Douglas constructie versterken dmv stalen strip

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Je kunt een zeeg maken met een laag profiel, driehoekconstructie boven of een hoog profiel.

Denk je dat de vraagsteller dat begrijpt ?
Zeeg kun je Googelen, hoog of laag is, net als een driehoek, ook wel een voorstelling van te maken toch
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Togen werkt beter bij een stalen balk. Bij hout zakt hij er langzaam uit, door kruip in het hout. Je moet gewoon de juiste hoogte balk nemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

Melisse

Nieuw lid
7 dec 2019
9
2
Roosendaal
Oke, duidelijk, staal in een houten balk gaat hem niet worden.
Ga het aanpassen naar een hogere houten balk of misschien toch maar een staander in het midden, dan is het stevig genoeg en kan alles 15x15 blijven.....
 

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
52
24
Zuid Holland
Ik had een zelfde idee en heb het als volgt gedaan:

1638950794891.png


De overspanning is 5.5 m en ik heb 8 liggers van 220 x 70 gebruikt met een hart op hart afstand van 49 cm. Het dakbeschot is direct op deze liggers vast gemaakt, geen tweede balk laag nodig wat de hoogte van de dak constructie beperkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: SquareOne

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
als je het goed doet voegen stalen strippen wel degelijk iets toe.
maar dan plaats je ze plat tegen de onderzijde en verbind ze met veel houtdraadbouten met de bak.
vooral bij de uiteinde moeten er erg veel omdat daar de afschuifkrachten het hoogst zijn.
Dat gezegd hebben deze balk is kansloos veel te slank

Vierkant is overigens een waardeloze vorm voor balken met een 75*300 (de zelfde hoeveelheid hout) ben je een factor 2 sterker en een factor 4 stijver
 
  • Leuk
Waarderingen: SquareOne en Wickednick

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
De afschuifkrachten zijn geen probleem. Dat is de doorbuiging. Extra gewicht toevoegen gaat niet echt helpen. Een houten balk werkt niet het zelfde als een stalen of betonnen balk. Als je de rek aan de onderkant begrenst met een paar stalen strippen, wordt de bovenkant in elkaar gedrukt. En hout blijft kruipen bij overbelasting.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Met staal verstevigde houten balken werken wel degelijk ongeveer op de zelfde manier als betonbalken.
door staal aan de onderzijde toe te voegen verplaats je het zwaartepunt van het totaal omlaag
de trek wordt opgenomen door het staal
de neutrale lijn komt door het toevoegen van het staal meer omlaag te leggen
daardoor ontstaat er aan de bovenzijnde meer capaciteit op druk op te nemen te nemen
Dat hout kruipt klopt maar dit geld ook voor beton.
vanzelfsprekend zitten er grenzen aan de te bereiken verstijving/versterking

de verbinding tussen de twee onderdelen wordt wel degelijk belast op afschuifkracht
Als je twee delen die op elkaar leggen wilt laten samenwerken moet je er voor zorgen dat deze niet verschuiven ten opzichten van elkaar als het geheel op druk belast wordt deze krachten heten ook afschuifkrachten.

probeer maar een een stuk of 5 dunne latjes op elkaar en zet er wat gewicht op
zodat ze buigen

draai nu een schroef er door in het midden van de overspanning en probeer het nogmaals.
je zal geen verschil zien en als de doorbuiging groot genoeg is zie je dat aan het einde de plankjes te opzichten van elkaar zijn verschoven.

haal de belasting er weer af en draai nu ook een schroef door bij de uiteinde.
(alleen door de latjes niet in de oplegging)
zet de belasting er weer op.

je zal zien dat de doorbuiging duidelijk minder is en de latjes niet meer of minder ver ten opzichten van elkaar schuiven.
Als ze nog wel schuiven kan je ze weer rechtduwen en meer schroeven toevoegen met elke schroef zal de doorbuiging iets minder worden tot er geen verschuiving meer plaatsvind en je volledige samenwerking hebt bereikt
 

Melisse

Nieuw lid
7 dec 2019
9
2
Roosendaal
Vierkant is overigens een waardeloze vorm voor balken met een 75*300 (de zelfde hoeveelheid hout) ben je een factor 2 sterker en een factor 4 stijver
Als ik de vierkanten ringbalk vervang door 250 x 70 (dit is qua hoogte voldoende voor 5 meter overspanning, toch?) mag ik dan de dakbalken (150x50) in de ringbalk laten vallen, of geeft dit te veel verzwakking?
Dacht aan 2cm inkepen, dan kan ik de overstek blind vast schroeven en de dakbalken vallen mooi in de inkeping.
Aan de achterzijde komt een ringbalk van 200 x 70 zo creëer ik gelijk een afschot van 1cm per meter over een lengte van 3M
2021-12-08 144502.jpg
 

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
52
24
Zuid Holland
@ Melisse Bij de oplegging van de balk vind er eigenlijk alleen overdracht van een verticale belasting plaats, daarvoor is natuurlijk wel voldoende vlees nodig. In mijn geval is er zat materiaal over ter hoogte van de uitsparing. Deze 220 mm hoge balk met 5.5 m overspanning is het meest kritisch belast op buiging, met het zwakste punt in het midden. In mijn geval helpt het ook dat ik 8 balken heb

Op de foto's hieronder zie je dat ik ook een aantal gebruikte balken heb gebruikt. Deze kon ik voor weinig krijgen waardoor het prima te doen was om 8 van deze balken te gebruiken.
1639047202228.png

1639047284793.png
1639047214110.png

Die 20 mm inkeping in de randbalken is ook een mooie oplossing maar houd er wel rekening mee dat die inkeping de balk flink verzwakt. Voor meer dan de helft van de hoogte haal je 20 mm materiaal weg, ook in het midden van de balk waar dit materiaal belangrijk is voor de buigstijfheid. Om deze constructie correct te berekenen zou ik uit gaan van een 50 mm balk dikte in plaats van 70. Als je balk met 50 mm dikte voldoende sterk is komt het helemaal goed.
 

Bijlagen

  • 1639047287957.png
    1639047287957.png
    609 KB · Weergaven: 25

gebint

Nieuw lid
6 sep 2017
6
0
Exloo, Drenthe
Het tuinhuis is aan vervanging toe, dus willen we dit vervangen door een nieuw tuinhuis met daarnaast een overkapping, alles van douglas hout.
Palen en ringblak uit 150x150
Graag zouden we aan de voorzijde van de overkapping geen staander in het midden hebben. Kan natuurlijk een hoger balk plaatsen van 200x150 maar dat willen we ook liever niet
Bekijk bijlage 111038

Nu kwam ik op het idee om 1 of 2 stalen strippen van 50x4mm in de balk aan te brengen met daardoor heen stalen pennen/bouten die blind wegvallen achter de gordingen.
Bekijk bijlage 111039
Is dit al vaker gedaan en geeft het voldoende strekte om de overspanning van 4.7M te overbruggen?
Of zijn er ander constructieve mogelijkheden hiervoor?
zo los uit de pols, zonder rekenwerk zeg ik dat de strips dan onder in de balk zouden moeten
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.