Dikke bouten/ schroefdraad verwijderen?

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.351
343
't hoofd van Overijssel
Kan je niet met een bi-metaal gatzaag de moer er af zagen. Dus centerpons aan de moer zijde in de midden. Gaatje voor boren en dan de moer er af zagen met de gatzaag ???? Je zou het ook met een malletje kunnen doen zonder center boor. Of twee gatzagen. De eerste de diameter van het gat als geleding je zou de tanden er af kunnen slijpen en de tweede de diameter inwendig van de draadstang.

Op eigen risico dit.
>>>> Een gatzaag past ook op een haakse slijper. maar of een kleine diameter er op past ??? Er zijn verloopjes ???
Je hebt ook die X-LOCK machins van bosch. Mischien dat het daar mee lukt.

Zou dan een malletje kunnen maken en die vast zetten met twee lijmklemmen. En dan wat koelmiddel in het gat en dan de gat zaag heeeeeeeeel rustig laten zakken. <<<<

Heel veel succes en kijk eerst even je levenspolis na. :mad:

Laatst bewerkt:

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
307
69
Grönnen
Ik moest even 2 keer lezen, maar je bedoelt het draadeind losboren ( zagen met komboor).
Dat geef ik ook wel en kans, met de juiste spullen, en olie.
Met een "gewone" boor kan het ook wel, of die gebruiken voor een beginnetje.

blommetje92

Actieve deelnemer
30 dec 2018
91
18
Leuven
Is dat zaagblad dat je nu gebruikt nog wel een beetje scherp? Je kunt ook alleen de moeren van de draadeinden af slijpen en dan met koevoet/wig/... De boel loswrikken

Efvee

Post veel
9 jun 2021
897
368
RegioRotterdam
Het gaat je begrijp ik om de palen, niet om de wrijflijsten. Met een kettingzaag zou je die wrijflijsten net voor of achter een bout kunnen doorzagen. Je houdt op de palen dan blokken wrijflijst over. De bouten kun je dan, door een dun laagje hout, met de slijpschijf te lijf?

Alternatief met de kettingzaag een stuk uitnemen uit de wrijflijst zodat je met de slijpschijf onder de kop of de moer kunt komen om hem af te slijpen, en dan wrikken?

Alternatief 2 de wrijflijsten inzagen op de lijn van de bouten en het laatste hout, tegen de paal en rond de bouten, klieven?

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.432
317
omgeving Rotterdam
Ik vermoed dat het dikke houtdraadbouten zijn en geen draadstangen.
Volgens mij hier ook al geopperd, een zware slagmoersteutel met een passende krachtdop. Als de bout niet los komt, draai je hopelijk de hele kop eraf en kun proberen om met een koevoet alles los te wrikken. BOSCH heeft een model net een model uitgebracht dat tot 1000NM gaat:) Anders compressor en met perslucht sleutel
Anders met ketting zaag links en rechts van de bout zoveel mogelijk weg zagen en dan de bout blootleggen.

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.351
343
't hoofd van Overijssel
Als het houtdraadbouten zijn dan heb je een probleem. Wat je zou kunnen proberen om een stalen buis op de kop te lassen. Dus buis op de kop zetten en dan met een las elektrode aan de binnenkant vastlassen. Oefening baart kunst hierin. Heb ze zou afgeknapte bouten uit tapgaten zien halen.
De buis zou dan vast genoeg moeten zitten om a) te draaien b) of met een hydraulische krik er uit te trekken c) de grootste tang die je kan vinden te draaien.

Mischien met een extra lange gat zaag eerst ronde de kop materiaal weg zagen uit het hout. Scheelt altijd wat aan weerstand.

Boomzager

Actieve deelnemer
16 jan 2019
32
1
Wervershoof
@boertje125 inderdaad geen slagmoersleutel.
Is een boutenbreker heel bewerkelijk of is het wel vlot te doen? Gaat hier wel om serieuze bouten.

Gaten boren heb ik ook al over na gedacht, lijkt mij veel langer duren dan met een reciprozaag.
Balken die dan met een gatenzaag een rond gat krijgen zijn 15 cm dik gemiddeld.
En het is Azobé of Basralocus, dus ook niet heel goed voor de tanden van de gatenzaag lijkt mij.

Zal het eerst wel met de reciprozaag proberen, en even horen of iemand bij mij in de buurt (valk bij Medemblik) een alleszaag heeft om die eens uit te testen.

Alvast bedankt voor de vele reacties.

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
159
40
66
Groningen, stad
De moer warm maken, het roest tussen de draad zal dan gaan "breken".
Dan met de moerenklopper los rammelen. Om warm te maken bestaat er een inductie apparaat, welke je over de moer heen schuift en dan gaat warm maken. Er zijn ook verlengstukjes voor te krijgen. Word veel gebruikt in garages, misschien ergens te huren. Anders een beschermbusje over de moer schuiven, en met een puntig vlammetje de moer warm maken

• Leuk
Waarderingen: mk23 en ZotVanHout

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
238
78
Groningen
www.kiwood.nl
iemand / bedrijf vinden met een (staande) lintzaag voor staal en daar doorheen drukken.
of als je zelf een lintzaag voor hout hebt kun je daar misschien een bimetaal lint op zetten.

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
513
173
Apeldoorn
iemand / bedrijf vinden met een (staande) lintzaag voor staal en daar doorheen drukken.
of als je zelf een lintzaag voor hout hebt kun je daar misschien een bimetaal lint op zetten.
Dat laatste is lastig vrees ik, lintzagen voor hout zijn niet geschikt voor harde metalen

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
238
78
Groningen
www.kiwood.nl
Maar lintzagen voor staal lusten ook wel hout, gaat alleen niet zo snel en je moet misschien een borstel erop zetten om de tanden schoon te houden.
Daarnaast, op de foto lijkt het alsof er 2 balken gescheiden moeten worden dus dat zou niet vol door hout zagen zijn.
(om het op een dure nette hout lintzaag machine te doen is inderdaad waarschijnlijk niet een hele goede optie)

• Leuk
Waarderingen: Joost79

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.