Draaiwerk afwerken met een schraapstaal

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
618
341
‘s-Hertogenbosch

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.411
524
Etten-Leur
Ik ken het van filmpjes en van een demo door Eiko Tanaka; zelf ook wel eens zo’n mes gemaakt en het is vooral geschikt voor kopshout als voorbereiding op urushi afwerking.

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
618
341
‘s-Hertogenbosch
Dit werk wordt ook gemaakt door Eiko Tanaka zie EIKO TANAKA - Woodturner and Urushi Artist
en

M.vr.gr. Jan
Dankjewel voor het delen 👍🏼was interessant. Daar is de manier van aanvliegen toch iets anders… waar wij op de as snijden, snijden ze daar aan de onderzijde… of is dit veelal schrapen???
Nou is m’n Japans niet het je van het,, maar beelden vertellen veel. In het laatste stukje laat ze een poreus gedeelte met slaap zien, mij is niet duidelijk wat ze erop smeert…, ik kon het niet goed verstaan 🤗.
Niettemin een leuk filmpje om eens over de grens te kijken 👍🏼
Groetjes John

• Leuk
Waarderingen: wijk0983

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.234
3.409
Gaanderen
Ik heb enkele demo's gezien. Helaas op te grote afstand om precies te zien hoe ze werken met zo'n schraapijzer. Ze maakt fantastisch afgewerkte voorwerpen. Echter, de prijs per artikel is dusdanig dat de lie nielsen schaven goedkoop zijn. Ik dacht een 3000 dollar per stuk. Klein kommetje.

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.411
524
Etten-Leur
Dankjewel voor het delen 👍🏼was interessant. Daar is de manier van aanvliegen toch iets anders… waar wij op de as snijden, snijden ze daar aan de onderzijde… of is dit veelal schrapen???
Nou is m’n Japans niet het je van het,, maar beelden vertellen veel. In het laatste stukje laat ze een poreus gedeelte met slaap zien, mij is niet duidelijk wat ze erop smeert…, ik kon het niet goed verstaan 🤗.
Niettemin een leuk filmpje om eens over de grens te kijken 👍🏼
Groetjes John
Inderdaad wordt er anders gewerkt; naar mijn idee omdat het eerder een soort van opstaande messen zijn waaarmee wordt gesneden, ze werken zittend en de draairichting verandert als ze buiten of binnenkant bewerken. Het gereedschap is zelf gemaakt zo ook die schraapmesje. Je kunt hetzelfde met een schraapstaal proberen, vooral die ronde vormen zijn geschikt.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.