Douglas tuinbank en tafel

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Hallo allemaal,
Ik ben begonnen aan een tuintafel en bank voor op ons terras. Ik ben weer gestart in Shapr3d op de iPad zoals ik al eens eerder heb aangegeven. Er is inmiddels een leuke update geweest waarmee je nu vrij eenvoudig ook bouwtekeningen kunt genereren van je ontwerp. Ik was bij verrast dat deze ook bijgewerkt worden als je nog iets aanpast aan je ontwerp :). Ik begin er echt wel wat handigheid in te krijgen inmiddels.

Het mooiste is dat je een live voorbeeld op de plaats waar het moet komen te staan kunt projecteren om een goed beeld te krijgen van de verhoudingen. vaak pas je dan toch weer wat dingen aan omdat je dan toch wat dingen ziet die eerder niet opvielen.

Het hout is Douglas. Tot op heden ben ik daar nog niet echt fan van maar ik had nog redelijk wat liggen uit een enthousiaste aankoop. Die balken waren 12,5 bij 5 cm ruw. Ik heb ze nu geschaafd tot 11,5 bij 4,5cm. Het zal dus een lekker degelijk ding worden. Dat is ook wel een vereiste want wij hebben in de polder erg veel wind en nog weinig bomen om dat op te vangen. Nu moeten we echt de boel opruimen als het gaat stormen.

De balken van de tafel wil ik maken van 2 van de geschaafde balken op elkaar gelijmd. Dit dan weer schaven om het netjes te maken.
Inmiddels heb ik al meer dan een volle kliko aan schaafsel te pakken maar alles ligt er klaar voor. Morgen gaat het blad in de lijm en dan begin ik de poten/balken op elkaar te lijmen.

De vandiktebank heb ik tussentijds moeten schoonmaken omdat er toch wel wat troep(hars denk ik) aan de rollen kwam te zitten waardoor het hout ging slippen. Dat is niet handig maar ik had nog iets staan wat daar goed bij hielp. Bleef wel een klusje maar hij is weer schoon en werkt weer goed.

Een paar vragen:
1) moet ik me zorgen maken over scheuren in het Douglas? Het lijkt dat dat inherent is aan de soort?
2) Volgens mij hoef je Douglas niet te behandelen? Of wel en met wat dan?
3) had ik die troep op mijn rollen kunnen voorkomen?
4) hebben jullie nog tips?

Hieronder wat foto's voor de liefhebbers:
Schermafbeelding 2021-04-04 om 19.17.06.pngSchermafbeelding 2021-04-04 om 19.16.47.pngSchermafbeelding 2021-04-04 om 19.18.10.pngSchermafbeelding 2021-04-04 om 19.18.28.pngSchermafbeelding 2021-04-04 om 19.18.28.pngSchermafbeelding 2021-04-04 om 19.18.44.pngSchermafbeelding 2021-04-04 om 19.19.00.pngSchermafbeelding 2021-04-04 om 19.19.07.pngSchermafbeelding 2021-04-04 om 19.19.14.pngSchermafbeelding 2021-04-04 om 19.19.26.pngSchermafbeelding 2021-04-04 om 19.29.43.png
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer en Petrolhead

MarcDekker

Actieve deelnemer
23 feb 2017
41
1
Leuk project! Ik heb ooit deze gemaakt met pen en gat verbindingen, misschien leuk voor inspiratie. (Je ziet gelijk ook een foutje). Uiteindelijk een massief douglas blad op gemaakt van twee schaaldelen (5cm dik).
 

Bijlagen

  • 23ADE815-2390-47C9-AACF-E7954F950BF7.jpeg
    23ADE815-2390-47C9-AACF-E7954F950BF7.jpeg
    104,9 KB · Weergaven: 67
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.950
Klein-Brabant, Vlaanderen
De balken van de tafel wil ik maken van 2 van de geschaafde balken op elkaar gelijmd.
een overspanning van 2.000 is redelijk groot, maar daarom niet te groot
heb je schrik voor doorzakken, dan kan je de buitenste balken opdikken
een technische reden om balken van 45 mm dik te lijmen, zodat je na opnieuw rechten ongeveer 85 mm overhoudt, zie ik niet
die dikte kan een averechts resultaat geven, want als die samengestelde balken van 85 mm niet voldoende recht zijn, is het mogelijk dat je ze bij het verlijmen van het blad niet mooi tegen mekaar geperst krijgt

1) moet ik me zorgen maken over scheuren in het Douglas? Het lijkt dat dat inherent is aan de soort?
hangt af van het vochtgehalte + de blootstelling aan het weer + de afwerking
2) Volgens mij hoef je Douglas niet te behandelen? Of wel en met wat dan?
ik zou het wel doen
het hout zal anders opruwen + zeker beginnen werken
3) had ik die troep op mijn rollen kunnen voorkomen?
het is naaldhout met een grove struktuur
daarin mag je wel wat hars verwachten
vooraf ontvetten is een mogelijkheid
maar ik heb dat nog nooit gedaan sinds ik metalen aandrijfrollen op mijn vvd heb
elke bewerking waar je zaagt ipv schaaft, vermijdt hars op je rollen
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.575
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb zelf een Douglas tafel van 3 meter gebouwd met een constructie vrijwel gelijk aan die van @MarcDekker hierboven. Hij is nu enkele maanden in gebruik en de midden ligger is heel iets gezakt (enkele millimeters) maar aan het blad merk je niks.

 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Dank voor de reacties,
Om de overspanning te dragen en doorzakken tegen te gaan had ik eerst ook een dergelijke draagcontructie bedacht zoals in het getipte item. (die kon ik niet meer vinden, ideaal om weer even door te lezen!) We hebben hier echter nog een tafel staan die simpelweg 2 balkjes onder het blad heeft om te dragen. dat is een stuk minder in beeld en werkt ook. Daarom ben ik overgestapt op dat idee. In mijn fotos kon je dat nog niet zien merk ik. Daarom nog een foto van de onderkant van het blad.

Zou mijn redenering goed zijn of twijfelen jullie eraan?

Ik twijfel of mijn opmerking over de balken op elkaar lijmen goed begrepen was, ik wil die niet voor het blad doen maar puur om de balken voor het frame te maken. Simpele reden is dat ik dikker daarvoor mooier vind. Helaas heb ik geen dikkere balken dan dit dus vandaar die oplossing.

Olie erop is dus toch een goed idee begrijp ik wel. Welke soort hebben jullie goede ervaringen mee?

Bedankt voor het meedenken weer!

Groeten, Peter

Schermafbeelding 2021-04-05 om 08.36.22.png
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.950
Klein-Brabant, Vlaanderen
Daarom nog een foto van de onderkant van het blad.
die balkjes kan je ook met de breedte vertikaal plaatsen
zo lang je er niet tegen stoot
de draagkracht wordt daardoor hoger
in de poten inwerken hoeft niet
je kan ze langs onder op het blad schroeven

de balken op elkaar lijmen . . . ik wil die niet voor het blad doen maar puur om de balken voor het frame te maken.
op jouw 1ste tekening viel het verschil in dikte tussen het blad en de poten niet op

1617605857846.png
 

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Vandaag heb ik het blad en de balken voor de poten aan elkaar gelijmd. Tevens voor het eerst succesvol met de nr5 schaaf gewerkt. Dat was wel erg leuk moet ik zeggen, ik betrapte mezelf op een dikke grijns toen ik merkte dat het echt goed ging met die schaaf. Dat was me tot op heden nog niet gelukt.

Erg blij met het resultaat, blad is echt heel mooi strak glad geworden. Daarna de poten uit de klemmen gehaald en die door de vvd gehaald. Die zijn weer mooi strak en alles ligt klaar voor de volgende stap.
Schermafbeelding 2021-04-05 om 20.45.16.jpg

Schermafbeelding 2021-04-05 om 20.33.29.pngSchermafbeelding 2021-04-05 om 20.33.54.pngSchermafbeelding 2021-04-05 om 20.34.22.pngSchermafbeelding 2021-04-05 om 20.34.43.pngSchermafbeelding 2021-04-05 om 20.34.52.png
 

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
zojuist na het het werk de poten op maat gezaagd inclusief alle hoeken. Normaal was dat een heel avontuur op mijn tafelzaag maar met de roltafel van de B3 is het een eitje. Genieten met die machine!
hopelijk morgen na het werk de boel in elkaar lijmen.

Schermafbeelding 2021-04-09 om 20.39.57.jpgSchermafbeelding 2021-04-09 om 20.40.06.jpgSchermafbeelding 2021-04-09 om 20.40.15.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
ik heb het even overwogen maar zag toen mijn domino 700 staan.... Dus het zijn domino's geworden. Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik ook iets te weinig vlees over had om er pennen aan te maken. Maar gezien de mogelijkheden met de B3 is dat wel iets wat ik wil gaan proberen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Net het onderstel verder uitgewerkt. Alles zit nog los maar de stukken zijn nu op maat. De poten zijn voorzien van domino's maar de dwarsliggers moeten nog. De opmerking over de sipo domino's zetten me wel aan het denken. Ik heb tot op heden nog geen problemen gehad met buiten werkstukken tot op heden maar dat is gebaseerd op maximaal 2 jaar buiten staan. Mijn idee was dat door de lijm er toch geen water bij kon. Ik werd er echter al op gewezen dat de verbinding soms open kan gaan staan waardoor er toch weer water in kan.

Waar bestellen jullie deze sipo domino's?

Teven nog de vraag of ik inderdaad nog een dwarsligger in het midden zou doen zoals de rode lineaal ligt op de laatste foto. Zou dat constructief iets bijdragen?
Schermafbeelding 2021-04-10 om 18.24.28.pngSchermafbeelding 2021-04-10 om 18.24.48.jpgSchermafbeelding 2021-04-10 om 18.42.29.jpg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.950
Klein-Brabant, Vlaanderen
Teven nog de vraag of ik inderdaad nog een dwarsligger in het midden zou doen zoals de rode lineaal ligt op de laatste foto. Zou dat constructief iets bijdragen?
denk van niet
dat kan de doorbuiging beperken, maar de lengte is niet extreem, dus verwacht ik weinig nut
je gaat het blad met wervels of bladverbinders op het onderstel vastmaken ?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.950
Klein-Brabant, Vlaanderen
Om de hoeveel cm zou ik er een moeten plaatsen?
heb geen precieze afstand

@trigger heeft onlangs nog zijn draadje over een douglas-tafel voor binnen geciteerd, waar hij bladverbinders/wervels gebruikt

de wervels dienen om het krimpen + uitzetten van de breedte mogelijk te maken & veel minder om het opbollen in de lengte tegen te houden
dus hou bij het maken + plaatsen van de wervels rekening met de wijzigingen van de breedte van het blad

over het aantal hoef je je geen zorgen te maken
je trekt sowieso een groef in de balk waarin je wervels grijpen
en als je de wervels uit hout maakt, dan maak je 1 lange balk waarin je een sponning uitfreest
de lengte van de balk heeft geen enkele invloed op de tijd die je nodig hebt om die te maken
nadien onder de afkortzaag, en of je die nu 20 of 50 keer neer laat komen, maakt amper verschil

heb wel een vraag over de opbouw van de draagstruktuur
enkel het blad komt er bovenop ?
en de lengteverbinding tussen de poten maakt deel uit van de draagstruktuur ?
 

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
de tafel ligt op op z'n kop maar dat had je wel door denk ik? dus de 2 dragers aan de zijkant doen het meeste werk en de 2 lange dunnere liggers dragen het blad nog een beetje. Is puur om toch een beetje steun te geven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.