dikfineer maken met bandschuurmachine

jorisvh

Post veel
vandaag moest ik dikfineer maken om als kantenband/kantlat te dienen voor 38mm plaatmateriaal met sapele fineer (2 platen A/B kwaliteit van 19mm die heb laten verlijmen tot 1 dikke A/A-kwaliteit).
een mini verslagje ...

een balk massief sapele van 65mm dik in schelletjes van 4mm gezaagd. balk was dosse dus de schelletjes zijn mooi kwartiers.
1740608268201.png
dan een el cheapo vandikteschuurder gemaakt door mijn bandschuurmachine met schuurraam op 3mm opvullatjes op een reststuk melamine te klemmen.
1740608381838.png
de latten er een paar keer door geduwd, serieuze workout overigens, en klaar.
de kleine stukjes zijn schelletjes kops hout voor op de kopse kanten.
1740608502538.png
werkte prima. bij controle met schuifmaat bleek er amper 0,1mm variatie op de dikte te zitten terwijl dat na zagen tot 0,5mm was.

in principe zou dit ook met de vandiktebank moeten kunnen maar vermits sapele notoir moeilijk schaaft (veel uitbraak door kruisdraad) wilde ik dat voor zulke dunne plankjes zelfs niet proberen.

Fredje kroketje

Actieve deelnemer
31 okt 2017
87
38
Heerlijk simpel, bedankt voor het delen!

Heb je expres voor 3mm gehouden ipv 3,5mm? Dat zou waarschijnlijk een bak werk hebben gescheeld. Vooral de eerste gang zou dan makkelijker zijn geweest.

• Leuk
Waarderingen: jorisvh

jorisvh

Post veel
Heerlijk simpel, bedankt voor het delen!

Heb je expres voor 3mm gehouden ipv 3,5mm? Dat zou waarschijnlijk een bak werk hebben gescheeld. Vooral de eerste gang zou dan makkelijker zijn geweest.
Die reden is ook heerlijk simpel: mijn paslatjes gaan per 1mm 🤷🏻‍♂️. Ik was begonnen met 4mm maar dan was er geen afname.
Het schuurraam heeft ook nog een diepteafstelling waarmee ik de bandschuurder bij elke pas wat meer in het schuurraam liet zakken. De machine hangt in 4 schuine lipjes tegen een voor/achter verstelbare aanslag waardoor ze dus ook op/neer beweegt.
1740637909054.jpeg1740637962679.jpeg

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Fredje kroketje

jorisvh

Post veel
ondertussen de kopse en langste kantlatten vastgelijmd met contactlijm: inspuiten, even wachten, positioneren met kleine houtjes ertussen en dan telkens wegnemen en aandrukken met rol.
1740726006352.jpeg1740726116344.jpeg
En recht trimmen met kopieerfrees
1740726291809.jpeg
Nu alles schuren en 45gr velling frezen over precies de dikte van de kant en dan valt het (hopelijk) niet meer op.

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
935
1.076
de buurt van den bosch
Heel mooi gevonden,als ik dunne plankjes nodig heb maak ik zelf een vandiktebankje.
Ik snap dat dit met brede latten niet lukt maar voor smalle latjes is het ideaal.
Mooi resultaat.Mag ik vragen wat je gaat maken?

Bijlagen

• DSC00617.JPG
    DSC00617.JPG
    72,9 KB · Weergaven: 29
  • DSC00618.JPG
    DSC00618.JPG
    86,2 KB · Weergaven: 28
  • DSC00619.JPG
    DSC00619.JPG
    101 KB · Weergaven: 37
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Marijn en jorisvh

jorisvh

Post veel
Heel mooi gevonden,als ik dunne plankjes nodig heb maak ik zelf een vandiktebankje.
Ik snap dat dit met brede latten niet lukt maar voor smalle latjes is het ideaal.
Mooi resultaat.Mag ik vragen wat je gaat maken?
Ook goed gevonden 👍.
Min of meer de handtools only versie van mijn powertools only versie 😉.
Mijn kantlatten waren 5cm breed. Bandschuurder is 10cm breed. Door ietwat diagonaal door te voeren zou iets meer dan 10cm haalbaar zijn, denk ik. Maar dan wordt het nog harder werken.

Het wordt een boekenkast die ingebouwd wordt in een nis.
1740776980044.jpeg
ongeveer 2m x 2m x 50cm

Laatst bewerkt:

jorisvh

Post veel
@jorisvh
heb je geen uitwerpuitdaging ?
met de bandschuurder heb ik ervaren dat die een werkstuk dat niet voldoende vastligt, tegen de muur keilt

zijn die tekens om een bepaalde kant te merken ?
Bekijk bijlage 154227
Zeker, dat is de workout: stuk de hele tijd stevig vasthouden en tegen de richting van de bandschuurder in doorduwen. Als je het lostlaat, ligt het aan de andere kant van je atelier.

Ik heb na enkele passen de mooiste kant gekozen (A) en die nog enkele keren extra doorgevoerd om de zaagsporen 100% weg te schuren. Aan de te lijmen kant mochten die blijven.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
208
24
Beusichem (Betuwe)
Mooi hoor! Op de foto net na het verlijmen lijkt er nog een klein kiertje te zitten tussen fineer en plaat. Dat zie ik in mijn eigen werk ook vaak terug. Is dit met schuren verdwenen of heb je het na het afkanten nog nabewerkt?

jorisvh

Post veel
Op de foto net na het verlijmen lijkt er nog een klein kiertje te zitten tussen fineer en plaat. Dat zie ik in mijn eigen werk ook vaak terug. Is dit met schuren verdwenen of heb je het na het afkanten nog nabewerkt?
er is hier een daar wel een klein kiertje maar het lijntje dat je in post #5 ziet komt vooral doordat de zijkant van de kantlatten nog niet perfect in het vlak van de plaat ligt.
na schuren en 45gr frezen zag je dat zo goed als niet meer (post #13).
ik heb verder niks nabewerkt. enkel ontstoffen en beitsen voor het plaatsen. en opnieuw ontstoffen en oliën na het plaatsen. ondertussen staat de kast, zal bij gelegenheid nog wat foto’s delen van plaatsen en afwerking.

bij een eerste droge passing was er wel een duidelijke kier. ik had alles op maat laten zagen (een volledige plaat van 38mm MDF is niet erg hanteerbaar) en dat was met voorritser gebeurd en die stond een fractie verschoven tov het hoofdzaag. ik heb van alle zaagkanten nog een halve zaagsnede moeten afzagen.

wat ik wel geleerd heb ik dat je de zaagkanten best niet schuurt voor je kantenband aanbrengt. ook al hou je de machine perfect haaks, je gaat de kanten onvermijdelijk wat bol zetten en dan krijg je kiertjes. met een stationaire schuurmachine gaat dat misschien wel goed. als de zaagsnedes niet zuiver genoeg zijn, desnoods nog een fractie afnemen op de toupie of met de bovenfrees.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.