frame - voetbankje
het frame van het voetenbankje is op dezelfde manier als van de stoel zelf opgebouwd.
de 2 zijdes van het frame bestaan uit stroken berken multiplex 18mm met nerfrichting van de buitenste lagen in de langsrichting, verbonden met dominos.
waar ze verbonden worden, zijn de onderdelen met de formaatzaag onder de juiste hoek gezaagd, op andere plekken met formaatzaag / decoupeerzaag met overmaat.
na het in elkaar lijmen worden ze met een MDF-malletje (dat ik al had van de massieve versie) op vormmm gefreesd
malletje wordt bevestigd met dubbelzijdige kleefband en de zijde op vorm gefreesd met een kopieerfreesje
heb hier een CMT 906.191.11(D19mm) gebruikt met lager onderaan zodat ik de mal op de werktafel kan leggen (kleven) en en goed zicht heb op wat ik doe. het is een freesje met een kleine opwaartse hoek 5gr. dat is eigenijk niet ideaal omdat het de kans op tear-out aan de bovenkant vergroot. een neerwaartse hoek zou beter zijn omdat onderaan de mal zelf tear-out verhindert. bij de massieve versie was dit geen enkel probleem maar bij deze multiplex versie was er af en toe tear-our die groter was dan de 1mm van het 45gr kantje dat ik er sowieso nog ging aan frezen. maar die kon ik gelukkig aan de binnenkant verstoppen. 1 keer was het zo erg dat ik opnieuw ben moeten beginnen maar dat had allicht ook te maken met een plek van mindere kwaliteit in de multiplex (holte in de 2de laag of zo). moet toch maar eens op zoek naar een spiral-up/down cut met kopieerring, bestaat vast wel.
het voetbankje heeft 4 dwarsverbindingen, 2 onder de "zitting", 1 in voorste en 1 in de achterste stijl / poot.
de korte zijdes zijn op de formaatzaag onder de juiste hoek gezaagd.
voor de bovenste 2 is dat enkel een hoek van 2,5gr omdat de zijdes onder die hoek moeten komen, ingesteld op de zaag.
voor de 2 in de poten komt er een 2de hoek van 10gr bij omdat de poten in het vlak van de zijdes onder 10 gr staan. die 2de hoek is, zoals voor de stoel zelf, met een malletje gedaan.
dominos infrezen
droge passing
daarna de onderste dwarsverbindingen nog een kromming geven aan beide zijdes zodat het wat minder "massief" wordt. alweer een MDF-freesmalletje, gemaakt met de freespasser.
kleven met dubbelzijdige kleefband en 1 kant frezen
dan omdraaien en 2de kant frezen
vervolgens kantjes breken, alles schuren, lijmen en in de klemmen
heb hier, net zoals voor de hele stoel, rectavit D4 gebruikt, vooral omdat die een wat grotere open tijd heeft wat bij het lamineren zeker van pas komt om iets minder "lijmstress" te hebben.