Dikke bouten/ schroefdraad verwijderen?

Boomzager

Actieve deelnemer
16 jan 2019
32
1
Wervershoof
Beste Klussers,

Hierbij een naar mijn mening lastige kwestie.
Heb hier een groot aantal Meerpalen liggen met een zijbalk / beun erop.
Deze balken zitten vast met een groot draadeind en bout.
Mijn bedoeling is om deze balken eraf te halen. Vind dan zelf de Meerpalen mooier en heb dan ook weer wat hardhouten balken die wel weer eens van pas komen.
Mijn vraag is dus als volgd:

Hoe krijg ik (snel) de balken gescheiden?
Het draadeind doorzagen met reciprozaag en metaalblad er op kan, dit duurt alleen erg lang. (moeten er +-70/80 doorzagen)
Ijzer mag in de balken blijven zitten, hoeft niet.
Bouten zitten +- 12/14 cm ver in het hout, waar ze dus eventueel doorgezaagd kunnen worden.
Draadeind zelf gaat door de hele balk heen. (kleinste kopmaat van enkel de meerpaal is 32*32)
Ik hoop dus dat jullie een snellere manier hebben dan de reciprozaag, zonder dat het hout heel erg beschadigd/ kapot gaat.

Boomzager

Bijlagen

• DSC_0800.JPG
    DSC_0800.JPG
    171,7 KB · Weergaven: 115
  • _20210727_210143.JPG
    _20210727_210143.JPG
    267,2 KB · Weergaven: 112

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.542
1.149
Omgeving Leiden
Heb je al geprobeerd om er eentje los te draaien? Zal je we een slagmoersleutel voor moeten gebruiken met een hevay duty dop. Zo worden ze er ook ingedraaid.
Door de roest heb je kans dat het draadeind muurvast is komen te zitten. Of het lukt om ze los te draaien, of de kop breekt af, of de hele draadeind geeft geen sjoege. In de laatste twee gevallen blijft zagen de enige mogelijkheid denk ik.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.316
3.449
Gaanderen
Als je die palen later nog wil schulpen dan heb je ook nog een uitdaging. Meestal Azobe en dat is niet zo fijn voor de cirkel zaag.

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.373
793
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Mijn optie voor snel: moer afbranden met de snijbrander, en dan de balken uit elkaar duwen. Echt snel: met een hydraulisch iets. Graafmachine, potkrik, zo'n brandweer ding, zoiets.

Realistisch: moer er inderdaad af met een slagmoersleutel, en dan kijken of je het draadeind in beweging krijgt met een stompe beitel op een boorhamer, o.i.d.

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.319
539
Prov. Groningen
Ik zie eigenlijk als beste oplossing toch de reciprozaag en dan gewoon de allerbeste zaagbladen nemen die je kunt kopen. En om het niet al te naar werk te laten worden, doe het een uurtje en de volgende dag enz. Succes.

Laatst bewerkt:

Boomzager

Actieve deelnemer
16 jan 2019
32
1
Wervershoof
Losdraaien hebben we al geprobeerd, ze zitten echt muur en muurvast, zelfs met het laten intrekken van wd-40 geen beweging in te krijgen.
Bezijde dat is het niet heel goed voor je lijf. 😅 Gebruiken wel een lange buis als hefboom maar alsnog zit je behoorlijk te trekken.
Recipro is dus tot noch toe echt de enige (realistische) optie.

Welk merk en type zaagblad zouden jullie mij aanbevelen?

Boomzager

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.888
2.484
Klein-Brabant, Vlaanderen
Welk merk en type zaagblad zouden jullie mij aanbevelen?
geen recipro- maar een alleszaag
de reden daarvoor is dat bij zagen op een diepte van 14 cm - waarnaar ik in #2 peilde - de mij bekende bladen van een reciprozaag gaan plooien, omdat je niet direct onder de zaag zaagt + die bladen te dun zijn
het zaagblad van een reciprozaag leent zich ook niet tot invallen
die mogelijkheid heb je nodig, omdat je met de punt van het blad tegen het hout zal stoten

tot mijn grootste tevredenheid heb ik een groene bosch pfz 500 e
lostte 100 €
tot mijn spijt blijkt die niet meer te koop te zijn
of er een opvolger is, vind ik niet

helaas dan over naar blauwe bosch
daar is de prijs anders

het zaagblad: op mijn groene zit nog altijd het 1ste bimetalen blad
en ik zaag er paletten mee

1627456785146.png
1627456950741.png

Boomzager

Actieve deelnemer
16 jan 2019
32
1
Wervershoof
Heb het even nagemeten, bouten zitten op een diepte van 10/13 cm.

Vind de blauwe Bosch een beetje te gek worden kwa prijs voor één eenmalige klus 😅.
Aan de andere kant, als het nou echt een stuk beter en sneller zaagt is het de moeite misschien wel... In het vooruitschiet waarschijnlijk nog enkele keren wat grotere balken waarbij hetzelfde dient te gebeuren.

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.344
510
je hebt geen slagmoersleutel begrijp ik.
stukje hout er uit halen en een boutenbreker gebruiken

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
308
69
Grönnen
Uitboren met een gatenzaag van 2 kanten (soort appelboor-principe?)
Daar dacht ik ook aan.
De link naar die boren ga ik opslaan, dat kan lastig zijn om te vinden.
Edit: Hmm… ik bedenk net dat het natuurlijk niet werkt met een centerboor…..
Neuhh, een gat boren in een hulpplaatje en dat gebruiken om te starten.

Maar zagen valt ook te overwegen :
( uit een ander onderwerp )
. . . de reciprozaag, dat gaat best goed in dik staal in mijn ervaring, wel een betere machine gebruiken, ik heb een makita, al jaren.

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.