die je rechts naast de handgreep ziet, naar de vloer). Het plateau waar de draaibank op staat moet ongeveer naar 80cm. Dan valt hij ook meteen in de vergrendeling en staat dus vast - en stabiel. Dat is te doen, maar de lijmklem heeft het er wel een beetje moeilijk mee - vandaar mijn vraag over sterkere lijmklemmen in een ander topic.

Het inklappen gaat een stuk eenvoudiger en lichter, dankzij de gasveer. Die bewijst daarbij echt zijn toegevoegde waarde - tot de ca. laatste 8-10cm, dan is de werking weg en klapt in dat laatste kleine stukje het frame naar beneden. Die klap kan ik laten opvangen door kleine rubbertjes tussen het gele onder frame en het zwarte basis frame te plakken (als een schokdempertje), dus dat is eenvoudig op te lossen.
Probleem dat ik met de Bessey klemmen heb is dat de hendel blijft hangen. Ik ga proberen die met wat siliconen spray te smeren. Als dat de klemmen weer goed bruikbaar maakt, is het voor de paar keer dat ik het frame moet uit klappen voorlopig voldoende. Waar ik nog wel iets op moet verzinnen is iets dat zorgt dat de klem niet weg kan glijden aan de bovenzijde - van het frame af - i.v.m. de veiligheid. Ik zit op m'n knietjes als ik dat plateau opkrik en als die onbedoeld naar beneden komt dankzij de zwaartekracht, zou ik zo maar als schokdemper fungeren. Dat moeten we maar voorkomen:rolleyes:.
Voor een meer permanente oplossing denk ik er over om een farm-jack of boerenkrik toe te passen: die hebben een flink til bereik. En daar zou ik iets op kunnen maken dat hij in de vierkante buis valt waar normaliter een rol steun valt.

Weer een stapje gezet. Eerst nu de lijmklemmen een onderhoudsbeurtje geven en dan weer verder pielen;). Voor het plaatje hout op de foto ga ik iets anders maken met vaste pootjes en iets dat netjes over de voetjes valt, zodat het geheel niet meer kan verschuiven.

• Leuk
Waarderingen: John1969

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.464
915
‘s-Hertogenbosch
Die Spanjolen gebruik je dus om de gele beugel waar je plaatje op ligt en de zwarte vierkante koker uit mekaar te houden.
Waarom niet een paaltje met een half rond gat wat in de koker valt???
Of heb ik het niet goed begrepen

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.