Drukvat voor epoxyhars

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
22C2AA04-482F-46E2-B980-D72A46448169.jpg

Vandaag heb ik dit drukvat opgehaald om te gebruiken voor epoxyhars in combinatie met draaihout. Het vat is oorspronkelijk bedoeld voor lijmapplicaties, heeft een inhoud van plm 25 ltr en een werkdruk van 5 bar. Lijkt me voldoende vooreerst. Er zitten nogal wat nozzles op en een wonderlijke, een autobandenventiel. Vermoedelijk om ooit daarmee op te pompen hoewel ik dat ook weer wat raar vindt. Ik hoop dat het ook als onderdrukvat te gebruiken is voor impregneer werk. Voorlopig erg content hiermee.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik hoop dat het ook als onderdrukvat te gebruiken is voor impregneer werk. /QUOTE]

Waarom niet? Als ie 5 bar overdruk aankan, dan kan ie zeker 1 bar onderdruk aan (meer wordt het nooit). Een cilinder is sowieso al beter bestand tegen druk van buiten dan van binnen, dus hij zou meer onderdruk dan overdruk moeten kunnen weerstaan. En bij onderdruk blijft het deksel vastzitten zonder bouten of klemmen ;-)
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Henk, ik maakte mij waarschijnlijk zorgen om niks, en het ging mij ook om de aanpassing om het bruikbaar te maken. Inmiddels zowel onderdruk uitgeprobeerd als een acrylaatdeksel in de maak.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Het nieuwe drukvat is inmiddels ook geschikt voor vacuum zodat ik hout kan impregneren. Het deksel is van perspex met een groef gevuld met siliconenrubber. De vacuümpomp is aangesloten met twee kraantjes en een vacuummeter. De onderdruk is plm 850 mbar.
 

Bijlagen

  • 22EEE52B-0630-4F10-BEDF-702957FDE836.jpeg
    22EEE52B-0630-4F10-BEDF-702957FDE836.jpeg
    717,5 KB · Weergaven: 49

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Das wel super handig dat je het vior zowel druk als vacuum kan gebruiken. Jammer dat ik niets af weet van al die koppelingen anders ging ik ook op zoek naar zo'n lijmvat
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Nee Henk die reelseats maken is het probleem niet. Dat ding op je bestaande hengel zetten wel. Ik heb alles voor stabilisatie. Alleen niet om epoxy te gieten zonder luchtbellen. In ebbs wel epoxy meegenomen waar je zonder druk zou moeten kunnen gieten. Nog geen tijd gehad om te proberen.
 

Rolandkoster1

Nieuw lid
24 aug 2021
1
0
Enkhuizen
Een goede dag ieder,ik lees net over het drukvat. Kan iemand mij vertellen waar die van daan komt .ik ben naar zo iets op zoek voor het werken met epoxyhars en houtdraaiwerk.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Voor onderdruk gebruik ik een tweedehands exsiccator (een stuk labglaswerk dat bedoeld is om onder vacuum gezet te worden, teneinde preparaten te drogen - onderdruk zorgt voor snel verdampen van water, dat wordt opgenomen door in de exsiccator aanwezige silicagel (of ander absorbens)). Bijkomend voordeel van zo'n glazen ding is dat je precies kan zien wat er gebeurt. Nadeel is dat ze niet zo groot zijn...
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Een ander groot verschil tussen een drukvat en een vacuüm vat is het deksel. Bij een vacuüm vat en een goede (siliconen) rubber ring tussen deksel en vat, zuigt deze wel vast.
Bij een drukvat zullen er knevels opzitten om het deksel gesloten te houden.

jaap
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Onderdruk is nooit meer dan 1 bar. Overdruk wel. Vacumeren gaat prima in een plexiglas cilinder met een vlakke bodem. Bij 10 bar over druk heb je een toffe puzzel.
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.