Dubbele deuren herbouwen

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
681
328
Het Groene Hart
Wow, wat een reacties, bedankt weer!

Er is toch wel veel weg / verrot van de huidige deur hoor, het einde van de rot is hier nog niet in zicht, ook bij de andere deur is het er niet best aan toe.
Omdat ik het hout nu toch al (bijna) allemaal in huis heb, kies ik voor het arbeidsgenot en ga ik nieuwe maken.

Op deze foto is ook wel aardig te zien hoe het geheel nu in elkaar zit. Hoe de stijlen en de regels verbonden zijn is niet te zien zonder de deur verder te slopen en dat ga ik voorlopig nog niet doen. Ik denk inderdaad een slis of een open pen-gat verbinding. Zo kan ik het ook wel goed namaken denk ik.
Ander alternatief zou een zwevende pen-gat zijn, dat had ik ook in gedachten voor de smalle regels. Een open pen-gat geeft wel lekker veel lijmoppervlak natuurlijk.

Wat ik wel kon zien (na inderdaad een stukje kaal maken) is dat ze een balk genomen hebben waarbij de nerf ongeveer diagonaal loopt. Zo wilde ik het ook maar maken dan, als het goed genoeg was voor 100 jaar geleden moet het nu ook maar goed zijn. Daarvoor ga ik dan 2 delen verlijmen tot 1 groot blok. Ik wilde daar Titebond 3 voor gebruiken, eerst ontvetten met thinner en dan lekker lijmen. Of kan ik beter PU lijm daar voor gebruiken?

Het goede nieuws is trouwens dat de bovenkant nog redelijk strak lijkt te zijn, dus mogelijk kan ik dat stuk gebruiken om als mal te dienen / een mal te maken.

20250509_180639.jpg

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.921
3.504
Lijm? Er zit nooit lijm in die deuren. Daarom kan je ze zo makkelijk uit elkaar halen en onderdelen vervangen. Alleen de panelen zijn normaal gesproken gelijmd. Als die na 100 jaar te veel gekrompen zijn, zaag je ze door en zet je er een strookje tussen. Daarom heb ik altijd stukken van oude deuren staan. Zo heb ik de juiste kwaliteit hout voor reparatiewerk.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.921
3.504
Daar koop je een groot genoeg stuk hout voor. Lijmnaden in de vlakken ga je na verloop van tijd altijd zien. Hoe dikker het hout, hoe meer aftekening in mijn ervaring. Vandaar dat ik oude deuren uit elkaar haal en aangetaste stukken na maak. Oude deuren met veel sierwerk zijn ook veel gemakkelijker schoon te maken, als ze uit elkaar zijn. Voor de tijdelijke afsluiting haal je een deur die pas te maken is van marktplaats en die hang je er zo lang in.

• Leuk
Waarderingen: jorisvh

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
677
377
‘s-Hertogenbosch
Wat denk je van de binnen straal af te schrijven, te zagen en het reststuk aan de bovenkant er op te lijmen….. met een extra lat er tussen omdat de buiten straal anders is. Gewoon met constructie lijm.
Na het verlijmen tweezijdig door de vandikte bank en dan de definitieve rondingen er aan zagen.
De lijmnaden zullen misschien aftekenen maar dat is bij het origineel ook zo. Alles wordt neem ik aan dekkend geschilderd?

Succes, John

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.