Als de tekst een beetje wazig overkomt ligt dat aan een combinatie van late lunch/vroeg diner in een pas geopend Braziliaans restaurant maar voornamelijk aan een overdosis aan heerlijke sangria's.
Na het gaten boren in de poten was het tijd om de gaten in de pennen te gaan boren. Om de verbindingen strak te krijgen de zaak goed inklemmen. Er was dus behoefte aan lange klemmen. Nu heb ik een ruime voorraad 3/4" gaspijp dus was het tijd om de eenzame Pony pijpklem van gezelschap te voorzien. Bij m'n reguliere Home Depot waren ze uitverkocht. Bij een Home Depot aan het andere eind van Allentown eveneens. Dus ging ik naar de concurrent, Lowe's. Daar hadden ze nog net 3 Bessey klemmen dus de koop was gauw gesloten. Op de voorgrond de Bessy klem met twee nog ingepakte klemmen. De oranje klem is de Pony klem. De korte stukjes pijp zitten er alleen op voor de foto.
Nadat ik twee poten en de bijbehorende regels had ingeklemd kon ik met de boor een centerpunt aanbrengen op de pen. Op het oog maakte ik een tweede centerpunt met een centerpons. Daarna was het gaten boren in de pennen.
Omdat de zijkanten makkelijker te hanteren waren maakte ik eerst de kopkanten van het frame. Wederom met de nieuwe klemmen alles goed aangetrokken en toen de pennen er in gemept. Dat ging makkelijker dan ik had gedacht. Door het wat uitbuigen van de pennen kon je goed zien dat ze het gat in de pen opzochten en daarna weer in het gat van de poot geforceerd werden.
Nadat de kopse kanten gedaan waren werden de lange regels geplaatst en ook geklemd. Met letterlijk de laatste pen ging het mis. Bepaalde pennen kwamen tegen het kopse hout van de naast liggende regel aan. Die pennen had ik een korte, vrij stompe punt gegeven. Als je diep genoeg zat hoorde en voelde je dat goed. De laatste pen had per ongeluk van een scherpe punt voorzien. Toen ik lekker aan het meppen was had ik niet door dat de harde eiken punt in de balk dook. Met een flinke krak zat er een scheur in van ruim 100 mm. M'n reactie daarop wordt tekstmatig meestal weergegeven met de tekens op je toetsenbord die zich boven de cijfers bevinden. Ik vond na enige tijd een goed moment om aan de tweede bak koffie te beginnen. Terug in de werkplaats had ik een plan B verzonnen. Met een Japans zaagje zaagde ik de balk tussen de poten uit. Het restje pen werd uit de regel getrokken en de scheur gevuld met lijm. Ik maak een groef in de zijkant van de regel en plaats een trekstang van 7/16" - 14 draad (is ongeveer 10 mm). Aan de binnenkant komen per kant een paar Kreg-schroeven om de regel te positioneren.
Alle toogpennen zijn glad met de poten afgewerkt en de pennen voor zover nodig eveneens gelijk gemaakt. Ik had nooit gedacht dat ik als werktuigbouwer ooit nog kon genieten van dergelijk ambachtelijke uitstraling als van een pen en gat verbinding met toogpennen.
Intussen is de draadstang ingekocht alsmede de eerste lading van 10 stuks 2x4's (40x90). Wat ruikt een auto toch heerlijk met dat hout er in.