DIY Freestafel: bovenfrees of kantenfrees gebruiken?

jvdheuvel

Actieve deelnemer
10 jan 2021
91
44
Uden, Noord-Brabant (NL)
In mijn nieuwe werkbank wil ik graag een freestafel maken met een lift voor de frees.
Aanvankelijk zat ik er aan te denken om een simpele kantenfrees op 230V te gebruiken.
Deze zou dan in een zelfgemaakte freeslift gemonteerd worden zodat ik vanaf boven de freesbitjes kan vervangen en de frees naar boven en beneden kan draaien.

Nou lees ik echter dat je beter een normale bovenfrees kan pakken om onder de freestafel te monteren... bijvoorbeeld een Triton, omdat die al een ingebouwde freeslift heeft in de zool van de machine wanneer je 'm onder een tafel monteert.

Zit er echt een groot voordeel aan het gebruiken van een normale bovenfrees tov een kantenfrees?
Uiteindelijk zal je met een kantenfrees in de hand ook voornamelijk de kanten frezen, iets dat ook gebeurt wanneer je de frees onder een tafel bevestigt.

Momenteel heb ik zelf een Makita frees met een 18V accu (DRT50ZJ) die in verschillende houders kan. Zo kan je 'm gebruiken in een kantenfrees-houder, maar ook in een normale bovenfreeshouder. Ik ben er dus van uit gegaan dat als ik een vergelijkbare kantenfrees zou aanschaffen, maar dan op 230V, ik de frees gewoon in een freeslift kan monteren en dan kan gebruiken op dezelfde manier als dat het om een bovenfrees zou gaan die onder een tafel bevestigd is.

Ideëen over een model en merk boven/kantenfrees zijn sowieso welkom.... wel graag een machine waar ook 8mm freesbits in kunnen worden gebruikt.

Alvast bedankt voor het meedenken.

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
672
323
Het Groene Hart
Kantenfrezen zijn toch meestal (een stuk) minder krachtig dan bovenfrezen? Als je de keuze hebt zou ik zeker voor een zwaarder model gaan.

Die tritons zijn er heel geschikt voor, het voordeel is dat je de hoogteverstelling van boven de tafel kunt doen, het nadeel is dat je de hoogtevergrendeling onder de tafel moet doen en dat daar ook de aan uit schakelaar zit die je MOET bedienen om de spindelvergrendeling te kunnen gebruiken zodat je een bitje kunt wisselen.

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
325
84
Rotterdam
Kantenfrees is vooral goed in het frezen van kantjes (dûh :geek:). Daarvoor is niet heel veel kracht nodig. Zodra je een freestafel hebt (hoe eenvoudig dan ook), ontdek je al heel snel de toegevoegde waarde en extra gebruiksmogelijkheden daarvan. Voor je het weet, gebruik je m voor veel meer dan het frezen van een kwartrond kantje. Als je gestart bent met een kantenfrees, loop je snel tegen de limiet van de mogelijkheden aan. Met een zwaardere bovenfrees (bijv. de genoemde Triton) ben je meer flexibel. Je kunt dan nog steeds een minimaal kantje breken, maar opeens ook sponningen frezen, meters maken, etc.

Nadeel van een zware freesmachine: daarmee is het een stuk lastiger om even snel met de hand een kantje te frezen. Aan de andere kant: de praktijk wijst al snel uit dat veel wisselen tussen handmatig frezen en onder de freestafel monteren, niet handig is met 1 freesmachine. Ik vermoed dat vrij veel gebruikers naast een vaste zware frees in een tafel nog een klein model hebben voor het handmatige werk.

Ook aardig om te weten: voor de Triton bovenfrezen (en waarschijnlijk andere merken ook), zijn meerdere spantangen beschikbaar: 8mm, 12mm, 1/2inch. Dat geeft ook weer extra mogelijkheden in de keuze van freesbitjes.

jvdheuvel

Actieve deelnemer
10 jan 2021
91
44
Uden, Noord-Brabant (NL)
Kantenfrezen zijn toch meestal (een stuk) minder krachtig dan bovenfrezen? Als je de keuze hebt zou ik zeker voor een zwaarder model gaan.
Die tritons zijn er heel geschikt voor, het voordeel is dat je de hoogteverstelling van boven de tafel kunt doen, het nadeel is dat je de hoogtevergrendeling onder de tafel moet doen en dat daar ook de aan uit schakelaar zit die je MOET bedienen om de spindelvergrendeling te kunnen gebruiken zodat je een bitje kunt wisselen.
Al met al klinkt dat leuk, maar als je toch nog voor een aantal zaken onder de tafel moet zijn om te kunnen werken met de frees dan is dat dus niet zo heel erg handig in mijn ogen. Het aan- en uit schakelen zal op zich geen probleem zijn, aangezien ik daarvoor een aparte schakelaar inclusief noodstop heb voorzien in mijn werkbank aan de kant waar de freestafel komt te zitten...

Met een zelfgemaakte freeslift, kan ik de vergrendeling wellicht ook een stuk makkelijker regelen... het op- en neer laten van de frees zelf kan dan ook van bovenaf gebeuren en daarmee op zich net zo makkelijk bediend worden als een (Triton) bovenfrees....

In dat geval zal het puur gaan om de kracht van de frees zelf dus... of denk ik dan te simpel?

jvdheuvel

Actieve deelnemer
10 jan 2021
91
44
Uden, Noord-Brabant (NL)
Kantenfrees is vooral goed in het frezen van kantjes (dûh :geek:). Daarvoor is niet heel veel kracht nodig. Zodra je een freestafel hebt (hoe eenvoudig dan ook), ontdek je al heel snel de toegevoegde waarde en extra gebruiksmogelijkheden daarvan. Voor je het weet, gebruik je m voor veel meer dan het frezen van een kwartrond kantje. Als je gestart bent met een kantenfrees, loop je snel tegen de limiet van de mogelijkheden aan. Met een zwaardere bovenfrees (bijv. de genoemde Triton) ben je meer flexibel. Je kunt dan nog steeds een minimaal kantje breken, maar opeens ook sponningen frezen, meters maken, etc.

Nadeel van een zware freesmachine: daarmee is het een stuk lastiger om even snel met de hand een kantje te frezen. Aan de andere kant: de praktijk wijst al snel uit dat veel wisselen tussen handmatig frezen en onder de freestafel monteren, niet handig is met 1 freesmachine. Ik vermoed dat vrij veel gebruikers naast een vaste zware frees in een tafel nog een klein model hebben voor het handmatige werk.

Ook aardig om te weten: voor de Triton bovenfrezen (en waarschijnlijk andere merken ook), zijn meerdere spantangen beschikbaar: 8mm, 12mm, 1/2inch. Dat geeft ook weer extra mogelijkheden in de keuze van freesbitjes.
Wat is dan het verschil met een vaste bovenfrees t.o.v. de Makita freesmachine met verschillende houders die ik nu heb? Daarmee kan ik naast kanten ook sponningen en sleuven frezen.... Vandaar mijn redenering dat ik met een zelfde type machine, maar dan op 230V (dus puur het "freesmachine deel"), in principe ruimschoots voldoende mogelijkheden zou hebben om mee te kunnen werken.... de 230V tegenhanger van de 18V machine die ik heb is overigens de RT0700 en die wordt in een zelfde soort set verkocht als dat ik al heb, maar ook in een uitvoering met alleen een kantenfreesvoet.... de machine zelf blijft volgens mij dan gewoon hetzelfde, toch?

Het is voor mij geen dagelijkse bezigheid, ik ben gewoon een hobbyist..... dus hoef op zich geen superzwaar materiaal te hebben. De 6mm en 8mm freesbitjes zijn voor mij meer dan voldoende... dus het feit dat je 1/4"of zelfs een 1/2" freesbits kan gebruiken klinkt heel leuk, maar zal ik in de praktijk zeker niet gebruiken....

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
672
323
Het Groene Hart
Al met al klinkt dat leuk, maar als je toch nog voor een aantal zaken onder de tafel moet zijn om te kunnen werken met de frees dan is dat dus niet zo heel erg handig in mijn ogen. Het aan- en uit schakelen zal op zich geen probleem zijn, aangezien ik daarvoor een aparte schakelaar inclusief noodstop heb voorzien in mijn werkbank aan de kant waar de freestafel komt te zitten...

Met een zelfgemaakte freeslift, kan ik de vergrendeling wellicht ook een stuk makkelijker regelen... het op- en neer laten van de frees zelf kan dan ook van bovenaf gebeuren en daarmee op zich net zo makkelijk bediend worden als een (Triton) bovenfrees....

In dat geval zal het puur gaan om de kracht van de frees zelf dus... of denk ik dan te simpel?
Je moet de aan/uit schakelaar van de Triton frees zelf uit zetten (zodat het klepje weer dicht gaat) om hem helemaal in de uiterste stand te kunnen zetten zodat de spindel blokkeert en je het bitje kunt wisselen.

Ik vind het ook niet zo handig en had misschien een andere keuze gemaakt als ik dit van te voren beter had geweten, maar ja, ik heb nu al zo'n ding.

jvdheuvel

Actieve deelnemer
10 jan 2021
91
44
Uden, Noord-Brabant (NL)
Je moet de aan/uit schakelaar van de Triton frees zelf uit zetten (zodat het klepje weer dicht gaat) om hem helemaal in de uiterste stand te kunnen zetten zodat de spindel blokkeert en je het bitje kunt wisselen.

Ik vind het ook niet zo handig en had misschien een andere keuze gemaakt als ik dit van te voren beter had geweten, maar ja, ik heb nu al zo'n ding.
Ondanks dat het een apparaat is met mooie specs en mogelijkheden, zal het deze dus niet gaan worden voor mij.... Ik denk toch dat ik voor een Makita RT0700C ga en mijn initiele plan ga uitvoeren.... mocht ik er ooit aan tekort komen, dan kan ik het altijd nog aanpassen naar een andere machine...

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
271
141
Leeuwarden
Ik maak heb ook de Triton gekozen en hoef helemaal niets meer onder de tafel te zijn. Ik gebruik een elektrische krik waardoor de frees niet verzakt. als ik de frees omhoog laat komen dan blokkeert deze de spindel en kan ik de frees wisselen.

de beveiliging (met dat klepje) heb ik er afgehaald. In mijn geval geen probleem omdat ik de frees niet los gebruik en dit geen extra gevaar oplevert.

in onderstaande (oude) draadje wat meer info. ik heb ondertussen een nieuwe werkbank maar de frees is op dezelfde manier ingebouwd.

Link

• Leuk
Waarderingen: JochemK

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
325
84
Rotterdam
Wat is dan het verschil met een vaste bovenfrees t.o.v. de Makita freesmachine met verschillende houders die ik nu heb? Daarmee kan ik naast kanten ook sponningen en sleuven frezen.... Vandaar mijn redenering dat ik met een zelfde type machine, maar dan op 230V (dus puur het "freesmachine deel"), in principe ruimschoots voldoende mogelijkheden zou hebben om mee te kunnen werken.... de 230V tegenhanger van de 18V machine die ik heb is overigens de RT0700 en die wordt in een zelfde soort set verkocht als dat ik al heb, maar ook in een uitvoering met alleen een kantenfreesvoet.... de machine zelf blijft volgens mij dan gewoon hetzelfde, toch?

Het is voor mij geen dagelijkse bezigheid, ik ben gewoon een hobbyist..... dus hoef op zich geen superzwaar materiaal te hebben. De 6mm en 8mm freesbitjes zijn voor mij meer dan voldoende... dus het feit dat je 1/4"of zelfs een 1/2" freesbits kan gebruiken klinkt heel leuk, maar zal ik in de praktijk zeker niet gebruiken....
Eens, de RT0700 heeft verschillende voetjes, waarmee je meer dan alleen kantjes kunt frezen. Maar 700 Watt is erg licht. De Tritons (of AUKtools; ook als losse spindelmachine verkrijgbaar) die veel mensen onder hun freestafel hebben hangen is veel sterker (2400 Watt). Daardoor geschikt voor grotere frezen, grotere afname in 1x, etc. Maar als jij vooralsnog alles met de RT0700 kunt doen en voorziet dat je daar voorlopig mee vooruit kunt, dan staat niets in de weg om die ook onder je freestafel te hangen. Je kunt altijd nog upgraden. Je hebt nooit genoeg freesmachines; en anders zet je m hier op het forum te koop ;) .

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.929
1.158
Leeuwarden
Ondanks dat het een apparaat is met mooie specs en mogelijkheden, zal het deze dus niet gaan worden voor mij.... Ik denk toch dat ik voor een Makita RT0700C ga en mijn initiele plan ga uitvoeren.... mocht ik er ooit aan tekort komen, dan kan ik het altijd nog aanpassen naar een andere machine...
Tsja, je hebt goede adviezen gekregen, gericht op je vraag. Hou er rekening mee dat je een lichte machine gaat gebruiken en je dus géén zwaar werk zal kunnen doen. Daarmee heb je een afgewogen keuze gemaakt en weet wat je kunt verwachten.

Fons

• Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.931
925
Enschede
ingoogni.nl
Ik denk toch dat ik voor een Makita RT0700C
Voor zo'n klein machinetje kun je een kleine freestafel bouwen die je boven op je werkbank zet. Op youtube zijn verschillende versie te vinden (zoek op "RT0700C bench top router table". Je werkt dan meer op ooghoogte en je hoeft niet onder de bank te kruipen. Scheelt weer grote gaten op verkeerde plaatsen in je werkbank.

• Leuk
Waarderingen: Charel09

jvdheuvel

Actieve deelnemer
10 jan 2021
91
44
Uden, Noord-Brabant (NL)
Eens, de RT0700 heeft verschillende voetjes, waarmee je meer dan alleen kantjes kunt frezen. Maar 700 Watt is erg licht. De Tritons (of AUKtools; ook als losse spindelmachine verkrijgbaar) die veel mensen onder hun freestafel hebben hangen is veel sterker (2400 Watt). Daardoor geschikt voor grotere frezen, grotere afname in 1x, etc. Maar als jij vooralsnog alles met de RT0700 kunt doen en voorziet dat je daar voorlopig mee vooruit kunt, dan staat niets in de weg om die ook onder je freestafel te hangen. Je kunt altijd nog upgraden. Je hebt nooit genoeg freesmachines; en anders zet je m hier op het forum te koop ;) .
Auktools is ook een optie inderdaad.... ik heb dus eigenlijk gewoon een losse spindelmachine nodig.... want die voeten heb ik toch niet nodig om 'm onder de tafel te bevestigen.... aan/uit heb ik een noodstopschakelaar aan de buitenzijde van de werkbank geplaatst, omhoog- en omlaag draaien kan via de bovenzijde van de freestafel en ook het wisselen van de freesbitjes kan dan boven de tafel plaatsvinden.

Wel prijzig zo'n Auktools spindel, maar idd wel aanzienlijk krachtiger... hmmm.... ga daar nog eens goed naar kijken.

Heb even een foto bijgevoegd van de werkbank die ik aan het bouwen ben. Is een foto vanaf de achterzijde overigens, maar het kastje vooraan op de foto, daar moet dus de router in komen hangen onder het werkblad.

Bijlagen

• workbench-22.jpg
    workbench-22.jpg
    441,5 KB · Weergaven: 110

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.303
3.439
Gaanderen
Tsja, je hebt goede adviezen gekregen, gericht op je vraag. Hou er rekening mee dat je een lichte machine gaat gebruiken en je dus géén zwaar werk zal kunnen doen. Daarmee heb je een afgewogen keuze gemaakt en weet wat je kunt verwachten.

Fons
Ik ben het helemaal met Fons eens.
Er zijn tegenwoordig zoveel verschillende liften te koop. Kijk maar bij Baptist gereedschappro sauter.de en vele andere. Ik heb nadat ik steeds ruzie had met mijn triton (ligt aan mij) een lift met auk frees genomen. Zeer tevreden. Bedenk dat er heel veel goedkope frezen in 1/2" te koop zijn voor een fractie van de prijs van de 12 mm frezen hier te lande. Je hebt nooit vermogen te veel alleen te weinig.

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.163
440
Of je bouwt zelf een freeslift en je zorgt dat die kan kantelen. Ik heb er nu een oude ELU inzitten, maar ik zit al wel stiekem te kijken naar een Triton. Knoppen er af, geleidestangen er af en je kan hem heel makkelijk monteren.

Mijn frees is los van het bovenblad, wat kan scharnieren. Blad open en ik kan overal bij.

Ik moet weer eens wat updaten, maar de hele zool van de frees heb ik inmiddels verwijderd.

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
145
24
Drachten
Ik zou gaan voor een Einhell Bovenfrees deze is goedkoop en makkelijk om te bouwen . kijk maar eens :

Mocht je toch tegen beperkingen aanlopen kun je altijd nog een dure optie kiezen

jvdheuvel

Actieve deelnemer
10 jan 2021
91
44
Uden, Noord-Brabant (NL)
Ik ben het helemaal met Fons eens.
Er zijn tegenwoordig zoveel verschillende liften te koop. Kijk maar bij Baptist gereedschappro sauter.de en vele andere. Ik heb nadat ik steeds ruzie had met mijn triton (ligt aan mij) een lift met auk frees genomen. Zeer tevreden. Bedenk dat er heel veel goedkope frezen in 1/2" te koop zijn voor een fractie van de prijs van de 12 mm frezen hier te lande. Je hebt nooit vermogen te veel alleen te weinig.
Afgelopen weekend wat gefreesd met de Makita DRT50 op 18V accu..... hij moet inderdaad goed werken als je kanten wil gelijk frezen met een kopieerfrees (meen tenminste dat het zo heet).... Dus ik begrijp nu ook de eerdere opmerkingen m.b.t. meer kracht deste beter.... Ben nu dan ook echt wel geïnteresseerd in zo'n AUK Tools router voor in de freestafel :)

Maar komt die AUK Tools standaard met een externe aan-uit-knop? Heb namelijk net zo'n schakelaar gemonteerd in mn werkbank zodat ik vrijwel iedere router op 230V aan zou kunnen sluiten en ermee kan bedienen.
In de webshop van woodworkersworkshop.co.uk zie ik dat de stekker alleen eentje is met 3 rechthoekige pinnen en geen EU-stekker. Ik neem overigens aan dat dat heel makkelijk aan te passen is, door de stekker los te halen en er zelf een EU-stekker aan te monteren, maar ik kan het maar beter even vragen nietwaar? :)

Deze bedoel ik: AUKTools 2400W Fixed Base Router with NVR Switch

Of zijn deze routers ook ergens anders te koop? Als ik er op google, kom ik steeds uit op deze webshop of een in Australië volgens mij....

En weet iemand of er ook spantangen zijn voor deze AUK Tools router van 8mm? een voor 6mm en 12mm is bijgesloten lees ik, maar mijn meeste freesbitjes hebben een 8mm schacht.

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.