Goed, inmiddels bereidwilligen gevonden om het bankje even om te draaien, dus we konden verder. Om te beginnen met het afwerken van de kopse kanten. Mijn invalcirkelzaag komt maar zo'n 5 cm diep, dus blijft er een mooi stukje over om even met de Japanse zaag te lijf te gaan. Om de boel vervolgens lekker glad te schaven.
Ook moest de schaafstop nog gemaakt worden, omdat ik die mee wou schaven met de rest van het blad. De gaten had ik al geboord in het blad, kwamen die meteen mooi van pas. Wellicht leuk om te vermelden is dat heus niet alles goed gaat bij het maken van deze bank... De eerste schaafstop paste niet, paste niet, paste heel stoef, nog even schaven... en toen viel ie zo door de bank heen. Daar had ik dus twee pogingen voor nodig.
Maar bij de tweede poging past ie dan toch wel heel mooi!
Hierna kon de boel vlakgeschaafd worden. Eerst 'haaks' op het blad totdat je overal hout te pakken hebt. Dan houdt je een wat golvend beeld over.
Daarna met de #7 in de lengterichting (goede workout hoor). Maar het resultaat mag er zijn. Strak blad geworden, bijna zonde om straks deuken in te gaan meppen en dergelijke... ;-)
De ijzeren gedeelte moet nog op de schaafstop gemonteerd worden en ik wil de onderkant dichtmaken zodat ik wat extra aflegruimte heb. Dan overal nog netjes de kantjes breken enzo...
Overigens heb ik besloten om alles te schaven en te schrapen en dus GEEN schuurpapier te gebruiken. Vooral omdat ik schuren niet leuk vind en schaven wel. Een beetje Googlen levert op dat dit best wat leuke discussie kan opleveren...
Er moet dus nog wel gebeuren, maar we kunnen langzaam maar zeker aan de afwerking gaan denken. Omdat de aanbevelingen van meneer Schwarz me tot nu goed bevallen en ik ook goede ervaringen heb met zijn '
Soft wax' heb ik ook maar zijn 'mengsel' voor de afwerking gemaakt: Gelijke delen gekookte lijnzaadolie, lak en (geurarme) terpentine. De eerste laag zit op een proefstukje en dat ziet er goed uit. Het lijkt een mooie beschermende laag aan te brengen zonder het oppervlak direct spiegeltje glad te maken.
Dit weekend typisch klusweer in de voorspelling, dus wellicht kunnen we wat mooie stappen maken!