Het is weer tijd voor een verslag van weer een stapje. Zoals al eerder vermeld is de Veritas bevel-up jointer plane aangekomen en gelijk aan het werk gezet. Het is inderdaad een beest van een schaaf, die gaat als een tank overall door heen. En het specifieke ritselende geluid van het schaven is een genot om naar te luisteren.
Nadat het blad redelijk vlak was (het is de onderkant) werd het tijd om aan de kopse kanten te gaan denken. Hier wil ik zwaluwstaarten aanbrengen om de kopse kanten af te werken en om aan één kant een bankschroef te kunnen bevestigen. Die zwaluwstaart gaat natuurlijk met een zwaluwstaartfrees in de bovenfrees. Maar hoe krijg je die frees in de kopse kant? Hiervoor heb ik een L-vormige steun gemaakt die langs een houten strip kan glijden. Een tweede strip (in dit geval een lange waterpas) voorkomt het opwippen. Op het vertical stuk maakte ik een latje vast waar de geleider voor de Festoolrail over paste.
Ik gebruikte de samenstelling voor de rail in vertical stand en kon daardoor ook de fijnverstelling gebruiken.
De houten (multiplex 3/4") strip schroefde ik op de rand van het blad vast en met shims (daar komen ze weer!) onder de waterpas zorgde ik ervoor dat het geheel soepel kon schuiven.
Ik ging in twee stappen naar de gewenste diepte. Daarna verplaatste ik de frees om de stap in de schuine kant kwijt te raken en om de zwaluwstaart op de gewenste breedte te krijgen. De overblijvende randjes gingen er met de kopieerfrees probleemloos af.
Nu moest het blad ondersteboven om de bovenkant te kunnen vlakken. Omdat het idee om een paar Hollandse zwaargewichten hiervoor uit te nodigen me financieel gezien niet zo aanstond heb ik toch maar een simpeler method bedacht. Het blad schoof ik zijdelings wat terug. Ik plaatste twee latten binnenin het frame. Ik schoof het blad er tegenaan tegen het wegglijden en tilde de vrije lange kant op. Toen het blad vertical was schoof ik het naar het midden en plaatste de latten aan de andere kant van het frame. Ik schoof het blad er tegenaan en liet het blad zachtjes neerkomen. Achteraf gezien een fluitje van een cent.
Nu komt het vlakken van de bovenkant aan de orde.
Nadat het blad redelijk vlak was (het is de onderkant) werd het tijd om aan de kopse kanten te gaan denken. Hier wil ik zwaluwstaarten aanbrengen om de kopse kanten af te werken en om aan één kant een bankschroef te kunnen bevestigen. Die zwaluwstaart gaat natuurlijk met een zwaluwstaartfrees in de bovenfrees. Maar hoe krijg je die frees in de kopse kant? Hiervoor heb ik een L-vormige steun gemaakt die langs een houten strip kan glijden. Een tweede strip (in dit geval een lange waterpas) voorkomt het opwippen. Op het vertical stuk maakte ik een latje vast waar de geleider voor de Festoolrail over paste.
Ik gebruikte de samenstelling voor de rail in vertical stand en kon daardoor ook de fijnverstelling gebruiken.
De houten (multiplex 3/4") strip schroefde ik op de rand van het blad vast en met shims (daar komen ze weer!) onder de waterpas zorgde ik ervoor dat het geheel soepel kon schuiven.
Ik ging in twee stappen naar de gewenste diepte. Daarna verplaatste ik de frees om de stap in de schuine kant kwijt te raken en om de zwaluwstaart op de gewenste breedte te krijgen. De overblijvende randjes gingen er met de kopieerfrees probleemloos af.
Nu moest het blad ondersteboven om de bovenkant te kunnen vlakken. Omdat het idee om een paar Hollandse zwaargewichten hiervoor uit te nodigen me financieel gezien niet zo aanstond heb ik toch maar een simpeler method bedacht. Het blad schoof ik zijdelings wat terug. Ik plaatste twee latten binnenin het frame. Ik schoof het blad er tegenaan tegen het wegglijden en tilde de vrije lange kant op. Toen het blad vertical was schoof ik het naar het midden en plaatste de latten aan de andere kant van het frame. Ik schoof het blad er tegenaan en liet het blad zachtjes neerkomen. Achteraf gezien een fluitje van een cent.
Nu komt het vlakken van de bovenkant aan de orde.
Laatst bewerkt: