DIY Freestafel: bovenfrees of kantenfrees gebruiken?

jvdheuvel

Actieve deelnemer
10 jan 2021
91
44
Uden, Noord-Brabant (NL)
Ik zie net een YT filmpje en daar wordt gesproken over losse freesmotoren.... en dat is natuurlijk eigenlijk waar ik naar op zoek ben.... en in principe is die AUK Tools router gewoon alleen een freesmotor die je in een lift inbouwt.
Sommige machines met een UK stekker hebben een EU stekker er in verborgen zitten, dus niet klakkeloos afknippen maar eerst even de stekker openmaken.
Dat bedoel ik inderdaad met los halen…. Los knippen kan altijd nog, tenzij het om een aangegoten stekker gaat… 😉

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.182
218
Breda en omstreken
Deze niet…. Maar een simpele verloopstekker (bijvoorbeeld van GP) werkt prima.
8mm had ik opgelost door een Whiteside 6400 reducing collet re gebruiken.

en bij de AUK is de NVR met speedcontrol ook erg aan te raden. Maakt het werken zoveel makkelijker.

jvdheuvel

Actieve deelnemer
10 jan 2021
91
44
Uden, Noord-Brabant (NL)
zag op zich nog een interessante optie: de AEG 1400 MF frees.

OK, de AUK heeft nog eens 1000W meer kracht dan deze AEG, maar de totale kosten van de AUK inclusief import uit de UK kunnen nog wel wat hoger uitvallen en dan moet ik m ook nog bestellen en wachten tot ie wordt afgeleverd.

De AEG kan ik gewoon ophalen bij een winkel in NL en er zijn een aantal high-end freesliften waar deze frees direct in past….

Iemand ervaring met deze frees van AEG?

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.303
3.439
Gaanderen
Ik las dat de nieuwe AUK motoren een ER collet als aansluiting voor de frees hebben. Dan kan er alles in als je het juiste collet hebt. Volgens mij heeft sautershop ook mooie sauter Router Lifts for Router Tables Je moet alleen zelf even kijken welke motor er ik moet/kan. Dat geldt ook voor baptist en gereedschappro. Gewoon bellen of mailen en zeggen wat je wil. Van te weinig vermogen kan je spijt krijgen.
Ik denk dat je ook bij dieter schmid Dieter Schmid - Feine Werkzeuge für Holzwerker kan kijken Ook hier moet je kijken voor de frees motor.
Ik heb het 2 jaar geleden uitgezocht en inmiddels is er heel veel veranderd. En de boel is een stuk duurder geworden.
De auk komt met nul schakelaar en toeren regeling. Helaas zit er geen teller op.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.303
3.439
Gaanderen
zag op zich nog een interessante optie: de AEG 1400 MF frees.

OK, de AUK heeft nog eens 1000W meer kracht dan deze AEG, maar de totale kosten van de AUK inclusief import uit de UK kunnen nog wel wat hoger uitvallen en dan moet ik m ook nog bestellen en wachten tot ie wordt afgeleverd.

De AEG kan ik gewoon ophalen bij een winkel in NL en er zijn een aantal high-end freesliften waar deze frees direct in past….

Iemand ervaring met deze frees van AEG?
Ik heb hem toendertijd laten staan i.v.m. vermogen. Wel heb ik mijn freeslift bij gereedschappro gekocht. En de motor nog in de voordelige EU regeling.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.303
3.439
Gaanderen
Ik heb voor een AUK gekozen. Toen was er nog geen freeslift die kantelbaar was of die kon ik niet vinden.
Dat zou wel een reden kunnen zijn om een andere keuze te doen. Maar ik zou hem zo weer nemen.
Nadeel je moet hem goed schoon houden anders gaat ie niet meer helemaal naar boven of beneden.
Je kunt er geen toerenteller bij krijgen. Heb je die nodig? Nee maar wel handig bij echte grote frezen groter dan 40mm in diameter.

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
325
84
Rotterdam
Ik heb voor een AUK gekozen. Toen was er nog geen freeslift die kantelbaar was of die kon ik niet vinden.
Dat zou wel een reden kunnen zijn om een andere keuze te doen. Maar ik zou hem zo weer nemen.
Nadeel je moet hem goed schoon houden anders gaat ie niet meer helemaal naar boven of beneden.
Je kunt er geen toerenteller bij krijgen. Heb je die nodig? Nee maar wel handig bij echte grote frezen groter dan 40mm in diameter.
Ik maak nu gebruik van Triton TRA001. Als ik die niet regelmatig schoon zuig of met luchtdruk schoon blaas, hapert de ingebouwde hoogteverstelling (= lift als ie onder de tafel hangt) ook. Ook werkt de spindelvergrendeling dan heel slecht. En die heb je echt nodig om je freesbit te (de)monteren. Ik had gehoopt dat een "echte" freeslift dit probleem minder heeft. Maar ik begrijp nu dat ook jouw freeslift graag schoon blijft.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.303
3.439
Gaanderen
Ik maak nu gebruik van Triton TRA001. Als ik die niet regelmatig schoon zuig of met luchtdruk schoon blaas, hapert de ingebouwde hoogteverstelling (= lift als ie onder de tafel hangt) ook. Ook werkt de spindelvergrendeling dan heel slecht. En die heb je echt nodig om je freesbit te (de)monteren. Ik had gehoopt dat een "echte" freeslift dit probleem minder heeft. Maar ik begrijp nu dat ook jouw freeslift graag schoon blijft.
Ja maar ik heb er veel minder ruzie mee als met mijn tra001. Gisteren moest ie weer een beurt hebben. Heel snel na de vorige keer. Omdat ik op de frees altijd de stofzuiger op heb staan verwachte ik die niet, de schuif naar de slang stond voor 90 % dicht.:eek:

jvdheuvel

Actieve deelnemer
10 jan 2021
91
44
Uden, Noord-Brabant (NL)
De knoop is doorgehakt.... zojuist heb ik de AUKTools 2400W router besteld in de UK.... na de vakantie hoop ik ook de Incra Mast-R-Lift II te kunnen bestellen en dan heb ik volgens mij een dijk van een freestafel in mn werkbank zitten alles bij elkaar.... bedankt voor het advies iig en sorry voor de twijfels ;-)

• Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

jvdheuvel

Actieve deelnemer
10 jan 2021
91
44
Uden, Noord-Brabant (NL)
We zijn benieuwd naar je ervaringen!
Moet zeggen dat ik de freesmachine al even in mn handen heb gehad en het is wel een serieus apparaat zeg…. Ben reuze benieuwd hoe het gaat werken als ie eenmaal in mn werkbank ingebouwd is. Vanaf septemberis de Incra freeslift weer op voorraad waar ik m wil bestellen…. Dus zodra ik een seintje krijg dat die weer op voorraad is, dan bestel ik m direct… foto’s volgen uiteraard dan ook nog 😄

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.303
3.439
Gaanderen
Je moet de geleiding van je AUK frees wel regelmatig schoonmaken anders gaat ie niet meer ver genoeg naar boven of beneden. Ik ben net klaar met het frezen van zwart mdf en moest de schroefdraad van de hoogte instelling eerst schoonmaken voor de frees eruit kon. Oorzaak stof in de schroefdraad. Misschien een kleine 100 meter gefreesd. Bij gewoon massief hout heb je er minder last van.

jvdheuvel

Actieve deelnemer
10 jan 2021
91
44
Uden, Noord-Brabant (NL)
Ik heb sinds gisteren ook de Incra Mast-R-Lift II metric ontvangen en kan dus binnenkort eindelijk de AUKTools 2400W freesmachine in mijn werkbank gaan inbouwen.

Ik heb de uitvoering met een externe schakelaar, maar dan dus wel met een Engelse stekker er aan. IN de Engelse stekker zit een zekering verwerkt en er is geen aardedraad aanwezig in de hele bekabeling vanaf de machine tot aan de Engelse stekker.

Het is het makkelijkst om de kabel die van de freesmachine naar de externe bediening loopt, los te halen en daar een Europeese stekker aan te zetten. Alleen is dat dus een 2-aderige kabel, waardoor de machine dan niet geaard zal zijn met een Europeese stekker er aan.

In mijn werkbank heb ik al een externe schakelaar met nood-knop die een gerandaard stopcontact bedient. De freesmachine kan ik dus gewoon op dat stopcontact aansluiten, maar aarding zal dus niet vanaf het stopcontact naar de machine lopen.

Maakt het nog iets uit dat de machine zelf geen aarde heeft als de rest van de kabel wel gewoon met een 3-aderige kabel is gemaakt en WEL een aarde-draad heeft? Uiteraard zal de aarde functie op dat moment dan niet werken, maar als het goed is de freesmachine zelf wel.

Ik meen dat iemand anders hier ook al een Europeese stekker aan de AUKTools 2400W freesmachine had gemaakt... hoe is dat toen gedaan dan? Ook zonder aarde?

Efvee

Post veel
9 jun 2021
897
368
RegioRotterdam
Zet er anders zo'n verloopje tussen dat de britten gebruiken als ze hierheen komen. Dan hoef je niets te slopen en heb je geen gedoe met garantie en zo.

• Leuk
Waarderingen: JochemK

jvdheuvel

Actieve deelnemer
10 jan 2021
91
44
Uden, Noord-Brabant (NL)
Nee, ik wil niet met een verloopje werken, dan heb ik 2 verschillende externe bedieningen achter elkaar zitten

Ik wil de originele externe bediening eigenlijk er vanaf halen omdat ik zelf al een externe bediening heb ingebouwd in de werkbank, waardoor ik in principe iedere freesmachine zou kunnen gebruiken. Dan blijft die ook gewoon intact.

Foto's maken het wellicht wat makkelijker:

externe bediening.jpg

UK Stekker:

Stekker1.jpg

Binnenzijde stekker:

Stekker2.jpg

Externe bediening opengemaakt:

Stekker3.jpg

Stekker4.jpg

Stekker5.jpg

nou is mijn idee eigenlijk om de twee bovenste kabels (op de laatste foto) te gebruiken om een stekker aan te zetten. De hele externe bediening kan in dat geval verder intact blijven en ik kan de freesmachine met een stekker gewoon aansluiten op het geschakelde stopcontact in mijn werkbank die achter de externe bediening gemonteerd is.

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.163
440
Handgereedschap heeft nooit aarde, maar is dubbel geisoleerd. Ik heb geen flauw idee waarom die zekering er in zit, maar je kan die kabel met stekker gewoon vervangen voor een twee aderige stekker.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.880
2.480
Klein-Brabant, Vlaanderen
Handgereedschap heeft nooit aarde, maar is dubbel geisoleerd.
+1
@jvdheuvel, het symbool voor dubbele isolatie is 2 vierkanten in mekaar
Ik heb geen flauw idee waarom die zekering er in zit,
technisch gezien om te vermijden dat de machine meer stroom trekt dan zou mogen
ik denk dat de fabrikant voor een bijkomende beveiliging gaat
om die te behouden kan je die interne zekering door een automaat van dezelfde waarde vervangen
ik zou alle onderdelen houden en er weer op zetten wanneer de garantie aangesproken moet worden

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.