Douglas tuintafel

Invator

Actieve deelnemer
13 mei 2024
143
205
Boortmeerbeek
www.youtube.com
Gezien we onze buitentafel wat groter wilden, ben ik aan de slag gegaan in Fusion en kwam ik tot dit ontwerp:
Afmetingen zijn ongeveer 3m60 x 97cm

tafel.jpg

Project begonnen met de lange Douglas balken te schaven op de A3-31, waarvoor ik wat extra tafeluitbreidingen
gemaakt heb uit MDF.

IMG_0060.jpg

De onderkant van de balken werden voorzien van twee groeven om de werking te beperken (tafel staat
blootgesteld aan alle elementen).

IMG_0061.jpg

Balken werden vervolgens afgerond en al verbonden met drie dwarslatten - gezien er toch al wat spanning op
sommige balken zat, zijn er lijmklemmen en afstandsblokjes gebruikt om alles uit te lijnen.

IMG_0067.jpg

De kopse kanten werden voorzien van gaten mbv de DF700 om zo het rekeind te verbinden (er werd
telkens maar 1 pen gelijmd zodat er nog ruimte is voor uitzetten).
IMG_0068.jpg

De twee A-poten werden ook dmv Domino's verbonden en verlijmd.
IMG_0071.jpg

IMG_0069.jpg

Vervolg in volgende post

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en WZN

Invator

Actieve deelnemer
13 mei 2024
143
205
Boortmeerbeek
www.youtube.com
De dwarsbalk beneden werd idem ditto verbonden, gelijmd met PU (D4) lijm.

IMG_0072.jpg

IMG_0073.jpg

De schuine steunbalken werden voorzien van een uitsparing, en opnieuw
met Domino's verbonden aan de grote dwarsbalk
IMG_0075.jpg

Heel de tafel in de olie gezet (verbeterde houtolie van de Cokerije)
IMG_0088.jpg

Onderkant van de poten nog voorzien van plastic pootjes om direct grondcontact te vermijden.
Deze werden zelf ontworpen en 3D-geprint.

IMG_0089.jpg

Uiteindelijk alles verbonden met enkele lijmklemmen:

IMG_0090.jpg

En klaar!

IMG_0115.jpg

IMG_0117.jpg

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
3.055
1.482
Omgeving Leiden
Mooi!
Als ik je verslag lees lijkt het net of het een middagje werk is, ha, ha.
Maar ik weet wel beter hoor, het is veel werk geweest waarbij je bij elke stap goed moet nadenken, je niet moet laten afleiden, 2 keer moet meten, enzovoort, enzovoort.
Daar kan je met gepaste trots lekker aan zitten.

• Leuk
Waarderingen: Invator en WZN

Gerco

Actieve deelnemer
25 okt 2018
44
47
Die is heel tof geworden! Ik ben ook wel benieuwd naar je tafeluitbreidingen van de A3-31. Ik heb dezelfde machine en wil dit ook nog een keer maken. Heb je foto's of kun je beschrijven hoe je ze aan de VDB vast hebt gemaakt?

• Leuk
Waarderingen: Invator

Invator

Actieve deelnemer
13 mei 2024
143
205
Boortmeerbeek
www.youtube.com
Die is heel tof geworden! Ik ben ook wel benieuwd naar je tafeluitbreidingen van de A3-31. Ik heb dezelfde machine en wil dit ook nog een keer maken. Heb je foto's of kun je beschrijven hoe je ze aan de VDB vast hebt gemaakt?
ik heb gebruik gemaakt van de extensierails die er al opzitten (voor de kleine 40cm alu-tafeltjes).
Hiervoor een dunne groef uit het MDF gefreesd, en dan met twee rampa-moeren een schroefsysteem
gemaakt zodat deze langs de bovenkant kan worden bijgesteld en uitgelijnd met een M6 boutje).

Dit bleef redelijk goed op z'n plaats, al heb ik hier en daar wel een klem bijgezet als extra zekerheid.

Waarschijnlijk kan je dit eleganter oplossen, maar heeft z'n werk gedaan :)

Beneden de foto van de onderkant van de MDF plaat (en de twee rampa-moeren).

IMG_0119.jpg

extensierail van Felder, hier ligt de groef dus op. De twee moeren komen zo net tussen
de twee richels.

IMG_0120.jpg

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.