Douglas tuinbank en tafel

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Waar bestellen jullie deze sipo domino's?
Hey Count Chocula, ik maak m'n domino's gewoon zelf... Eigenlijk is dat echt niet moeilijk met een freestafel... Als je een voorbeeld domino hebt van de juiste maat dan kan je van een restje padoek of iets vergelijkbaar ook zelf domino's maken.. Dan ben je van je restafval vanaf en koop je geen dure domino's ;)
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
156
Zutphen
Mijn ervaring is dat een massief werkblad voor buiten niet geschikt is; zo'n een blad kan zon , regen en grote temperatuur wisselingen niet aan. Vandaar dat tuintafels altijd aangeboden worden met planken.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer en Count Chocula

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Mijn ervaring is dat een massief werkblad voor buiten niet geschikt is; zo'n een blad kan zon , regen en grote temperatuur wisselingen niet aan. Vandaar dat tuintafels altijd aangeboden worden met planken.
Ik vind het ook erg spannend inderdaad. Misschien toch maar overwegen om een boel problemen te voorkomen door het blad dood te zagen?
 

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Vanmiddag even de laatste domino gaten gemaakt en de boel even droog gepast. Met die domino's is de structuur al heel erg stevig ondanks dat er niks geklemd zit. Mooi stuk gereedschap blijft dat.

De hoogte van de bovenkant van het blad is nu 72,5 cm en dat is 2,5 cm minder dan ik van plan was. Ik heb als referentie onze huidige keukentafel genomen. De poten staan onder een hoek van 5 graden naar binnen toe al kun je dat op de fotos erg slecht zien.

Door al die hoeken heb ik iets meer van mijn hoogte verloren dan ik van plan was. Ik overweeg nu onder de poten een soort voetjes van 2,5 cm te zetten in contrasterend hardhout. Wellicht goed tegen optrekkend vocht? Of is dat gewoon een dom idee? Het moet wel precies doorlopen in de lijn van de huidige poten natuurlijk maar die 2,5 cm maakt net genoeg uit. Als hoogte van de bank denk ik nu aan 45 cm.

Of zou ik de bank gewoon 2,5 cm lager maken?

Tevens merk ik dat het blad al een klein beetje begint krom te trekken. Ik kan over dat doodzagen niet vinden hoe diep in dan ongeveer zou moeten zagen. Het blad is nu 4,5 cm dik. Meer of minder dan de helft diep? Of zou ik juist een paar hoekijzers infrezen aan de onderkant om hem vlak te houden?

Ook wil ik nog een paar balken op de kop van het blad zetten (breadboards, ik weet de NL term niet) Dit zou ook iets moeten doen voor het vlak houden maar ik betwijfel of dat genoeg is.

Alvast dan voor jullie meedenken en advies.Schermafbeelding 2021-04-11 om 20.31.49.jpg
Schermafbeelding 2021-04-11 om 20.32.23.jpgSchermafbeelding 2021-04-11 om 20.32.45.jpgSchermafbeelding 2021-04-11 om 20.33.07.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.950
Klein-Brabant, Vlaanderen
Of zou ik juist een paar hoekijzers infrezen aan de onderkant om hem vlak te houden?
je kan aan de binnenkant van de korte zijde bladverbinders zetten
die laten het in de breedte krimpen en uitzetten van het blad toe
tegelijk houden ze het blad tegen het onderstel
bladverbinders kunnen uit hout, maar ook uit metaal
de metalen zijn uiteraard sterker
Ook wil ik nog een paar balken op de kop van het blad zetten (breadboards, ik weet de NL term niet) Dit zou ook iets moeten doen voor het vlak houden maar ik betwijfel of dat genoeg is.
je zou het met metalen bladverbinders op moeten kunnen lossen
 

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Vandaag flink doorgepakt aan de tafel. het onderstel afgewerkt en voorzien van sleuven voor de wervels.
Omdat ik iets hoogte tekort kwam door een denkfout bij het zagen van de hoeken heb ik er een paar hardhouten poten voor gemaakt. Deze heb ik met de beitel op maat gestoken en daarna vlak geschuurd met de rest van de poten. Ik vind ze best fraai door het sterke contrast in kleur. Verder alle hoeken afgerond en alles afgeschuurd. Daarna ontvet en 2 x in de olie gezet. De wervels liggen inmiddels voorgeboord klaar. Ik hoop het blad er morgen op te kunnen monteren.

Het blad zelf is naast het lichte kromtrekken in het begin nog niet verder gegaan. Ik heb nog eens gekeken naar een eiken tafel die we al meer dan 10 jaar buiten hebben staan en tot mijn verbazing was het blad daarvan ook doodgezaagd. Was me nooit opgevallen omdat ik nooit wist wat dat was :). Dat werkt geweldig blijkbaar want die heeft al veel afgezien en de 2 hoekijzers houden het blad verder keurig vlak.
Ik heb een paar hoekijzers klaarliggen maar wil het eerst proberen met het doodzagen en de wervels. Ik gok dat dat voldoende moet zijn. De ijzers kan ik er altijd nog inzetten omdat het blad toch demontabel is met de wervels.
Ook heb ik het blad voorzien van de eindstukken op de koppen met de domino. Dat trekt hem ook alweer bijna vlak.
Zin in morgen!
Schermafbeelding 2021-04-17 om 21.19.49.jpg
Schermafbeelding 2021-04-17 om 21.18.00.jpgSchermafbeelding 2021-04-17 om 21.18.28.jpgSchermafbeelding 2021-04-17 om 21.18.50.jpgSchermafbeelding 2021-04-17 om 21.19.00.jpg
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Zonde van het kromtrekken! Heb je de domino's en de extra balk op het einde volledig vastgelijmd?

Het hardhout absorbeert ook vocht, al vind ik het persoonlijk ook een mooi detail. Ik heb als 'brug' in het verleden al gebruik gemaakt van 8 & 10 mm HDPE. Als je dat wat laat invallen geeft het een beetje een zwevend effect aan de poot.

20190926_214111.jpg

De bladwervels maakt je trouwens beter in de lengterichting van het hout, ik vond dit ook een leuke manier:

20191011_213532.jpg


Het douglas heeft een mooie, warme kleur na het behandelen (y) Ooit neem ik een lekker Belgisch bier mee om erop te nuttigen 🍻
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Die hdpe is ook een goed idee inderdaad! Waar haal je dat? En ik had inderdaad ook gezien dat de nerfrichting niet optimaal was maar het is een oud kozijn en echt bikkelhard. Op deze manier hoefde ik niets te frezen want het stuk was al zo. De voetjes heb ik gemaakt van het andere deel van die balk die ik door de lintzaag gehaald heb.
 

MrCrazy

Nieuw lid
8 apr 2021
16
13
Kippendorp
Die hdpe is ook een goed idee inderdaad! Waar haal je dat? En ik had inderdaad ook gezien dat de nerfrichting niet optimaal was maar het is een oud kozijn en echt bikkelhard. Op deze manier hoefde ik niets te frezen want het stuk was al zo. De voetjes heb ik gemaakt van het andere deel van die balk die ik door de lintzaag gehaald heb.

van de week heb ik het eea aan HDPE besteld op Kunststofplatenshop.nl | Kunststof platen op maat in elke gewenste vorm
Goede prijs, op maat en snel geleverd. Aanrader
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Ik vind die hardhouten poten eigenlijk best mooi. Steekt mooi af, en het is ook nog eens beter voor de poten. Misschien niet zo goed als het HDPE, maar ik schat dat ze net zolang meegaan als het douglashout. Eventueel kan je er nog voor kiezen om onder het hardhout tóch nog HDPE te zetten. Dan ben je helemaal het heertje.
 

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Vandaag het blad en de tafel af kunnen werken. Ik heb het blad met wervels bevestigd maar ben vergeten foto's te maken daarvan zie ik nu. Die zal ik morgen nog even plaatsen. Wel een mooi systeem die wervels!
Het blad en onderstel is 3 keer voorzien van Douglas olie. Het blad is door de wervels weer prachtig vlak geworden dus dank voor de tip @ZotVanHout

Samen met de buurman de tafel even op mijn snoeikar achter de grasmaaier gezet. Dat schol toch een boel sleepwerk. Al met al zal deze tafel niet meer van zijn plaats waaien :)
Volgende project is de bijpassende bank.
Schermafbeelding 2021-04-18 om 21.49.58.jpgSchermafbeelding 2021-04-18 om 21.48.16.jpgSchermafbeelding 2021-04-18 om 21.48.23.jpgSchermafbeelding 2021-04-18 om 21.48.40.jpgSchermafbeelding 2021-04-18 om 21.48.48.jpgSchermafbeelding 2021-04-18 om 21.48.59.jpg
 

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Vandaag de poten van de bank gemaakt en in de klemmen gezet. Na vee gesukkel weet ik inmiddels gelukkig dat ik afgezaagde stukjes bij hoeken altijd even moet bewaren om later goed te kunnen klemmen. Dat scheelt wel erg veel 😅.
Morgen proberen de poten te verbinden zoals bij de tafel. Ik wil het blad er dan weer opleggen. De breedte is nu 34cm van het blad. Zou ik dat nog steeds het beste met wervels vastzetten?
Dank voor het meedenken weer!
Groeten, Peter
 

Bijlagen

  • 7590F6A8-93E6-46D7-9298-DEE5A03D3441.jpeg
    7590F6A8-93E6-46D7-9298-DEE5A03D3441.jpeg
    87,9 KB · Weergaven: 41
  • F43719A8-4E97-4D62-8D39-55AC6A3425D1.jpeg
    F43719A8-4E97-4D62-8D39-55AC6A3425D1.jpeg
    87,2 KB · Weergaven: 40
  • 540477ED-247D-483A-B55C-8E11AD027E3D.jpeg
    540477ED-247D-483A-B55C-8E11AD027E3D.jpeg
    58,5 KB · Weergaven: 34
  • 4431B708-F149-4DF0-AB8F-B9AF1071DD70.jpeg
    4431B708-F149-4DF0-AB8F-B9AF1071DD70.jpeg
    141,1 KB · Weergaven: 37
  • DE079374-3EBC-41EA-816A-47427E703EC1.jpeg
    DE079374-3EBC-41EA-816A-47427E703EC1.jpeg
    93,7 KB · Weergaven: 37

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.950
Klein-Brabant, Vlaanderen
Morgen proberen de poten te verbinden zoals bij de tafel. Ik wil het blad er dan weer opleggen. De breedte is nu 34cm van het blad. Zou ik dat nog steeds het beste met wervels vastzetten?
bij een tafel heb je een draagstruktuur die op zich kan staan, en waar het blad bovenop komt
wervels kunnen hier toeepast worden
het idee om die ook voor de bank te gebruiken is technisch goed, maar het lijkt mij moeilijk om een blad met wervels aan losstaande poten vast te zetten
tenzij je ook voor de bank een op zich staande dragende struktuur maakt (wat meestal niet gedaan wordt, maar waarom zou het niet kunnen !)
 

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Ik was inderdaad van plan om weer een dragende structuur te maken zoals bij de tafel. De balken liggen al klaar. Meerdere redenen, stevigheid is er een van en design een ander.

Ik wil geen schroeven gebruiken en vroeg me af als ik de poten er los op zou lijmen met een paar domino's ertussen dit genoeg zou zijn als je er 3 man op hebt. Ik denk dat de laterale beweging dan snel teveel is voor de bevestiging.

Daarnaast denk ik dat het mooier is om de bank in dezelfde stijl te maken als de tafel om er meer een geheel van te maken. En als je voor de bank net als bij de tafel een zelfdragend frame hebt kun je er met 5 man op springen en geeft hij nog geen krimp denk ik.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.575
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik vind het een plaatje van een tafel geworden, ik ben er zelfs een beetje jaloers op!

Mijn blad is niet kromgetrokken, en als ik zie dat dit bij jou erg snel is gebeurd (de mijne staat hier nu al een paar maanden) denk ik dat ik hier ook niet meer bang voor hoef te zijn. Maar het hout heb ik maanden in de werkplaats laten drogen/werken (<10%) voor ik ze vlakte, en ik heb U-profielen in de onderkant van het uiteindelijke blad gezet.

Die bladwervels zou ik inderdaad in de lengterichting maken. Ik snap je opmerking over 'bikkelhard' maar wat niet buigt, dat barst. Zeker zo'n kort stukje hout zal zeer eenvoudig langs de nerf afbreken als de tafel toch nog besluit te gaan werken. Aan de andere kant: je tafel beschadigt er verder niet van en nieuwe wervels zijn zo gemaakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Vanmiddag de bank voor de 3e keer in de olie gezet. Ik heb het blad uiteindelijk gewoon met schroeven vast moeten zetten. Ik had het frame al gelijmd voor ik besefte dat er geen frees meer tussen kon en de wervels zouden dan dermate dicht tegen het midden zitten dat het vrij zinloos was. Ik baalde er wel een beetje van maar hoop dat het geen problemen oplevert.
Trouwens, zoals al aangegeven door een aantal van jullie: de eerste wervel zei krak toen ik de tafel tilde aan het blad 😅. Die 2 zijn inmiddels dus vervangen door exemplaren met de juiste richting!
Volgend op de agenda is een loungeachtige bank voor ernaast en een klein laag tafeltje voor daarbij.77FA22C3-08AC-4694-B854-8A18265C7E2F.jpeg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.