Het opstarten van het project duurde wat langer dan gedacht. Er ging het nodige tussendoor en als je uit het ritme raakt heb je wat tijd nodig om de draad weer op te pakken. De laatste foto liet het frame zien dat droog in elkaar gezet was. De volgende stap was het frezen van de groeven voor de achter- en zijwanden. Die wanden vallen in een uitsparing op de hoek van de balkjes zoals bij het onderkastje. Het frame werd samen gelijmd en dan merk je pas goed dat het een flink volume inneemt. Vervolgens werden met lijm en de tacker de wandjes van 1/4" multiplex vastgezet. Op die manier geeft het aanvullende sterkte aan het geheel. Omdat de werkwijze identiek is aan de onderkast heb ik het fotograferen wat gereduceert tot de dingen die anders zijn. De bodem en bovenkant is van 1/2" multiplex en rusten op latjes, bij wijze van sponning.
Er komen drie planken in met tussenruimten van 420. Dat betekend dat de bovenste plank vrij dicht tegen het plafond zit. De archiefdozen zijn nu eenmaal zo hoog. Als steun voor de planken heb ik een stripje hout tegen de zijwanden gelijmd. Als ik het vermoeden krijg dat dit te zwak is schroef ik de planken tegen de middenstijlen vast. De planken bestaan net als bij de onderkast uit een raamwerk met een groef waar een 1/2" multiply plaat invalt. Ik vind het altijd voldoening geven als je iets op maat maakt volgens je eigen opmetingen en zelfs zonder droog proberen het precies past. De drie planken gingen zuigend in de kast en vielen netjes op hun steun.
Het steuntje voor de planken.
Nu was het tijd voor de deuren. Omdat er glas in komt moet de sponning aan de achterkant open zijn voor het glas en een glaslat. En omdat ik met vier identieke stukken glas wil werken heb ik de afmetingen van de sponningen aan elkaar gelijk gemaakt. Ik heb voor vier ruitjes gekozen omdat die makkelijker zijn te hanteren dan twee lange lappen glas. Zoals bij de onderkast kwam er ook een toog in de bovenkant van de deur. Met m'n nieuwe Festool decoupeerzaag 420 was het uitzagen een fluitje van een cent.
Met dezelfde mal als eerder gebruikt werd het profiel er in gefreesd. Nadat de profielen in de deurdelen waren gefreesd werd een deel van de sponning weggefreesd. Achter de toog werd een recht deel weggefreesd.
Nu werd het tijd om de deuren pas te maken. Met de zaagtafel werd zo'n 5 mm speling gemaakt. De scharnieren werden aangebracht evenals de knoppen en de slotjes. Met twee 10 mm dikke blokjes maakte ik een aanslag aan de binnenkant van de deur zodat die netjes in het slot valt. Met dat laatste was de kast technisch gezien af.
Als overgang tussen beide kasten maakte ik een U-vorm van hout waar ik een iets breder symmetrisch profiel op lijmde. Voor de bovenkant maakte ik een identieke U-vorm met een kroonlijst.
Maar het moeilijkste moest nog komen. De kast moest uit de kelder via een trap naar de begane grond. De kast was niet zwaar maar vreselijk onhandig. En ik moest het alleen doen want de zoon des huizes is zo extreem onhandig dat elke vorm van assistentie me acuut in een diepe depressie zou werpen. Dus met veel machtsvertoon, manoevres op de millimeter en een paar nieuwe toevoegingen aan het vloekwoordenboek stond de kast uiteindelijk boven. Met het hogere plafond leek de kast ineens kleiner. Eerst heb ik de kroonlijst er op geschroefd. Daarna de tussen profieldrager geplaatst en de kast er op gezet. Het paste perfect. Nu de losgenomen deuren er weer in gezet alsmede de planken. Voor het zicht wat spulletjes en boeken in de kast gezet en van een afstandje het geheel in ogenschouw genomen.
Zelfs de kat knikte instemmend.