Een ergonomisch experiment (versjouwen kleine draaibank > demo's)

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.665
577
Steenbergen, Noord Brabant
Al weer een hele tijd niets gepost, want ja, druk met werk en zo (bekend excuus?):unsure:....Maar sinds een paar weken dan toch echt met pensioen, dus hebben we weer wat meer tijd voor de hobbies. Als je voltijds thuis beschikbaar bent wil je elkaar niet constant op de lip zitten nietwaar;), dus hebben we in de week een paar dagen vastgelegd voor klussen en/of de hobbies, de rest vullen we in zo de tijd komt en er een noodzaak voor is. Enfin...Niet zo lang geleden poste John1069 een bericht over z'n kleine draaibank die onder het bed vandaan getrokken werd en in de auto gezet om mee te nemen naar een demo. En dat 45kg toch best wel een heel gewicht is om daar zo mee te jongleren....
We worden er immers niet jonger op (en ons gereedschap - de draaibanken - niet lichter:p). En we hebben tenslotte maar 1 rug.

Standaard oplossingen zijn (natuurlijk) niet voorhanden, ergo: we moeten dus iets zelf bedenken. Die vraag werd voor mij zelf kortgeleden ook actueel omdat ook ik wat gemakkelijker bijv. tijdens jaarmarkten o.i.d. ook wel eens een demo wil verzorgen (ik heb daar nu immers de tijd voor).

Dat bericht van John1969 knaagde dus een tijdje door in mijn grijze cellen en zo begon zich een pakketje van eisen te vormen. In willekeurige volgorde:
  • Draaibankje wordt bij voorkeur vast op het onderstel geplaatst, om draaibank en onderstel als 1 geheel te kunnen transporteren;
  • Onderstel is opklapbaar met de draaibank er op, zodat deze in een hoek gezet kan worden en minder ruimte tijdens opslag inneemt;
  • Onderstel is voorzien van een paar behoorlijke wielen, zodat het geheel zonder al te veel inspanning (net als een steekwagen bijv.) over straat gereden kan worden;
  • Onderstel moet wel robuust zijn en een stevige belasting kunnen handelen zonder te bezwijken. Kan dan ook (zonder de draaibank als bijv. mobiele werkbank gebruikt worden;
  • Moet voor 1 persoon eenvoudig te hanteren zijn (dus in - en uitladen in een auto en opstellen), want ik wil niet steeds om hulp moeten vragen aan een ander;
  • Zonder dat daarbij ledematen worden overbelast. Ikzelf heb wat "Ischias achtige" issues met mijn rechterbeen, dus powerliften zit er niet meer in;).
In het werk waarmee ik zojuist ben gestopt kreeg ik regelmatig te maken met vraagstukken om veiligheid en ergonomie binnen onze inpakafdelingen (voedingsmiddelen industrie) en was creatief denkwerk af en toe wel nodig. Ik houd wel van een uitdaging dus moest ook hiervoor een oplossing voor gevonden worden.....
Wordt vervolgd.

• Leuk
Waarderingen: John1969

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.665
577
De avond is nog jong, dus ik ga nog even verder....
Het gewicht van de draaibank is wel een dingetje. De genoemde 45kg is het gewicht van een HBM of soortgelijk draaibankje. Een van mijn collega draaiers draait op o.a. een RP DML320 en die gaat al over de 50kg heen. En we zitten allemaal in dezelfde leeftijdsgroep.

Je begrijpt met wat spulletjes erbij dat het totaalgewicht dat dat onderstel moet kunnen hebben best oploopt. En dan gaan we zoeken...Duckduckgo, Pinterest, Youtube...ik zoek dan op opklapbaar onderstel (een eenvoudige vraagstelling levert vaak de beste eerste groep resultaten op (mijn ervaring hoor).

En dan zie ik een filmpje over de Dewalt 726, een gasgeveerd inklapbaar onderstel voor grote verstekzagen (bij veel van de filmpjes zie je Amerikaanse aannemers/klussers die er een 780 verstekzaag op hebben staan - vast gemonteerd.)
Die verstekzagen wegen rond de 25kg - dus nog niet zo zwaar als een draaibank:rolleyes:.....maar. goed.
Dat onderstel zelf kan wel een belasting aan van max. 135kg in de werkstand:). Kijk.....nu gaan we praten.

Verder zoeken levert eigenlijk nog maar 1 ander alternatief op: ook iets Amerikaans en voor zover ik kon zien alleen via Amazon te bestellen. Een iets andere inklapmethode en geen gasveer (op de voordelen van die gasveer kom ik later terug). De spoeling was dus (heel) erg dun. Ik had in ieder geval een idee voor een begin van een oplossing.
Toen 'de draaibank'.....
Mijn eerste draaibankje was een Drechselmeister Midi 1. Toen ik overging naar de FU230 moest ik die verkopen - want ruimtegebrek. Daar heb ik best wel een beetje spijt van gehad, want dat was een heel fijn draaibankje. Siot. Gedane zaken nemen geen keer. Ik kon nu voor een echt heel klein prijsje een Borg draaibankje overnemen. Dat kan ik dan als demo bankje gebruiken en als experimenteer ding. En die gebruik ik nu dus ook bij deze ergonomie studie.
Morgen verder....

• Leuk

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.452
906
‘s-Hertogenbosch
Die van mij is ook een to dml 320 van 52 kg🥳compleet er kan zo’n 10 kg af van de banjo en losse kop ( geschat)
Maar idd alles moet wel mee en als het effe kan niet in emmers 🤩

• Leuk
Waarderingen: EdP

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.275
3.960
Gaanderen
Misschien is een oud ziekenhuis bed te gebruiken? Die moet je wel ietsje kleiner maken. Verder zijn er nog heftafels. Deze hebben echter een hele beste prijs.

• Leuk

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.665
577
Misschien is een oud ziekenhuis bed te gebruiken? Die moet je wel ietsje kleiner maken. Verder zijn er nog heftafels. Deze hebben echter een hele beste prijs.
Goede suggestie. Heb ik aan gedacht. Die worden nog wel eens via MP aangeboden. Maar als ik zie wat daarvoor betaald moet worden....en dan heb je nog een hoop werk zelf te doen om het allemaal pas te maken. Ik kan wel wat met metaal, maar voor lassen moet ik op anderen terug vallen. En we zijn tenslotte houtbewerkers nietwaar?

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.665
577
Ik zocht dus iets waar ik uit de doos mee verder kan. Ik ben dan toch het diepe maar ingesprongen en heb bij BOL het Dewalt onderstel besteld. Hier wat foto's van het uitpakken en het resultaat na assemblage.
IMG_0080.jpeg
Met de kruiwagen naar de werkplaats gereden. Doos is qua formaat lastig te pakken en redelijk zwaar (pakweg 27kg). En natuurlijk moet er meteen geïnspecteerd worden;) ...Hoezo nieuwsgierig?
IMG_0081.jpeg
Netjes verpakt, met een duidelijke handleiding er bij.
IMG_0083.jpeg
De losse 'bits and bobs'. Eerste plus: grote massieve wielen. Dat geeft vertrouwen voor het transporteren....
IMG_0086.jpeg
Bijna helemaal afgemonteerd. Bovenop zitten twee montage rails met slob gaten over de volle lengte. En de rails zijn in de dwarsrichting behoorlijk verstelbaar. Dat geeft mogelijkheden. In de rails zitten 4 x M8 bouten meegeleverd zodat er iets vastgezet kan worden. We hebben een basis! Qua werkhoogte lijkt het ook allemaal te kloppen.

• Leuk

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.665
577
Wat ik even niet verder heb gedocumenteerd is het maken van het houten werkblad waarop de draaibank komt te staan. Op de foto van het geassembleerde onderstel is ook tussen de montage rails een vierkante buis te zien. Hierin worden 2 armen geschoven met een rol ondersteuning (voor wanneer je een verstekzaag op dit onderstel gebruikt. Dan worden langere delen ondersteund.)
Wat een belangrijk onderdeel is, is de handgreep aan de voorzijde, bij de vergrendlingsclip. Deze gebruik je bij het in - en uitklappen om de boel onder controle te houden.

1e stap: werkhoogte en positie draaibank op het onderstel controleren en vaststellen.
IMG_0087.jpeg
Werkhoogte: (y). Voor mij met m'n 1,75 lengte precies op ellebooghoogte.
Dan de positie van de draaibank op het onderstel: Het meeste gewicht zit bij de vaste kop i.v.m. o.a. de aandrijving. Die wil ik dus zo dicht mogelijk bij het scharnierpunt in het onderstel hebben i.v.m. stabiliteit.
En dat komt er dan ongeveer zo uit te zien als op de foto hierboven.

Dan de volgende vraag: Hoe bevestig ik de draaibank aan het onderstel zodat ik a) het geheel kan inklappen en transporteren zonder dat ik telkens de draaibank eraf moet halen en b) Als er noodzaak is om te demonteren dat ik dat toch eenvoudig en snel kan doen.
Ik zat eerst aan bouten door en door te denken: van onderaf er in schroeven en dan in de draaibank gebruik maken van de getapte gaten voor de voetjes/trillingsdempers. Maar dat is geen optie want: te lastig.
Op de foto is te zien dat de trillingsdempertjes van deze draaibank conisch zijn. En toen kreeg ik het idee van "french-cleat" annex zwaluwstaart tijdens een eureka momentje:D.
IMG_0088.jpegIMG_0090.jpeg
Ziehier: de montageplaat/basis voor de draaibank. De sparing recht boven is voor de vrije toegang tot de eerder vermelde handgreep en ontgrendelingsclip. Deze plaat komt dus vast met de bouten op het onderstel. De draaibank schuif ik met z'n voetjes in de schuivende zwaluwstaartsleuven.

IMG_0091.jpeg
Tadaa!! Het geheel staat behoorlijk stabiel(y)(y).
IMG_0092.jpeg
En in de transport positie, door z'n knieën.
IMG_0093.jpeg
En verticaal, in de opslagpositie:). Zo neemt het geheel weinig ruimte in en kan ik hem neerzetten waar het mij uitkomt. Dit is de stand van zaken per vandaag:cool:.
Maar ik ben nog niet klaar, het project is nog niet helemaal gedaan.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en avos

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.665
577
Ik zou nog even terugkomen op de functionaliteit van de gasveer. Als het frame is ingeklapt, is de gasveer ingedrukt, deze staat dan onder spanning. Als er geen gewicht is gemonteerd op de tafel, moet je dus wat voorzichtig zijn bij het uitklappen. Na het ontgrendelen moet de tafel even over een dood punt worden getild (met de handgreep zichtbaar op 1 van de eerste foto's). Daarna komt de tafel zelf omhoog, eerst naar een tussenstand - bij het laatste stuk naar de werkpositie is weer wat hulp nodig en dan kan vergrendeld worden (en kan de tafel tot 135kg belast worden).
Bij het inklappen vangt de gasveer een deel van het gewicht op. Dit kan in een aantal gevallen beklemming en /of afknellen van ledematen voorkomen. Is (in mijn ogen) dus een veiligheidsvoorziening.

Wat werkt er wel en wat (nog) niet?
Zoals eerder gemeld weegt een grote verstekzaag ongeveer 25kg, een draaibankje ca. 45kg. Dat is 20kg meer.
De gasveer helpt wel, maar omdat het gemonteerde gewicht hoger is is het merkbare effect minder.
Bij het uitklappen naar werkhoogte zet je 1 voet op 1 van de vaste voeten van het onderstel ter stabilisatie. Je moet dan behoorlijk diep bukken naar de handgreep en ontgrendeling, om de tafel over dat eerste dode punt heen te helpen. Dat lukt mij wel met een lege tafel, maar met gemonteerde draaibank dus niet meer: ik krijg dat gewicht simpelweg niet meer omhoog (leeftijd...dead-liften heb ik altijd al een hekel aan gehad-LOL). Daar moet ik dus iets op verzinnen (heb ik ook al een idee over dat ik nu aan het testen ben☺️). Doelstelling was immers dat ik het in m'n eentje moet kunnen redden zonder iets te beschadigen.
Het verrijden van het geheel gaat probleemloos: ik pak hem als steekwagen en kan zonder problemen 40-50m karren met onderstel en gemonteerde draaibank. Mocht dat later wel een probleem worden, dan kan altijd een steunwiel gemonteerd worden, zodat de 'steekwagen' zelfs met 1 hand te verrijden is. Dit werkt dus prima (even in het achterhoofd houden dat het totaal gewicht van draaibank met onderstel en houten plaat bijna 70kg is).
Ook het verticaal opslaan op de kar werkt prima. Ik schuif het geheel zo een hoek in zodat deze niet meer in de weg staat en trek hem er ook zo weer uit.
De draaibank van de tafel afhalen is ook eenvoudig en goed te doen, als de tafel op werkhoogte staat.
We gaan dus nog even verder als er weer nieuws is.

• Leuk
Waarderingen: John1969 en Marijn

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.693
658
goed bezig. dank je voor het posten van deze creatieve mogelijkheid. Een sterkere gasveer monteren, zou dat helpen?

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.665
577
goed bezig. dank je voor het posten van deze creatieve mogelijkheid. Een sterkere gasveer monteren, zou dat helpen?
Dank voor het compliment. Is een mogelijkheid als het alleen om de draaibank gaat, maar daar moet je erg voorzichtig mee zijn. Op het moment dat ik die draaibank er af haal, zou die sterkere veer overgedimensioneerd zijn. Ik zoek de oplossing in een andere richting.

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.452
906
‘s-Hertogenbosch
Ziet er gelikt uit, eigenlijk best een idee…🤔
Een vraagje als alles ingeklapt is, hoe lang is dan de grootste lengte die je in je auto moet schuiven???? En hoe is jouw auto gebouwd, heb je een verdiepte kofferbak of een vlakke laadvloer?
Vroeger had ik Astra stations en ford clipper, schitterende laadvloeren, maar in een twingo uit 2003 😭, dus alles valt hier achter de bumper en dan wordt het tillen in plaats van schuiven….

• Leuk

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.665
577
Poeh hé….zo uit het bolletje blijven we binnen de 140cm, grootste breedte is ongeveer 50 cm. Zal het vanavond even nameten. De auto hier is een Yaris Cross, die een redelijk hoge drempel heeft bij de kofferbak. Als het zover is dat ie de auto in moet, moet de passagierstoel in ieder geval naar de voorste stand. Zodra ik daarmee ga experimenteren, haal ik wel de draaibank er even af om te zien hoe dat gaat. En als ik dan tevreden ben probeer ik het met draaibank en al.

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.665
577
Moest toch ff naar de schuur voor iets anders, dus meteen maar even gekeken:
grootste lengte is 1495 mm, breedte frame is 460 mm, breedte op de wielen is 480 mm. De breedte op de vaste voetjes (die steken wat wijder) is 630 mm. Ik zat er dus wat naast.

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.452
906
‘s-Hertogenbosch
Gaat voor mij niet worden … grootste lengte die ik kwijt kan met de hoogte net niet tegen de achterruit 🫣is 110 tegen de rugleuning van de stoel. Ik zou de stoel verder naar voren kunnen zetten maar dan wordt het zicht aanmerkelijk minder, dus….

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.665
577
Ik weet ook niet of het bij mij wel past…. Dat zal emperisch vastgesteld moeten worden want lengte is niet het enige….enfin. We gaan het zien. Als je niets probeert weet je niet of het kan, nietwaar?!:unsure:;)

• Haha

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.275
3.960
Gaanderen
Goede suggestie. Heb ik aan gedacht. Die worden nog wel eens via MP aangeboden. Maar als ik zie wat daarvoor betaald moet worden....en dan heb je nog een hoop werk zelf te doen om het allemaal pas te maken. Ik kan wel wat met metaal, maar voor lassen moet ik op anderen terug vallen. En we zijn tenslotte houtbewerkers nietwaar?
Motorlift van HBM. Die zijn redelijk van prijs maar kosten wel 80 euro.

• Leuk

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.