er kwam even een dringende opdracht tussen, maar nu weer wat tijd om verder te gaan met het bouwverslag ...
stofferen
heb ik laten doen door een plaatselijke stoffeerder, in oker velours. vind het wel mooi dat die naargelang je met of tegen de haren instrijkt een andere tint krijgt.
zitting:
voetbankje:
dwarsverbindingen
er zijn 4 dwarsverbindingen tussen de 2 zijdes van de schommelstoel
- 1 rechte tussen de voorste stijlen/poten
- 1 rechte tussen de achterste stijlen/poten
- 2 gekromde tussen de regels onder de zitting
de zijprofielen zijn naar boven toe 2.5gr naar elkaar toe gekanteld. de dwarsverbindingen moeten dus onder een dubbele hoek afgekort worden op de formaatzaag.
om ze onder de “voor-achter”-hoek van de poten te kunnen klemmen alweer enkele malletjes.
voor de "links-rechts"-hoek heb ik de zaag onder 87.5gr gezet.
voor de gekromde dwarsverbindingen onder de zitting een MDF-malletje gemaakt (foto hieronder) met een freespasser (krommingsstraal ong 75cm) en ze dan met de bovenfrees met flush trim bit op vorm gefreesd.
armleuningen
daar heb ik blijkbaar geen enkele foto van maar zijn volledig analoog aan het frame gemaakt.
monteren
met alle onderdelen klaar was het tijd om alles samen te brengen.
in een eerste stap heb ik het frame met zijdes en dwarsverbindingen met lijm + dominos geassembleerd.
hier een beeld van de droge passing (met rug en zitting erbij)
de rechte dwarsverbindingen heb ik naar het midden toe nog wat slanker gemaakt. ook hier weer eerst met een freespasser (straal ong 2m) een MDF-malletje gemaakt, gekleefd met dubbelzijdige tape en kromming gekopieerd met bovenfrees met flush trim bit.
de malletjes voor de dwarsverbindingen (links voor de rechte, rechts voor onder de zitting):
voor het verlijmen nog alle hoeken afgerond met R9.5mm. alles was 22,5mm dik en ik wilde het halfrond zetten maar vermits ik nog een recht stuk nodig had voor het lager van het freesje was dit het grootste dat ik veilig kon gebruiken. na wat bijschuren met de hand was dit niet van halfrond te onderscheiden.
om de rug aan het frame te bevestigen was het origineel plan om 2 extra gekromde dwarsverbindingen te maken tussen de zijdes. ik had echter al gemerkt dat de achterzijde van de schommelstoel eigenlijk te zwaar werd waardoor die leeg nogal ver naar achter helde. daarom het plan gewijzigd en de zijdes afgeschuind volgens de kromming van de rug zodat ik die daar rechtstreeks kon tegen schroeven. zo had ik geen extra gewicht van de extra dwarsverbindingen en nog wat winst door wat ik afnam van de zijdes. omdat ik geen goeie schaven heb en er zeker niet mee kan werken heb ik dat botweg op vorm geschuurd met K60 op de rotex op groffe stand. goed voor de armspieren want dat trekt en sleurt maar ging eigenlijk nog verbazingwekkend snel.
hier het verlijmde frame, met afrondingen, afschuiningen voor de rugleuning en met de armleuningen voorlopig gemonteerd.
de armleuningen kon ik monteren met lijm en spaanplaatschroeven. die kon ik langs binnenuit verborgen schroeven onder de zitting en de rugleuning.
de zitting en de rugleuning zijn bevestigd met rampamoeren 8x8 (de langste die ik in de 12mm dikke laminering durfde boren) en M4 schroeven in blank messing. zichtbaar door het frame
voetbankje
ook hier geen foto's van het bouwproces maar identiek aan dat van de stoel.
wel alweer een malletje