Drukvat voor epoxyhars

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Een lokale versie van 'Cactus Juice' - een metacrylaat monomeer die in situ gepolymeriseerd wordt. Meer specifiek Resion Stabicure van Polyestershoppen. Het doel is een coating die zich IN de bamboe bevindt, ipv lak dat er bovenop ligt. Mijn doel is niet om de eigenschappen van de bamboe te wijzigen door het door en door te impregneren - iets wat klassieke hengelbouwers over hun geïmpregneerde bamboe wel beweerden (hoewel ik daar niet helemaal van overtuigd ben). Het best gedocumenteerde proces is dat van Orvis - ontwikkeld door Wes Jordan in de jaren 50 - waarbij de hengels weken in een fenol-formaldehyde hars ('bakeliet') oplossing verbleven, waarna de hars bij verhoogde temperatuur werd uitgehard.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
961
Riemst
Onderdruk is nooit meer dan 1 bar. Overdruk wel. Vacumeren gaat prima in een plexiglas cilinder met een vlakke bodem. Bij 10 bar over druk heb je een toffe puzzel.
Het is niet de druk op zich die het verschil maakt. Een cilinder is vooral sterk van binnen naar buiten. Van buiten naar binnen is dat veel minder. Ik heb nog nooit een PET fles kapot geblazen. Maar ze laten verschrompelen door de lucht er uit te zuigen gaat eenvoudig. Kleine diameters gaan per definitie met een zelfde wanddikte ook beter tegen vacuum bestand zijn dan grote diameters.
 
  • Leuk
Waarderingen: Risikoos en Wilco Flier

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
Correct. Bij een vat op onderdruk faalt de wand op knik, bij overdruk op trek. Dat zijn twee totaal verschillende manieren van falen en de weerstand is totaal verschillend. De PET fles is inderdaad een prima voorbeeld. Bij onderdruk kan ook de ondersteuning kan een groot verschil maken.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Het is niet de druk op zich die het verschil maakt. Een cilinder is vooral sterk van binnen naar buiten. Van buiten naar binnen is dat veel minder. Ik heb nog nooit een PET fles kapot geblazen. Maar ze laten verschrompelen door de lucht er uit te zuigen gaat eenvoudig. Kleine diameters gaan per definitie met een zelfde wanddikte ook beter tegen vacuum bestand zijn dan grote diameters.
Mooi verwoord! 👍
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

Hiepie

Nieuw lid
21 okt 2016
5
1
67
Leersum
Een lokale versie van 'Cactus Juice' - een metacrylaat monomeer die in situ gepolymeriseerd wordt. Meer specifiek Resion Stabicure van Polyestershoppen. Het doel is een coating die zich IN de bamboe bevindt, ipv lak dat er bovenop ligt. Mijn doel is niet om de eigenschappen van de bamboe te wijzigen door het door en door te impregneren - iets wat klassieke hengelbouwers over hun geïmpregneerde bamboe wel beweerden (hoewel ik daar niet helemaal van overtuigd ben). Het best gedocumenteerde proces is dat van Orvis - ontwikkeld door Wes Jordan in de jaren 50 - waarbij de hengels weken in een fenol-formaldehyde hars ('bakeliet') oplossing verbleven, waarna de hars bij verhoogde temperatuur werd uitgehard.
Eerst maar even voorstellen. lurk reeds een aantal jaren aan dit forum en heb hier veel opgestoken. Van een gevelde notenboom mbv een ”Alaskan mill” planken gezaagd en deze na een aantal jaren drogen omgezet naar een klein tafeltje. ( met dank aan dit forum).
daarnaast is hengelbouw (splitcane) een hobby. Mal ( metaal) zelf gemaakt en daarnaast de eerste hengels. Impregneren tot nu toe werd uitgevoerd door plexiglas op te lossen in aceton en de blank en reel inserts in deze oplossing een aantal dagen te impregneren. het idee van Henk ( resin stabicure) lijkt een uitstekende verbetering. Daarvoor mijn dank.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Interessant Henk! Wij zijn ook al een tijdje bezig met stabiliseren van hout, maar heb daar nog niks over gepost. Dat ga ik asap doen.
Worden de hengels niet bros als je ze geïmpregneerd hebt? Wij hebben meer dikke stukken hout gedaan.

Wij gebruiken nu, na een aantal leverancier getest te hebben, het originele Cactus Juice, dat schuimt het minst.
Bas Hemmen is mijn compagnon in deze en ons eerst product zijn kloppers. Ik zal er dit weekend wat meer over schrijven.

jaap
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Volgens mij ging de discussie over drukvaten en vacuumkamers, niet over petflessen. Maar als jullie het graag over petflessen willen hebben. Als je een petfles maakt die sterk genoeg is om vol vacuum aan te kunnen, gaat hij nog steeds stuk als je er 300 bar op zet. Als een vacuumkamer zou imploderen is er niet zo veel aan de hand. Als een drukkamer explodeert heb je wel een probleem. Daarom zijn de laatste ver over gedimensioneerd. Een stuk extra veiligheid. Dan heb je nog materiaal moeheid. Resultaat zwaardere constructie.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Interessant Henk! Wij zijn ook al een tijdje bezig met stabiliseren van hout, maar heb daar nog niks over gepost. Dat ga ik asap doen.
Worden de hengels niet bros als je ze geïmpregneerd hebt? Wij hebben meer dikke stukken hout gedaan.
Nee - en dat is ook de algemene ervaring van impregneren van bamboe in het algemeen - hengels worden al sinds zeg 1950 geïmpregneerd met een bakeliet-versie - een fenol-formaldehyde hars. Die wordt nog harder dan een acrylhars. Of sommige houtsoorten bros worden weet ik zo niet - ik neem aan dat het dan om betrekkelijk poreuze, lichte houtsoorten gaat. Bamboe is erg dicht, en weinig poreus, en neemt dus sosieso weinig hars op. Mijn doel/proces is om een waterdichte laag IN de bovenste x micrometer van de bamboe te krijgen, in plaats van OP de bamboe. Wes Jordan suggereerde dat met zijn proces (weken onderdompelen in een bad van bakeliethars op waterbasis onder verhoogde temperatuur) de doordringing dieper zou zijn, maar ik waag het te betwijfelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik werk niet met cactus juice, maar meesten die dit gebruiken hier, werken met drukvaten, de meesten gebruiken druk om dat lucht bellen in de acrylic tevoorschijn komt met vacuum en er niet uit komen voordat de acrylic hard begint te worden, met druk worden eventuele lucht bellen in elkaar gedrukt en onzichtbaar gemaakt.

Gebruikte verfspuit drukvaten worden regelmatig aangeboden voor goede prijzen, zoals deze hier, je moet er wel wat aan veranderen maar dat is vrij makkelijk.

En deze kunnen natuurlijk ook met vacuum gebruikt worden.

Prijs voor deze is $90--, en er zijn er vershillende tussen de 90 en 200 dollar te koop.

Druk vat.jpg
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
ik dacht dat je voor impregneren net vacuum nodig had omdat je zo de lucht uit het onderwerp zuigt dat dan gevuld wordt met de cactus juice (of whatever). In mijn ogen is het vacuum voor stabiliseren en impregneren en druk voor casting van harsen en dergelijke.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
ik dacht dat je voor impregneren net vacuum nodig had omdat je zo de lucht uit het onderwerp zuigt dat dan gevuld wordt met de cactus juice (of whatever). In mijn ogen is het vacuum voor stabiliseren en impregneren en druk voor casting van harsen en dergelijke.
Het probleem met vacuum is dat de lucht er uit gezogen word maar de bellen kunnen er niet uitkomen voordat de cactus juice begint te harden, zo sommige gebruiken een heat gun om ze naar boven te brengen.

Met klein spul kun je dunner resin gebruiken en onder vacuum de lucht er uit trekken en dan het vacuum er af doen, waar de normale lucht druk het spul/resin er in drukt, sommige gebruiken hogere druk om de eventuele luchtbelletjes nog kleiner te maken, maar dan moet je nog steeds de resin laten kuren in een oven.

pressure casting??.png

Here is een link voor een persoon die dit al een lange tijd heeft gedaan en les geeft/gaf.

Hij was/is een member van de turners club in London waar Ik ook een member was in die tijd.

 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: mrRuben

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Het probleem met vacuum is dat de lucht er uit gezogen word maar de bellen kunnen er niet uitkomen voordat de cactus juice begint te harden, zo sommige gebruiken een heet gun om ze naar boven te brengen.
ah kijk ik dacht dan weer dat de cactus juice of whatever moest gebakken worden. dus uit de halen, in zilverpapier in de oven.

 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het is denk ik een beetje afhankelijk van wat je impregneert. Als je relatief 'massief' materiaal impregneert, met weinig/kleine porien en capillaire kanalen zul je geen luchtbellen in de hars krijgen na vacuumimpregnatie, en heb je dus ook geen druk nodig. ALs je hout met 'grote gaten' of half verrot hout (hout met vergevorderde slaap en zo) impregneert krijg je wel 'harspockets' (ik zal het maar even zo noemen), die groot genoeg zijn om luchtbellen te bevatten, luchtbellen die je ook gaat zien als je gaat draaien. Die wil je dus wel kwijt.

Daarnaast kun je druk eventueel gebruiken (als de lucht eerst uit een object gezogen is en de achtergebleven ruimtes met hars zijn gevuld) om die vulling te 'vervolmaken'.

Na vacuum, en eventueel drukimpregnatie moeten deze acrylharsen inderdaad gebakken worden, bij een temperatuur die afhankeljk is van de specifieke acrylaatmonomeer, en de aanwezige katalysator. Stabicure hardt bij ca. 90 graden (door en door - is voor een hengel niet zo belangrijk want die zijn dun genoeg dat de binnenkant vrijwel net zo snel opwarmt als de buitenkant, maar bij dikke stukken hout moet je daar serieus rekening mee houden) in een minuut of 10 uit. Bij kamertemperatuur niet.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Zoals Dave Bell zegt, de kleine belletjes komen er niet uit, het maakt het zoals een "Aero bar" (chocolade reep met belletjes er in), grote openingen vullen makkelijk en die luchtbellen gaan er vlug uit.

Als het het hout is met alleen kleine openings dan kun je die luchtbelletje beter onder druk zetten en ze meer of minder onzichtbaar maken.

Het is natuurlijk moeilijker waneer je allerlei luchtbel maten er in hebt.
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
@Leo Van Der Loo zou je dan voor het stabiliseren van bvb een schaal eerder druk aanbevelen? ik heb een stapel fantastisch mooi zilverberk met slaap dat helaas al behoorlijk zacht is. zelfs met scherpe beitels (en mss wat gebrek aan expertise aan mijn kant) krijg ik behoorlijk wat tear out.

Er zijn ook producten die je er op kan smeren, maar dat lijkt mij in dit geval niet meer voldoende. Het wordt ook nog een uitdaging om een passende vacuum of druk kamer te vinden als de blokken to 30cm zijn waarschijnlijk....
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
In de kunststofbouw wordt soms een combinatie van vacuüm en druk toegepast. Na het sluiten van het vat eerst het vacuüm om de luchtbellen die er zijn te laten groeien zodat ze kunnen ontsnappen. Daarna overdruk om de belletjes die niet groot genoeg waren om te ontsnappen juist zo klein mogelijk te maken.
De hars wordt vaak ook al onder vacuüm ingevoerd (geinjecteerd), langzaam en van onder af in strategisch geplaatste leidingen, zodat resterende de lucht de tijd heeft om weg te komen.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
@Leo Van Der Loo zou je dan voor het stabiliseren van bvb een schaal eerder druk aanbevelen? ik heb een stapel fantastisch mooi zilverberk met slaap dat helaas al behoorlijk zacht is. zelfs met scherpe beitels (en mss wat gebrek aan expertise aan mijn kant) krijg ik behoorlijk wat tear out.

Er zijn ook producten die je er op kan smeren, maar dat lijkt mij in dit geval niet meer voldoende. Het wordt ook nog een uitdaging om een passende vacuum of druk kamer te vinden als de blokken to 30cm zijn waarschijnlijk....
Ik zal eens meten wat de diameter van mijn drukvat is.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Mijn drukvat heeft een inwendige diameter van 32cm de ton die er inzit heeft een inwendige diameter van 29 cm. Die emmer wordt gebruikt als je dit vat als verfspuit gebruikt. Wel moet je zelf een vorm maken die om de schaal past. Hier de link VEVOR verfspuitpistool 30L, drukvat 9,5 mm, verfpistolen met automatisch roerwerk en 4 verwijderbare rollen voor bedrijfswagens, bussen in de bouw en industriële schilderkunst : Amazon.nl: Klussen & gereedschap
Ik heb hem dit jaar de eerste keer gebruikt om er epoxy penblank mee te maken. De eerste proef is goed gelukt.
Al moet ik hem wel waterpas stellen:rolleyes:
 
  • Leuk
Waarderingen: mrRuben

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
@Leo Van Der Loo zou je dan voor het stabiliseren van bvb een schaal eerder druk aanbevelen? ik heb een stapel fantastisch mooi zilverberk met slaap dat helaas al behoorlijk zacht is. zelfs met scherpe beitels (en mss wat gebrek aan expertise aan mijn kant) krijg ik behoorlijk wat tear out.

Er zijn ook producten die je er op kan smeren, maar dat lijkt mij in dit geval niet meer voldoende. Het wordt ook nog een uitdaging om een passende vacuum of druk kamer te vinden als de blokken to 30cm zijn waarschijnlijk....
I'm not doing this, maar eerst vacuum voor zolang als het materiaal dat je gebruikt nog zacht is, en dan druk om alle nog niet ontsnapte bellen zo klein mogelijk te maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: mrRuben

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.