Duigen van wijnvat schaven

Tomleeuw

Nieuw lid
22 apr 2021
12
2
Spanje
Hi, nieuw hier, excuus als dit verkeerd geplaatst is.

Ik heb heel veel duigen van wijnvaten (zie afbeelding) en ik wil daar een tafelblad van maken.
Wat ik van plan ben is om het kromme deel in het midden niet te gebruiken en weg te zagen.
De vrijwel rechte uiteinden van ongeveer 40cm wil gaan schaven met een schaafbankje ála DeWalt 733

Ik ben best handig, maar geen houtbewerker. :)

Mijn vraag:
1. kan dit, of kan ik een lichte kromming er nooit uithalen?
2. de binnenkant van de duig is erg vuil door extreem aangekoekt wijnmost en rafelig hout dat bijna niet te verwijderen is, kan deze zijde ook geschaafd worden?
 

Bijlagen

  • Duig_van_vat,_tropisch_hout_(KK-21)_-_Burgzand_Noord_4_-_BZN4_-_Watervatenwrak_-_WVW_-_6002521...jpg
    Duig_van_vat,_tropisch_hout_(KK-21)_-_Burgzand_Noord_4_-_BZN4_-_Watervatenwrak_-_WVW_-_6002521...jpg
    33,1 KB · Weergaven: 24

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
@Tomleeuw Als die DeWalt een vandikte bank is en geen vlakbank krijg je de kromming er niet uit. Een vandikte gebruik je nadat je 2 zijden vlak en haaks geschaafd hebt op een vlakbank.
De binnenkant zou ik met een verfkrabber oid proberen te reinigen, de schaafmessen en je schaafbankje zullen je dankbaar zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomleeuw

Tomleeuw

Nieuw lid
22 apr 2021
12
2
Spanje
@Tomleeuw Als die DeWalt een vandikte bank is en geen vlakbank krijg je de kromming er niet uit. Een vandikte gebruik je nadat je 2 zijden vlak en haaks geschaafd hebt op een vlakbank.
De binnenkant zou ik met een verfkrabber oid proberen te reinigen, de schaafmessen en je schaafbankje zullen je dankbaar zijn.
Ok, thanks. De krabber ga ik proberen.
Ik heb die DeWalt nog niet, maar blijkt inderdaad een vandikte bank te zijn.https://images.app.goo.gl/vLsgU4qkcD3qtEbXA
Ik kan dus beter een vlakbank kopen?
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Als je geen vlak en vandikte combi wil/kan kopen en je moet kiezen heb je meer aan een vlakbank die in combinatie met een zaagtafel een "vergelijkbaar" resultaat kan creëren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomleeuw

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.841
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb begrepen dat ze weer terug buigen bij vochtig weer.
Dat lijkt me sterk. Stoombuigen is een plastische techniek - het lignine in het hout wordt door de hitte zacht, kan gebogen worden, en houdt zijn nieuwe vorm bij afkoelen. het hele proces heeft relatief weinig met vocht te maken - de stoom is er met name voor om voldoende thermische massa te genereren om (dikker) hout in een acceptabele tijd door en door op, zeg, 95 graden te krijgen. Met hete lucht kan dat ook wel maar kost veel meer tijd en energie - stoom kun je snel en eenvoudig genereren en op een plek brengen, en staat bij warmteoverdracht aan een substraat ( je stuk hout) veel warmte af.

Niet heel praktisch - maar in theorie zou je het ook met (pak m beet, noem ns wat) kwikdamp kunnen doen ;-)

Gebogen hout zal onder invloed van luchtvochtigheid niet meer beweging vertonen dan niet-gebogen hout, en moet in principe ook terugkomen naar een evenwichtsconfiguratie bij een bepaalde luchtvochtigheid.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomleeuw

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Houten vaten worden (werden?) vaak in hun vorm gedwongen door de binnenzijde te schroeien met open vlam. Volgens mij kun je dat niet terugdraaien door te stomen.
Mss is het een idee om die kromme vormen juist te accentueren door duigen op hun zijkant liggend met elkaar te lamineren tot panelen & die vervolgens na haaks maken met elkaar te verbinden?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomleeuw

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.145
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb heel veel duigen van wijnvaten (zie afbeelding) en ik wil daar een tafelblad van maken.
Wat ik van plan ben is om het kromme deel in het midden niet te gebruiken en weg te zagen.
De vrijwel rechte uiteinden van ongeveer 40cm wil gaan schaven met een schaafbankje ála DeWalt 733
mijn neus heb ik nog niet boven die hoop wijnvatduigen gestoken, dus kan ik nog nuchter zijnde 2 vragen stellen
1) is het idee om die duigen voor een tafel te hergebruiken uit zuivere passie geboren & is de tijd die je daar aan gaat besteden volledig bijkomstig ?
2) hoe ga je een tafel die toch 70 tot 90 cm breed zal zijn + 70 of meer cm lang uit delen van 40 cm samenstellen ?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomleeuw

Tomleeuw

Nieuw lid
22 apr 2021
12
2
Spanje
Houten vaten worden (werden?) vaak in hun vorm gedwongen door de binnenzijde te schroeien met open vlam. Volgens mij kun je dat niet terugdraaien door te stomen.
Mss is het een idee om die kromme vormen juist te accentueren door duigen op hun zijkant liggend met elkaar te lamineren tot panelen & die vervolgens na haaks maken met elkaar te verbinden?

Ja heb ik ook aan gedacht, Maar gaat wel heel veel tijd en hout in zitten
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.766
983
Omgeving Eindhoven
1. kan dit, of kan ik een lichte kromming er nooit uithalen?
2. de binnenkant van de duig is erg vuil door extreem aangekoekt wijnmost en rafelig hout dat bijna niet te verwijderen is, kan deze zijde ook geschaafd worden?
1. Ja dat kan, houd er alleen rekening mee dat je, ook al is het hout redelijk recht (maar dus nog steeds iets krom) veel hout verliest (in de dikte); je schaaft zoveel weg tot je een rechte plank overhoudt. Even snel schematisch getekend (oranje je kromme plank en de overlap met groen wat het kan worden). En hoe langer je dus je plank wilt houden, hoe dunner groen wordt:
Vlakken.png
En dan moet je (vooral aan de binnenkant) je plank nog eens verder dunner schaven om de verkleuring grotendeels kwijt te raken, of in ieder geval een gladde plank over te houden. Dus bedenk je dat er dunne planken overblijven.
En let wel: bij recht ruw ( "fijnbezaagd") hout gaat er aan beide zijden al een mm of 3 vanaf om een gladde plank te krijgen zonder aftekening van de ruwe zijde zichtbaar. Dus bij krom hout moet je er echt rekening mee houden dat er heel wat mm's verloren gaan om recht hout te krijgen.

2. Schaven is juist de beste methode om van ruw rafelig hout naar gladde planken te gaan. Maar probeer, zoals eerder gezegd, eerst zoveel mogelijk de rommel (niet zijnde hout) eraf te krijgen, want dat is een aanslag op je schaafmessen. Ze worden er erg snel bot van (en met botte messen snijdt je niet maar hak je = geen glad resultaat)
Een goedkope (maar wel scherp geslepen) verfkrabber is daar inderdaad prima voor, daarvan is het minder erg als je die meerdere keren tussendoor moet slijpen of er hoekjes afbreken en je deze dus verslijt/verknalt.

Als je een vlak- of vandiktebank wilt aanschaffen, koop dan in ieder geval een combi (of beide machines los natuurlijk); het een kan niet zonder het ander.
hoe ga je een tafel die toch 70 tot 90 cm breed zal zijn + 70 of meer cm lang uit delen van 40 cm samenstellen ?
Tom zal daarvoor (dus) ook kopshout moeten verlijmen en dus een wildverband in de lengte creeren. Eigenlijk hoe laminaat ook op de vloer ligt. Maar ik vraag me af of er genoeg dikte in de plankjes overblijft om er een voldoende stevig tafelblad van te maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomleeuw

Tomleeuw

Nieuw lid
22 apr 2021
12
2
Spanje
mijn neus heb ik nog niet boven die hoop wijnvatduigen gestoken, dus kan ik nog nuchter zijnde 2 vragen stellen
1) is het idee om die duigen voor een tafel te hergebruiken uit zuivere passie geboren & is de tijd die je daar aan gaat besteden volledig bijkomstig ?
2) hoe ga je een tafel die toch 70 tot 90 cm breed zal zijn + 70 of meer cm lang uit delen van 40 cm samenstellen ?
Ik ga hem uit meerdere latten (van de duigen) maken. Wij wonen hier in een wijngebied, en grote stoere tafels zijn hier niet te koop
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Je zult waarschijnlijk flinke problemen krijgen met uitbreeksels tijdens het schaven omdat je door de kromming altijd aan een van beide einden van het plankje tegen de draad in gaat schaven. Voordat je investeert in machines specifiek voor dit project lijkt me een test aan te bevelen.

Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomleeuw

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.